Gramatyka języka afrykańskiego2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-7-AF1-GJA2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka języka afrykańskiego2 |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przyswojenie gramatycznych podstaw języka amharskiego. |
Pełny opis: |
Najważniejszym celem kursu jest wspomaganie poznawania złożonej natury języka amharskiego od strony gramatycznej, a więc nazywania wprowadzanych struktur gramatycznych, w celu ich lepszego zrozumienia, a także ćwiczeń prowadzących do ich zapamiętania. Zagadnienia gramatyczne obejmują alfasylabiczne pismo, które jest używane jedynie na terenie Etiopii, zasady artykulacji dźwięków, ze szczególnym naciskiem na spółgłoski wybuchowe, zaimki osobowe, formułowanie zdań z użyciem kopuły (łącznika), a także wprowadzenie podstawowych form czasownikowych. W należącym do rodziny semickiej języku amharskim bardzo ważną rolę pełni rdzeń czasownikowy, który ma wartość leksykalną i stanowi podstawę do tworzenia form pochodnych. Obok rdzenia występują afiksy, które przybierają postać prefiksów, infiksów lub sufiksów i mają wartość gramatyczną. Od samego początku ta fundamentalna cecha języka amharskiego będzie akcentowana, by ułatwić późniejszą naukę. |
Literatura: |
Appleyard D., Colloquial Amharic, Routledge, London and New York, 2013. Amarinya agazh. 1-3 nya kifil, Addis Abeba: Blue Nile asataminna akefafay, 2006. Amharic the Easy Way – audio CD, Shining Star Multimedia, USA, 2006. The Amharic Language Multimedia Series, Shining Star Multimedia, USA, 2006. Łykowska L., Gramatyka języka amharskiego - ćwiczenia, Dialog, Warszawa, 1997. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student posiada: Wiedza: - ma podstawową wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania w języku amharskim - ma świadomość złożonej natury języka amharskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Etiopii Umiejętności: - interpretuje treści kulturowe w omawianych tekstach amharskich - potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Etiopii Kompetencje społeczne: - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób - rozumie rolę języka amharskiego w poznawaniu i rozumieniu kultury Etiopii - potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z Etiopczykami - jest gotów do aktywnego nawiązywania kontaktów i współdziałania z przedstawicielami odmiennych kultur |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) - kontrola obecności - śród-semestralne kolokwia ustne i pisemne |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wołk-Sore | |
Prowadzący grup: | Ewa Wołk-Sore | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | John Okoth | |
Prowadzący grup: | John Okoth | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.