Wprowadzenie do literatury i historii biblijnej – Pięcioksiąg (Tora)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-HE-WLHBT-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do literatury i historii biblijnej – Pięcioksiąg (Tora) |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład omawia historię literatury hebrajskiej klasycznej (Bibli hebrajskiej) i tradycje jej interpretacji. Przedstawia powstanie tekstów jak i formowania kanonów (problem autorstwa i redakcji) literatury biblijnej oraz charakterystykę tzw. literatury międzystamentalnej okresu drugiej świątyni (historiografii i apokaliptyki, z uwzględnieniem dokumentów znad Morza Martwego). Ukazuje miejsce klasycznych tekstów hebrajskich we współczesnej kulturze. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie przedstawić i ukazać miejsce klasycznych tekstów hebrajskich (Biblii hebrajskiej) we współczesnej kulturze. Porusza także kwestie dotyczące powstawanie tekstów jak i formowania kanonów (problem autorstwa i redakcji). W kolejnych zajęciach jest ukazane: powstanie i rozwój wczesnej tradycji żydowskiej (religia patriarchów a mozaizm); narodziny i specyfika mozaizmu; formy i rodzaje literackie użyte w kompozycji Pięcioksięgu; historia interpretacji Pięcioksięgu (starożytności, średniowiecze i czasy współczesne); Tematy zajęć: 1. Wprowadzenie - miejsce Biblii we współczesnej kulturze. Religie oraz ruchy religijne odwołujące się do historii i tradycji biblijnych (Judaizm, Chrześcijaństwo, Samarytanie, Islam, współczesne sekty). 2. Powstawanie tekstu ksiąg i kanonów biblijnych (problem autorstwa i redakcji). Metody i narzędzia w studiach biblijnych. 3. Biblia hebrajska a Biblie chrześcijańskie (katolicka, prawosławna, protestancka). Historia i problematyczności tłumaczeń starożytnych oraz współczesnych (Septuaginta, Peszitta, Wulgata, Targumy, historia tłumaczeń polskich). 4. Kulturowy i geograficzny kontekst Biblii (specyfika Starożytnego Bliskiego Wschodu, wpływ kultury greckiej i rzymskiej). Najważniejsze odkrycia archeologiczne, które wpłynęły na rozwój i kierunek studiów biblijnych. 5. Powstanie i rozwój wczesnej tradycji żydowskiej (religia patriarchów a mozaizm). Problem redakcji i źródeł Pięcioksięgu (Tora). 6. Opowiadania o Patriarchach na tle przemian cywilizacyjnych w Mezopotamii (XX/XIX w. p.n.e.) i Egiptu (XVIII/XVI w. p.n.e.). 7. Narodziny i specyfika mozaizmu. Problem historyczności wydarzeń biblijnych: niewola egipska, wyjście, przymierze na Synaju, itd. 8. Główne hipotezy wyjaśniające pojawienie się Izraela w Kanaanie. Charakterystyka kultury i mitologii kananejskiej oraz jej wpływu na rozwój tradycji literackiej monarchicznego Izraela. 9. Formy i rodzaje literackie użyte w kompozycji Pięcioksięgu. Opis prahistorii (Rdz 1-11) a mitologie Starożytnego Bliskiego Wschodu. 10. Obraz społeczności i instytucji religijnej starożytnego Izraela na tle kodeksów prawnych Pięcioksięgu. Narodziny teologii Przymierza i jej wpływ na redakcję pozostałych ksiąg kanonu Biblii hebrajskie. Historia interpretacji Pięcioksięgu (starożytności, średniowiecze i czasy współczesne). |
Literatura: |
Skrypt własny Bibliografia uzupełniająca: A. ROFE, Introduction to the Literature of the Hebrew Bible. Jerusalem Biblical Studies 9, Simor, Ltd., 2009. L. BOADT, Reading the Old Testament. An Introduction. New York 1984. ST. MĘDALA, Wprowadzenie do literatury miedzytestamentalnej. Kraków 1994 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o literaturze i piśmiennictwie Hebrajskim; potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze zjawiska/prądy/ teksty/ literatury/piśmiennictwo hebrajskie. [K_W05] - potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe judaizmu i Izraela [K_W10] - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa. [K_W18] - zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji judaizmu i Izraela. [K_W19] Umiejętności: - potrafi czytać, teksty literackie i prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym. . [K_U06] - rozumie najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury judaizmu. [K_U10] - potrafi interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury żydowskiej poprzez analizę językową/ filologiczną. [K_U15] Kompetencje: - widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [-K_K06] - ma świadomość znaczenia kultury Izraela w kulturze światowej. [K_K07] - działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Izraela i judaizmu. [¬K_K08] - dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe judaizmu i Izraela, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej. [¬K_K09] |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena weryfikowana w oparciu o końcowy egzamin w formie testu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.