Zagadnienia społeczno-kulturowe Chin 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-SI-ZSKCH2-OW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia społeczno-kulturowe Chin 2 |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zapoznanie studentów z najbardziej podstawowymi kwestiami dotyczącymi tradycyjnej i współczesnej kultury chińskiej oraz tradycyjnego i współczesnego społeczeństwa Chin kontynentalnych, Tajwanu i diaspory chińskiej. |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie wybranych zagadnień społeczno-kulturowych Chin. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom szerokiego zakresu podstawowej wiedzy o kwestiach społecznych i kulturowych Chin, oraz ich geograficznych uwarunkowań. Tematyka zajęć obejmuje następujące problemy: - środowisko geograficzne Chin, zróżnicowanie regionalne, klimatyczne - zróżnicowanie kulturowe i językowe między regionami - chińska obyczajowość i jej korzenie – źródła tradycyjnej moralności i etyki chińskiej - wierzenia ludowe i popularna mitologia (taoizm ludowy, buddyzm itp.) - religie Chin (taoizm, buddyzm, religia ludowa, islam, chrześcijaństwo i in.) - tożsamość narodowa, państwowa, chiński nacjonalizm, ‘hanizm’ - etnosy Chin, problematyka mniejszości etnicznych i regionów ich zamieszkiwania, polityka władz chińskich wobec mniejszości - funkcjonowanie administracji państwowej, podział administracyjny kraju i zarządzanie społeczeństwem - życie polityczne Chin i Tajwanu – system monopartyjny i specyfika chińskiego komunizmu, i chińska wielopartyjna demokracja - wiedza Chińczyków o świecie zewnętrznym - problemy rozwoju gospodarczego Chin - problemy ekologiczne -demografia Chin i problemy demograficzne – migracje wewnętrzne, kontrola urodzin, zaburzenie proporcji płci - współczesna kultura chińska – wysoka i popularna - media w Chinach, rola mediów nowoczesnych, Internet i jego kontrola, rola mediów społecznościowych |
Literatura: |
Chiny. Przemiany państwa i społeczeństwa w okresie reform 1978 -2000 , red. K. Tomala, Warszawa 2001. Blunden C., Elvin M. Chiny, przekład z ang. Mieczysław Jerzy Künstler, Warszawa : Świat Książki, 1997. Burski K., Tradycje i sztuka kulinarna Chin, Warszawa, 1995. Fairbank J.K. Historia Chin, nowe spojrzenie, przekład z ang. T. Lechowska, Z. Słupski, Gdańsk 1996. Feng Youlan, Krótka historia filozofii chińskiej, Warszawa, 2001 Granet M., Religie Chin, tłum . J. Rozkrut, Kraków 1997. Künstler M.J. Języki chińskie, Warszawa, 2000. Künstler M.J. Mitologia chińska, Warszawa, 2001 Liao Yiwu, Prowadząc umarłych. Opowieści prawdziwe. Chiny z perspektywy nizin społecznych. Wołowiec 2011. Mencjusz i Xunzi. O dobrym władcy, mędrcach i naturze ludzkiej, wybór, wstęp i tł. Małgorzata Religa, Warszawa, 1999 Pimpaneau J. Chiny: kultura i tradycje, Warszawa, 2001 Pomfret J. Lekcje chińskiego. Warszawa 2010. Sławiński R. Westernizacja kultury chińskiej – blaski i cienie w: Kultury pozaeuropejskie i globalizacja, Warszawa 2000. Spence J.D. The search for Modern China, Londyn 1990. Rozszerzony zestaw literatury zostanie podany do wiadomości na pierwszych zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Chin (i Tajwanu) w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej K_W09, H1A_W04 - potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Chin (i Tajwanu) K_W10, H2A_W09 - ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Chin K_W11, H1A_W04 - ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata K_W14, H1A_W09 Umiejętności: - potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki K_U02, H2A_U02 - potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Chin i Tajwanu do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata K_U04, H2A_U04 - potrafi prawidłowo usytuować Chiny w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego K_U05, H2A_U04 -potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U09, H2A_U01, H2A_U02, H2A_U05 - potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Chin i Tajwanu K_U17, H2A_U03, H2A_U09 - posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Chin w języku polskim oraz w języku chińskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Chin K_U21, H2A_U08 Kompetencje społeczne: - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01, H1A_K01 - potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej K_K04, H1A_K03 - ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata K_K05, H1A_K04, H1A_K05 - widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego K_K06 - ma świadomość znaczenia kultury Chin w kulturze światowej K_K07, H1A_K05 - działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Chin K_K08, H1A_K05, H1A_K06 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z egzaminu pisemnego na podstawie wiedzy zdobytej podczas wykładów i z zalecanych lektur. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.