Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SEMMGR: Socjologia środowisk pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-SEMMGR-sśp-1
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: SEMMGR: Socjologia środowisk pracy
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):

Zaliczenie 2 zajęć prowadzonych przez pracowników Zakładu Socjologii Pracy i Organizacji lub prowadzonych przez dr Piotra Ostrowskiego i mgr Katarzynę Rakowską w semestrze zimowym 2019/ 2020

W przypadku nadmiaru chętnych dodatkowo list motywacyjny

Student /ka osiada wstępną wiedzę na temat zbiorowości w różnych środowiskach pracy oraz przemian sfery pracy we współczesnym świecie z uwzględnieniem perspektywy socjologicznej




Skrócony opis:

Celem seminarium magisterskiego jest udzielenie wsparcia jego uczestnikom w ich zamiarze napisania pracy magisterskiej na obszarze szeroko rozumianej pracy ludzkiej. W szczególności zaprasza się studentki i studentów zamierzających napisać pracę magisterską pod opieką pracowników Zakładu Socjologii Pracy i Organizacji. Zachęcamy studentów gromadzących swoje pierwsze doświadczenia zawodowe do podjęcia projektu pracy magisterskiej w swoim środowisku pracy. W szczególności pożądane jest zainteresowanie nowymi zjawiskami, które wymagają ekspertyzy socjologicznej.

Pełny opis:

Seminarium trwa 3 semestry, pierwsza jego część zaczyna się w semestrze letnim 2019/2020. Problematyka prac magisterskich obejmie obszary socjologii pracy, socjologii organizacji, rynku pracy, zbiorowych stosunków pracy, socjologicznych konotacji zarzadzania zasobami ludzkimi.

Praca ludzka podlega współcześnie znaczącej transformacji obejmującej jej treści, warunki wykonywania, instytucje pracy i otoczenie społeczne. Chcemy zachęcić studentów do podejmowania ambitnych projektów magisterskich, eksplorujących te zjawiska.

Student/ studentka w czasie 1 semestru seminarium ustala temat pracy magisterskiej, pisze Wstęp i planuje i częściowo realizuje badania empiryczne lub literaturowe

Literatura:

1. Manuel Castells, Społeczeństwo sieci, WN PWN, Warszawa, rozdział 4 „Transformacja pracy“ str. 227- 295

2. Juliusz Gardawski (red), Polacy pracujący a kryzys fordyzmu, Scholar 2009, rozdział 7

3. Guy Standing, 2014, Prekariat. Nowa Niebezpieczna klasa, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

4. Richard Sennett, 2006, Korozja charakteru : osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie, Warszawa: Muza SA

5. Mikołaj Lewicki, Mira Marody „Przemiany ideologii pracy” w: Mirosława Marody, Jacek Kochanowicz (red)- Kultura i gospodarka, Scholar 2010

6. Stephen Edgell – Sociology of work. Continuity and change in paid and unpaid work, Sage 2006 (dla chętnych czytać po angielsku)

7. Wiesława Kozek, Julia Kubisa,2011, Polaktor. Aktorzy na rynku pracy, Warszawa Związek Zawodowy Aktorów Polskich

8. Tommy Isidorsson , Julia Kubisa, 2019, Job Quality in an Era of Flexibility. Experiences in a European Context”, Routledge. Routledge Studies in Employment Relations, fragmenty

Efekty uczenia się:

K_W13 jest refleksyjny i krytyczny w interpretacji procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych

K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej

K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji

K_U05 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych

K_U07 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy oraz umiejętności analitycznych sformułować pogłębioną ocenę działań podjętych w celu rozwiązania konkretnych problemów społecznych

K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa

K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem

K_U10 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym, również z wykorzystaniem nowych technologii

K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi

K_K05 potrafi podejmować samodzielną działalność w interesie publicznym lub własnym

K_K06 poszukuje nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych

K_K07 samodzielnie wyznacza kierunki własnego rozwoju i dokształcania się

K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych

K_K10 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie 1 semestru na podstawie obecności na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), sformułowania tematu pracy magisterskiej i jej problemu badawczego, napisania Wstępu, przeprowadzenia wstępnych lektur w zakresie ram teoretycznych, zaplanowanie badan i analiz, opracowania narzędzi badawczych, prezentacja osiągnięć w/w na forum seminarium

W sesji poprawkowej konieczne będzie napisanie Wstępu, oraz rozdziału teoretycznego pracy lub metodologicznego

I semestr (4 ECTS) Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, szukanie materiałów) - 4h oraz czas konieczny do napisania jednego rozdziału pracy- 20h.

II i III semestr (18 ECTS) Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (60h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, szukanie materiałów) - 4h oraz czas konieczny do napisania pracy dyplomowej (łącznie z indywidualnymi konsultacjami) - 90h

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)