Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

WAR BAD: Miasto wizualnie. Wizualność w mieście

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-WARBAD-8
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: WAR BAD: Miasto wizualnie. Wizualność w mieście
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Fak. warsztaty 30 h (semestr letni)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Miasta jako zagęszczone środowiska życia społecznego były i są ośrodkami powstawania podsystemów kulturowych wielorako zakodowanych w ich przestrzeniach. Umiejętność ich identyfikowania, dekodowania i interpretacji pozwala rozumieć miasta jako teksty kulturowe tworzone przez określone podmioty życia społecznego. Badanie nawarstwień, liczebności i współwystępowań materialnych śladów ich aktywności w przestrzeni miasta umożliwia identyfikację różnych sił rywalizujących w przestrzeni miasta.

Dominacja kodów wizualnych oraz nagromadzenie materialnych artefaktów życia społecznego w wielkim mieście stanowi idealne pole do ćwiczeń praktycznych z wykorzystania metod wizualnych w badaniach socjologicznych. Jako swoiste laboratorium znaczeń umożliwia sprawdzenie, które z teorii socjologicznych dają się wyartykułować przy pomocy technik wizualnego zapisu.

Pełny opis:

Miasta jako zagęszczone środowiska życia społecznego były i są ośrodkami powstawania podsystemów kulturowych wielorako zakodowanych w ich przestrzeniach. Umiejętność ich identyfikowania, dekodowania i interpretacji pozwala rozumieć miasta jako teksty kulturowe tworzone przez określone podmioty życia społecznego. Badanie nawarstwień, liczebności i współwystępowań materialnych śladów ich aktywności w przestrzeni miasta umożliwia identyfikację różnych sił rywalizujących w przestrzeni miasta.

Dominacja kodów wizualnych oraz nagromadzenie materialnych artefaktów życia społecznego w wielkim mieście stanowi idealne pole do ćwiczeń praktycznych z wykorzystania metod wizualnych w badaniach socjologicznych. Jako swoiste laboratorium znaczeń umożliwia sprawdzenie, które z teorii socjologicznych dają się wyartykułować przy pomocy technik wizualnego zapisu.

Po serii lektur teoretycznych i z zakresu metodologii antropologii wizualnej studenci zaprojektują badania, których podstawowym narzędziem zbierania danych i następnie analizowanym źródłem będzie fotografia.

Sugerowane tematy:

- przejawy dawnych i współczesnych granic społecznych, etnicznych i ekonomicznych w mieście

- oddolne i odgórne strategie semityzacji przestrzeni

- typy i funkcje przestrzeni

- współczesne parki – komu i do czego służą

- obszary estetyzacji przestrzeni miejskiej

- niewidzialne miasto (oddolne praktyki wytwarzania przestrzeni miejskiej).

Literatura:

(red.) M. Krajewski, „Wizualność miasta”, Poznań, 2007, fragmenty.

Kevin Lynch „Obraz miasta”, Archivolta, 2015, fragmenty

Wallis A. „Socjologia przestrzeni”, Warszawa, 1987

J. Fiske „Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem”, ASTRUM, 1996,

Banks M. „Materiały wizualne w badaniach jakościowych”, PWN, Warszawa, 2009,

Jędrzejczyk D.(red.) Humanistyczne oblicza miasta, 2004,

A. Kunce, „Antropologia punktów. Rozważania przy tekstach Ryszarda Kapuścińskiego” WUŚ, 2008, fragmenty.

„Fotospołeczeństwo” (red.) M. Boguni, P. Sztompka, Znak, 2013, wybrane fragmenty np. Bourdieu P. „Społeczna definicja fotografii”.

J. Kerenz „Architektura znaczeń”, 1997, Gdańsk, fragmenty

Jencks Ch. „Architektura postmodernistyczna”, Arkady, 1987,

Nas P, Samuels A. r. “Urban Symbolic Ecology and the Hypercity: State of the art and Challenges for the Future” w: Hypercity. The Symbolic Side of Urbanism, Kegan Paul, London, 2006, s. 1-20.

Krajewski M. (re

Olechnicki K. „Antropologia obrazu”, Oficyna Naukowa, 2003,Warszawa, fragmenty

d.) „Nie-widzialne miasto”, Bęc Zmiana, Warszawa, 2012,

Drozdowski R. „Obraza na obrazy”, Zysk i S-ska, 2009 r. „Obrazy-intruzi w przestrzeni publicznej” s. 87-138.

Kurczewski, Cichomski, Wiliński Wielkie bazary warszawskie, TRIO, 2010

Tazbir J. „Wojna na pomniki i o pomniki”, w: Kultura i Społeczeństwo, nr 1, 1997.

Efekty uczenia się:

K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego

K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania

K_W13 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych

K_U03 potrafi dokonać krytycznej analizy zjawisk i procesów społecznych, zwłaszcza dotyczących współczesnego społeczeństwa polskiego

K_U05 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych

K_U06 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji

_U10 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu zaawansowanych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych

K_U14 potrafi formułować pogłębione sądy na temat motywów ludzkiego działania oraz przewidywać społeczne konsekwencje tego działania

K_U18 potrafi wskazać, w jakich rodzajach badań można wykorzystać czytane przez siebie teksty naukowe

K_U19 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym

K_K02 umie zaproponować rozwiązanie problemów, które wymagają interdyscyplinarności w podejściu badawczym

K_K05 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych

K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi

K_K07 umie uzasadnić wybór źródeł

K_K12 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa

K_K13 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych

K_K14 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania

Metody i kryteria oceniania:

udział w dyskusji, przygotowanie projektu badawczego, praca napisana w oparciu o zrealizowany projekt badawczy i literaturę z zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)