WAR BAD: Miasto wizualnie. Wizualność w mieście
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-WARBAD-8 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | WAR BAD: Miasto wizualnie. Wizualność w mieście |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. warsztaty 30 h (semestr letni) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Miasta jako zagęszczone środowiska życia społecznego były i są ośrodkami powstawania podsystemów kulturowych wielorako zakodowanych w ich przestrzeniach. Umiejętność ich identyfikowania, dekodowania i interpretacji pozwala rozumieć miasta jako teksty kulturowe tworzone przez określone podmioty życia społecznego. Badanie nawarstwień, liczebności i współwystępowań materialnych śladów ich aktywności w przestrzeni miasta umożliwia identyfikację różnych sił rywalizujących w przestrzeni miasta. Dominacja kodów wizualnych oraz nagromadzenie materialnych artefaktów życia społecznego w wielkim mieście stanowi idealne pole do ćwiczeń praktycznych z wykorzystania metod wizualnych w badaniach socjologicznych. Jako swoiste laboratorium znaczeń umożliwia sprawdzenie, które z teorii socjologicznych dają się wyartykułować przy pomocy technik wizualnego zapisu. |
Pełny opis: |
Miasta jako zagęszczone środowiska życia społecznego były i są ośrodkami powstawania podsystemów kulturowych wielorako zakodowanych w ich przestrzeniach. Umiejętność ich identyfikowania, dekodowania i interpretacji pozwala rozumieć miasta jako teksty kulturowe tworzone przez określone podmioty życia społecznego. Badanie nawarstwień, liczebności i współwystępowań materialnych śladów ich aktywności w przestrzeni miasta umożliwia identyfikację różnych sił rywalizujących w przestrzeni miasta. Dominacja kodów wizualnych oraz nagromadzenie materialnych artefaktów życia społecznego w wielkim mieście stanowi idealne pole do ćwiczeń praktycznych z wykorzystania metod wizualnych w badaniach socjologicznych. Jako swoiste laboratorium znaczeń umożliwia sprawdzenie, które z teorii socjologicznych dają się wyartykułować przy pomocy technik wizualnego zapisu. Po serii lektur teoretycznych i z zakresu metodologii antropologii wizualnej studenci zaprojektują badania, których podstawowym narzędziem zbierania danych i następnie analizowanym źródłem będzie fotografia. Sugerowane tematy: - przejawy dawnych i współczesnych granic społecznych, etnicznych i ekonomicznych w mieście - oddolne i odgórne strategie semityzacji przestrzeni - typy i funkcje przestrzeni - współczesne parki – komu i do czego służą - obszary estetyzacji przestrzeni miejskiej - niewidzialne miasto (oddolne praktyki wytwarzania przestrzeni miejskiej). |
Literatura: |
(red.) M. Krajewski, „Wizualność miasta”, Poznań, 2007, fragmenty. Kevin Lynch „Obraz miasta”, Archivolta, 2015, fragmenty Wallis A. „Socjologia przestrzeni”, Warszawa, 1987 J. Fiske „Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem”, ASTRUM, 1996, Banks M. „Materiały wizualne w badaniach jakościowych”, PWN, Warszawa, 2009, Jędrzejczyk D.(red.) Humanistyczne oblicza miasta, 2004, A. Kunce, „Antropologia punktów. Rozważania przy tekstach Ryszarda Kapuścińskiego” WUŚ, 2008, fragmenty. „Fotospołeczeństwo” (red.) M. Boguni, P. Sztompka, Znak, 2013, wybrane fragmenty np. Bourdieu P. „Społeczna definicja fotografii”. J. Kerenz „Architektura znaczeń”, 1997, Gdańsk, fragmenty Jencks Ch. „Architektura postmodernistyczna”, Arkady, 1987, Nas P, Samuels A. r. “Urban Symbolic Ecology and the Hypercity: State of the art and Challenges for the Future” w: Hypercity. The Symbolic Side of Urbanism, Kegan Paul, London, 2006, s. 1-20. Krajewski M. (re Olechnicki K. „Antropologia obrazu”, Oficyna Naukowa, 2003,Warszawa, fragmenty d.) „Nie-widzialne miasto”, Bęc Zmiana, Warszawa, 2012, Drozdowski R. „Obraza na obrazy”, Zysk i S-ska, 2009 r. „Obrazy-intruzi w przestrzeni publicznej” s. 87-138. Kurczewski, Cichomski, Wiliński Wielkie bazary warszawskie, TRIO, 2010 Tazbir J. „Wojna na pomniki i o pomniki”, w: Kultura i Społeczeństwo, nr 1, 1997. |
Efekty uczenia się: |
K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania K_W13 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych K_U03 potrafi dokonać krytycznej analizy zjawisk i procesów społecznych, zwłaszcza dotyczących współczesnego społeczeństwa polskiego K_U05 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U06 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji _U10 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_U14 potrafi formułować pogłębione sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania K_U18 potrafi wskazać, w jakich rodzajach badań można wykorzystać czytane przez siebie teksty naukowe K_U19 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym K_K02 umie zaproponować rozwiązanie problemów, które wymagają interdyscyplinarności w podejściu badawczym K_K05 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K07 umie uzasadnić wybór źródeł K_K12 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa K_K13 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych K_K14 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
udział w dyskusji, przygotowanie projektu badawczego, praca napisana w oparciu o zrealizowany projekt badawczy i literaturę z zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.