Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WAR BAD: Krytyczna analiza profilowania bezrobotnych w Polsce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-WARBAD-4
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: WAR BAD: Krytyczna analiza profilowania bezrobotnych w Polsce
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. warsztaty 30 h (semestr zimowy)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Oczekiwany poziom znajomości metodologii badań i teorii socjologicznych odpowiadający ukończonemu kursowi "Niezbędnik metodologiczny" i "Niezbędnik teoretyczny” (lub kursowi o co najmniej podobnym zakresie ukończonemu w czasie studiów licencjackich).

Konieczna jest znajomość języka angielskiego umożliwiająca czytanie tekstów naukowych w języku angielskim.

W przypadku zbyt dużej liczby chętnych uczestnicy zostaną poproszeni o napisanie listu motywacyjnego lub rozmowę kwalifikacyjną.


Skrócony opis:

Podczas warsztatu będziemy badać, jak urzędy pracy wykorzystują instrument profilowania bezrobotnych. Jest to wspomagane komputerowo narzędzie statystyczne, które służy do kategoryzacji ludzi i wpływa na ich szanse dostępu do programów aktywizacji zawodowej. Odwołując się do krytycznych nurtów badań polityki publicznej i ucząc się stosować różnorodne metody badawcze (np. wywiady, obserwację, analizę danych urzędowych), spróbujemy zrekonstruować milczące założenia normatywne, które towarzyszą temu narzędziu (np. wyobrażenia dotyczące „właściwych” i „niewłaściwych” zachowań i cech osoby bezrobotnej) oraz zanalizujemy jego implikacje społeczne i polityczne (np. utrudnienia przy realizacji praw przez osoby klasyfikowane jako „oddalone od rynku pracy” lub zagrożenia związane z automatyzacją procesu kategoryzacji obywateli). Z

Pełny opis:

Podczas warsztatu będziemy badać, jak urzędy pracy wykorzystują instrument profilowania bezrobotnych. Instrument, o którym tu mowa, to wspomagane komputerowo narzędzie statystyczne, które służy do kategoryzacji ludzi i wpływa na ich szanse dostępu do programów aktywizacji zawodowej (np. pośrednictwa pracy, szkoleń, prac interwencyjnych, dotacji na podjęcie działalności gospodarczej). Odwołując się do krytycznych nurtów badań polityki publicznej i ucząc się stosować różnorodne metody badawcze (np. wywiady, obserwację, analizę danych urzędowych), spróbujemy zrekonstruować milczące założenia normatywne, które za nim stoją (np. wyobrażenia dotyczące „właściwych” i „niewłaściwych” zachowań i cech osoby bezrobotnej) oraz zanalizujemy jego implikacje społeczne i polityczne (np. utrudnienia przy realizacji praw socjalnych przez osoby klasyfikowane jako „oddalone od rynku pracy” lub zagrożenia związane z automatyzacją procesu kategoryzacji obywateli).

Zajęcia mają dwojaki cel. Po pierwsze, udział w badaniach przygotowuje do wykonywania fachu socjologa. Poprzez praktyczne ćwiczenia w sali i w „terenie” oraz wspólną dyskusję nad zebranymi materiałami będziemy uczyć się wykonywać podstawowe czynności badawcze. W ramach warsztatu studenci będą mogli wykonać przegląd literatury i analizę danych zastanych (statystyk, dokumentów urzędowych, prawa) oraz – w zależności od preferencji uczestników – ćwiczyć obserwację nieuczestniczącą, przygotowanie notatki terenowej, przygotowanie scenariusza wywiadu i prowadzenie indywidualnych wywiadów pogłębionych. Po drugie, w ramach zajęć będziemy starali się konfrontować różne koncepcje teoretyczne z materiałem empirycznym, zastanawiając się nad ich przydatnością do zrozumienia przemian zachodzących w obrębie państwa (np. w związku z cyfryzacją) czy w ramach polityki społecznej.

Literatura:

Literatura (wybrane pozycje)

 Bovens, M. & Zouridis, S. (2002) From Street-Level to System-Level Bureaucracies: How Information and Communication Technology is Transforming Administrative Discretion and Constitutional Control, Public Administration Review, 62(2), s. 174-184.

 Buffat, A. (2015) Street-Level Bureaucracy and E-Government, Public Management Review, 17(1), s.149-161.

 Hermann-Pawłowska, K. et al., Raport końcowy. Ocena skutków regulacji wybranych aspektów wdrażania Ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych

innych ustaw, Warszawa.

 Kaufmann, J.-C. (2010) Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, Warszawa.

 Kostera, M. (2003) Antropologia organizacji: metodologia badań terenowych, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa.

 Niklas, J., Sztandar-Sztanderska, K. & Szymielewicz, K. (2015) “Profiling the Unemployed in Poland. Social and Political Implications of Algorithmic Decision Making.”. Warszawa, Panoptykon Foundation.

 Scott, J. C. (1998) Seeing like a state: how certain schemes to improve the human condition have failed, Yale University Press, New Haven.

 Sułek, A. (2002) Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

 Sztandar-Sztanderska, K. (2013) Nie zrzucajmy całej winy na nieefektywne urzędy pracy i fikcyjnych bezrobotnych. Uwagi o niepożądanych konsekwencjach nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, EAPN Polska.

 Wiśniewski, Z. & Wojdyło-Preisner, M. (2015) “Profilowanie bezrobotnych w Polsce i Niemczech”, Polityka Społeczna 2, Vol. numer tematyczny 2, pp. 22-27.

Dokumenty urzędowe (wybrane pozycje)

 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (2013) ABC PROFILOWANIA POMOCY DLA OSÓB BEZROBOTNYCH, podręcznik dla Powiatowych Urzędów Pracy, Warszawa.

 Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z późn. zm.

Efekty uczenia się:

K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badania polityki publicznej, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania

K_W13 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań dotyczących polityki publicznej, analiz i procedur badawczych

K_W14 wie jak zaplanować i zrealizować złożone jakościowe badania empiryczne; ma świadomość konsekwencji metodologicznych wyborów

K_U04 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami

K_K05 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat polityki publicznej

K_K07 umie uzasadnić wybór źródeł

K_K09 poszukuje nowych metod i źródeł w celu uzupełnienia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych

K_K12 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa

K_K13 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych

K_K14 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania

K_U06 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian we współczesnym państwie ich konsekwencji

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie warsztatów na podstawie obecności (dopuszczalne max. 2 nieobecności), aktywności na zajęciach (30% oceny), wykonania zaplanowanych zadań badawczych (35%) i przygotowania raportu z badań (35% oceny).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)