WAR BAD: Krytyczna analiza profilowania bezrobotnych w Polsce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-WARBAD-4 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | WAR BAD: Krytyczna analiza profilowania bezrobotnych w Polsce |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. warsztaty 30 h (semestr zimowy) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Oczekiwany poziom znajomości metodologii badań i teorii socjologicznych odpowiadający ukończonemu kursowi "Niezbędnik metodologiczny" i "Niezbędnik teoretyczny” (lub kursowi o co najmniej podobnym zakresie ukończonemu w czasie studiów licencjackich). Konieczna jest znajomość języka angielskiego umożliwiająca czytanie tekstów naukowych w języku angielskim. W przypadku zbyt dużej liczby chętnych uczestnicy zostaną poproszeni o napisanie listu motywacyjnego lub rozmowę kwalifikacyjną. |
Skrócony opis: |
Podczas warsztatu będziemy badać, jak urzędy pracy wykorzystują instrument profilowania bezrobotnych. Jest to wspomagane komputerowo narzędzie statystyczne, które służy do kategoryzacji ludzi i wpływa na ich szanse dostępu do programów aktywizacji zawodowej. Odwołując się do krytycznych nurtów badań polityki publicznej i ucząc się stosować różnorodne metody badawcze (np. wywiady, obserwację, analizę danych urzędowych), spróbujemy zrekonstruować milczące założenia normatywne, które towarzyszą temu narzędziu (np. wyobrażenia dotyczące „właściwych” i „niewłaściwych” zachowań i cech osoby bezrobotnej) oraz zanalizujemy jego implikacje społeczne i polityczne (np. utrudnienia przy realizacji praw przez osoby klasyfikowane jako „oddalone od rynku pracy” lub zagrożenia związane z automatyzacją procesu kategoryzacji obywateli). Z |
Pełny opis: |
Podczas warsztatu będziemy badać, jak urzędy pracy wykorzystują instrument profilowania bezrobotnych. Instrument, o którym tu mowa, to wspomagane komputerowo narzędzie statystyczne, które służy do kategoryzacji ludzi i wpływa na ich szanse dostępu do programów aktywizacji zawodowej (np. pośrednictwa pracy, szkoleń, prac interwencyjnych, dotacji na podjęcie działalności gospodarczej). Odwołując się do krytycznych nurtów badań polityki publicznej i ucząc się stosować różnorodne metody badawcze (np. wywiady, obserwację, analizę danych urzędowych), spróbujemy zrekonstruować milczące założenia normatywne, które za nim stoją (np. wyobrażenia dotyczące „właściwych” i „niewłaściwych” zachowań i cech osoby bezrobotnej) oraz zanalizujemy jego implikacje społeczne i polityczne (np. utrudnienia przy realizacji praw socjalnych przez osoby klasyfikowane jako „oddalone od rynku pracy” lub zagrożenia związane z automatyzacją procesu kategoryzacji obywateli). Zajęcia mają dwojaki cel. Po pierwsze, udział w badaniach przygotowuje do wykonywania fachu socjologa. Poprzez praktyczne ćwiczenia w sali i w „terenie” oraz wspólną dyskusję nad zebranymi materiałami będziemy uczyć się wykonywać podstawowe czynności badawcze. W ramach warsztatu studenci będą mogli wykonać przegląd literatury i analizę danych zastanych (statystyk, dokumentów urzędowych, prawa) oraz – w zależności od preferencji uczestników – ćwiczyć obserwację nieuczestniczącą, przygotowanie notatki terenowej, przygotowanie scenariusza wywiadu i prowadzenie indywidualnych wywiadów pogłębionych. Po drugie, w ramach zajęć będziemy starali się konfrontować różne koncepcje teoretyczne z materiałem empirycznym, zastanawiając się nad ich przydatnością do zrozumienia przemian zachodzących w obrębie państwa (np. w związku z cyfryzacją) czy w ramach polityki społecznej. |
Literatura: |
Literatura (wybrane pozycje) Bovens, M. & Zouridis, S. (2002) From Street-Level to System-Level Bureaucracies: How Information and Communication Technology is Transforming Administrative Discretion and Constitutional Control, Public Administration Review, 62(2), s. 174-184. Buffat, A. (2015) Street-Level Bureaucracy and E-Government, Public Management Review, 17(1), s.149-161. Hermann-Pawłowska, K. et al., Raport końcowy. Ocena skutków regulacji wybranych aspektów wdrażania Ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw, Warszawa. Kaufmann, J.-C. (2010) Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, Warszawa. Kostera, M. (2003) Antropologia organizacji: metodologia badań terenowych, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa. Niklas, J., Sztandar-Sztanderska, K. & Szymielewicz, K. (2015) “Profiling the Unemployed in Poland. Social and Political Implications of Algorithmic Decision Making.”. Warszawa, Panoptykon Foundation. Scott, J. C. (1998) Seeing like a state: how certain schemes to improve the human condition have failed, Yale University Press, New Haven. Sułek, A. (2002) Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Sztandar-Sztanderska, K. (2013) Nie zrzucajmy całej winy na nieefektywne urzędy pracy i fikcyjnych bezrobotnych. Uwagi o niepożądanych konsekwencjach nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, EAPN Polska. Wiśniewski, Z. & Wojdyło-Preisner, M. (2015) “Profilowanie bezrobotnych w Polsce i Niemczech”, Polityka Społeczna 2, Vol. numer tematyczny 2, pp. 22-27. Dokumenty urzędowe (wybrane pozycje) Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (2013) ABC PROFILOWANIA POMOCY DLA OSÓB BEZROBOTNYCH, podręcznik dla Powiatowych Urzędów Pracy, Warszawa. Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z późn. zm. |
Efekty uczenia się: |
K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badania polityki publicznej, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania K_W13 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań dotyczących polityki publicznej, analiz i procedur badawczych K_W14 wie jak zaplanować i zrealizować złożone jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów K_U04 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami K_K05 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat polityki publicznej K_K07 umie uzasadnić wybór źródeł K_K09 poszukuje nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych K_K12 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa K_K13 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych K_K14 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania K_U06 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian we współczesnym państwie ich konsekwencji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie warsztatów na podstawie obecności (dopuszczalne max. 2 nieobecności), aktywności na zajęciach (30% oceny), wykonania zaplanowanych zadań badawczych (35%) i przygotowania raportu z badań (35% oceny). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.