Religia/Filozofia Chin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-6-SI2-RFCH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Religia/Filozofia Chin |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami na temat filozofii i religii Chin. |
Pełny opis: |
Wykład obejmujący podstawowe zagadnienia myśli i religii chińskiej, w tym: - konfucjanizm - myśl Konfucjusza, Mencjusza i Xunzi; zagadnienia relacji między ludźmi, prawidłowego rządzenia, kształtowania prawidłowej postawy moralnej, wychowania, moralności, zagadnienie natury ludzkiej, Niebo, najważniejsze teksty wczesnego konfucjanizmu, znaczenie rytuału, znaczenie tradycji - taoizm - najważniejsze teksty wczesnego taoizmu, Dao, relacja między człowiekiem a wszechświatem, "zachowanie życia", postawa określana jako "niedziałanie" (wuwei), taoistyczna koncepcja idelanego społeczeństwa, dyskusja z konfucjanizmem - moizm - Niebo jako najwyższe bóstwo, wola Nieba, nieróżnicująca miłość, dyskusja z konfucjanizmem - legizm - zagadnienie fa czyli prawa / procedur, podstawy funkcjonowania państwa, samowystarczalność państwa, władca jako źródło prawa, zarzucenie porządku feudalnego - Księga Przemian - filozofia epoki Han - szkoły starego i nowego tekstu, odtwarzanie tradycji, "człowiek i niebo oddziałują na siebie nawzajem", filozofia yin yang i Pięciu Elementów, najważniejsze teksty i postaci - nauka o Tajemnicy (neotaoizm) - najważniejsze teksty, postaci i zagadnienia; "Dao, relacja między "pierwotnym niebytem", a pojedynczymi bytami - buddyzm - podstawowe terminy; wprowadzenie buddyzmu do Chin, najważniejsze postaci wczesnego okresu przyswajania buddyzmu w Chinach, szkoły buddyzmu chińskiego - religia taoistyczna - różne szkoły, teksty i praktyki, alchemia wewnętrzna - neokonfucjanizm - relacja między "zasadą a zjawiskami" |
Literatura: |
Feng Youlan, Krótka historia filozofii chińskiej, PWN JeeLoo Liu, Wprowadzenie do filozofii chińskiej, Wydawnictwo UJ Tadeusz Czarnik, Starożytna filozofia chińska, Wydawnictwo UJ |
Efekty uczenia się: |
Po odbyciu wykladu student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o filozofii i religii Chin posługuje się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii Chin rozumie najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Chin i chińskiego kręgu cywilizacyjnego ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata ma świadomość znaczenia kultury Chin w kulturze światowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny oceniający znajomość podstawowych wybranych zagadnień. Obecność na wykładach sugerowana, ale nie obowiązkowa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.