Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Religia/filozofia Japonii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-JA-RF-OW
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Religia/filozofia Japonii
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Wprowadzenie do historii i doktryny religijnej shinto i buddyzmu w Japonii.

Skrócony opis:

W trakcie wykładu zostanie przedstawiony zarys historii religii Japonii ze szczególnym uwzględnieniem rodzimych wierzeń shintō i buddyzmu. Omówione zostaną przykłady tolerancji religijnej na przykładzie synkretyzmu buddyzmu i shintō oraz nietolerancji religijnej na przykładzie prześladowań chrześcijaństwa na przełomie XVI/XVII wieku oraz antybuddyjskiej polityki rządu Meiji.

Pełny opis:

W trakcie wykładu zostanie przedstawiony zarys historii religii Japonii ze szczególnym uwzględnieniem rodzimych wierzeń shintō (droga bogów) . Omówione zostaną przykłady tolerancji religijnej na przykładzie synkretyzmu buddyzmu i shintō oraz nietolerancji religijnej na przykładzie prześladowań chrześcijaństwa na przełomie XVI/XVII wieku oraz antybuddyjskiej polityki rządu Meiji..

W trakcie wykładu zostaną przedstawione najważniejsze filozoficzne pojęcia buddyzmu. Omówione zostaną najważniejsze teorie szkół buddyzmu ezoterycznego (tendai i shingon) oraz szkół należących do nurtu amidyzmu. Szczególna uwaga zostanie poświęcona filozofii buddyjskiej szkoły zen, która miała ogromny wpływ na wiele dziedzin kultury Japonii.

Literatura:

Wiesław Kotański, Zarys dziejów religii w Japonii, Warszawa 1963

Wiesław Kotański, W kręgu shintoizmu t.I i t.II, Warszawa 1995

Jolanta Tubielewicz, Mitologia Japonii, Warszawa 1977

Hori Ichirō, Folk Religion in Japan, University of Tokyo Press, Tokio 1968

Kojiki, czyli księga dawnych wydarzeń, przekład i przypisy: Wiesław Kotański, PIW, Warszawa 1986

Kitagawa Joseph, Religion in Japanese History, Columbia University Press, New York 1966

Nihon no kamigami no jiten (Słownik bóstw japońskich), red. Sonoda Minoru, Mogi Sakae, Gakken, Tokio 2004

Kotański Wiesław, Japońskie opowieści o bogach, Iskry, Warszawa 1983

Plutschow Herbert, Matsuri. The Festivals of Japan, Japan Library, Avon 1996

Suwa Haruo, Nihon no matsuri to geinō (Japońskie święta religijne a sztuki występy artystyczne), Yoshikawa Hiroshi Bunkan, Tokio 1998

Hisamatsu Shin’ichi, Tōyōteki mu (Nicość Wschodu), Kōdansha, Tōkyō 1987

Hisamatsu Shin’ichi, Jinrui no chikai (Przyrzeczenie człowieczeństwa), Hōzōkan, Kyōto 1984

Hisamatsu Shin’ichi, Bukkyō kōza (Wykłady na temat buddyzmu), Hōzōkan, Kyōto 1990-1991

Kozyra Agnieszka, Filozofia zen, PWN, Warszawa 2004

Kozyra Agnieszka, Filozofia nicości Nishidy Kitarō, Nozomi, Warszawa 2007

Suzuki T. Daisetsu, Zen no shisōshi kenkyū (Studia nad historią myśli zen), Matsugaoka Bunko, Tōkyō 1968

Efekty uczenia się:

Wiedza

- zna i rozumie podstawowe nurty i pojęcia filozoficzne oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury [K_W03]

- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o filozofii i religii Japonii [K_W07]

- potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Japonii [K_W10]

- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Japonii [K_W19]

Umiejętności

- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu [K_U02]

- posługuje się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii Japonii [K_U03]

- potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Japonii [K_U10]

- potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultury Japonii poprzez analizę językową/ filologiczną [K_U15]

- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Japonii [K_U17]

- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Japonii w języku polskim lub obcym z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Japonii [K_U21]

Kompetencje społeczne

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01]

- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej [K_K04]

- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata [K_K05]

- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06]

- ma świadomość znaczenia kultury Japonii w kulturze światowej [K_K07]

- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Japonii [K_K08]

- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Japonii, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej [K_K09]

Metody i kryteria oceniania:

W trakcie egzaminu pisemnego student musi wykazać się wiedzą na temat zagadnień omawianych w czasie wykładu (studenci dostają konspekty)

- Egzamin pisemny po czwartym semestrze

egzamin pisemny 100%

kontrola obecności Obecność na zajęciach warunkiem dopuszczenia do egzaminu. Dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione

Praktyki zawodowe:

Nie ma

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)