Łacina dla początkujących - kontynuacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3620-LDPK-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Łacina dla początkujących - kontynuacja |
Jednostka: | Studium Europy Wschodniej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Studium Europy Wschodniej |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Opanowanie przez studentów klasycznego języka łacińskiego w stopniu umożliwiającym rozumienie tekstów preparowanych, sentencji łacińskich, prostych tekstów autentycznych (zaczerpniętych z dzieł autorów klasycznych). Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności w zakresie rozumienia ze słuchu, czytania i tłumaczenia w zakresie: 1. czytania tekstów z właściwym akcentem i wymową 2. właściwego rozumienia tekstów pisanych o zróżnicowanym poziomie trudności 3. wyrażania treści poznanych na zajęciach w formie tekstowej, w poprawnej gramatycznie wypowiedzi pisemnej z użyciem składni łacińskich 4. rozwijanie i poszerzenie sprawności językowych (zwłaszcza tłumaczeniowych) na poziomie średniozaawansowanym |
Pełny opis: |
Zajęcia w ramach uniwersyteckiego kursu praktycznej nauki klasycznego języka łacińskiego na poziomie podstawowym. Warunkiem wstępnym jest zaliczenie przynajmniej 1 roku lektoratu w wymiarze 60 godzin lub podstawy łaciny wyniesione ze szkoły średniej. Zajęcia skoncentrowane głównie na rozszerzaniu zasobu słownictwa oraz przeprowadzeniu jak największej liczby ćwiczeń językowych (leksykalnych, gramatycznych i tłumaczeniowych) z naciskiem na stosowanie frazeologii. Poznawanie słownictwa związanego z różnymi dziedzinami życia społeczeństwa antycznego (domi militiaeque). Na zajęciach wykorzystywane są fragmenty klasycznych tekstów literackich (poezja, proza, teksty prawnicze). Zajęcia przewidują ćwiczenia leksykalne i gramatyczne, nauczanie niektórych zagadnień gramatycznych metodami mnemotechnicznymi oraz szersze zapoznanie studentów z elementami kultury i historii starożytnej. |
Literatura: |
Podręcznik "Język łaciński dla lektoratów szkół wyższych” – O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Słownik łacińsko-polski pod red. K. Komanieckiego M. Wielewski, Krótka gramatyka języka łacińskiego J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacinskiego i materiały własne wykładowcy |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem w zakresie gramatycznym i leksykalnym posiada, w obszarze: WIEDZA - znajomość pięciu deklinacji łacińskich (rzeczowniki, przymiotniki, zaimki) - znajomość czasów dokonanych i niedokonanych (imperfectum, perfectum, plusquamperfectum, futurum I, futurum II) w stronie czynnej i biernej, - typowych składni łacińskich (accusativus cum infinitivo, nominativus cum infinitivo, ablativus absolutus), - oraz składni zdań podrzędnych w konstrukcji z coniunctivem, - znajomość podstawowych pojęć gramatyki opisowej na poziomie podstawowym w zakresie potrzebnym do praktycznego zastosowania przy tłumaczeniu tekstów klasycznych autorów łacińskich, - elementarną znajomość gramatyki historycznej, potrzebną do zrozumienia zachodzących zjawisk językowych, - znajomość przerobionego materiału w postaci określonego zasobu słówek, wyrażeń, idiomów, cytatów z prozy i poezji łacińskiej; UMIEJĘTNOSCI: - poprawnego czytania średnioskomplikowanych, oryginalnych tekstów w języku łacińskim, - tłumaczenia krótkich wypowiedzi lub sentencji pisanych i mówionych, - identyfikowania części mowy i części zdania w klasycznym tekście łacińskim, - uzasadniania zastosowania form gramatycznych w interpretowanym tekście, - rozpoznawania typowych składni łacińskich, - uzasadniania i poprawnego zastosowania zasad gramatyki łacińskiej, fleksji i składni, - tłumaczenia fragmentów autentycznych tekstów łacińskich na język polski, - stosowania opanowanego materiału leksykalnego i gramatycznego w ćwiczeniach na zadane tematy; KOMPETENCJE: - rozumienia potrzeby uczenia się języków obcych przez całe życie, - przekonania o wadze znajomości języka łacińskiego jako podstawy większości nowożytnych języków europejskich, - rozumienia roli znajomości języka łacińskiego w poznawaniu i rozumieniu świata starożytnego, - docenia wartości artystyczne i osiągnięcia życia kulturalnego i literackiego świata starożytnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.