Człowiek i geny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-CG-QPR |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.9
|
Nazwa przedmiotu: | Człowiek i geny |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty do przyrodniczego modułu kształcenia - II stopień Artes Liberales Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów nie specjalizujących się w dziedzinie nauk biologicznych ze współczesną wiedzą na temat biologii i genetyki człowieka. Podkreślana jest też kwestia zastosowania racjonalnej metody naukowej do problemów biologii człowieka, na tle często dyskutowanych i budzących kontrowersje zagadnień. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie najważniejszych nurtów współczesnej biologii człowieka w ujęciu zgodnym z metodą naukową w sposób dostępny dla osób bez specjalistycznego przygotowania w dziedzinie biologii. Tematyka zajęć obejmuje następujące tematy: 1. Podstawowe pojęcia biologii – informacja, struktura i ogólne właściwości organizmów żywych. Historia wiedzy o dziedziczeniu – od starożytności do XXI w. 2. Metoda naukowa w naukach przyrodniczych, w biologii człowieka i w medycynie. Standardy badań naukowych – kontrola, ślepa próba, statystyka, metaanalizy. 3. Dziedziczenie mendlowskie i wieloczynnikowe – determinizm genetyczny i przewidywalność człowieka. Czym jest, a czym nie jest znajomość genomu człowieka. 4. Testy i poradnicwo genetyczne, czułość i specyficzność testów. Testy przesiewowe – problemy biologiczne i etyczne. 5. Testy adresowane bezpośrednio do konsumentów (DTC) – problemy biologiczne i etyczne. 6. „Medycyna alternatywna”, homeopatia itp. a medycyna oparta na dowodach naukowych (evidence based medicine). 7. Szczepienia i ruchy antyszczepionkowe. 8. Techniki wspomaganego rozrodu, testy preimplantacyjne i prenatalne. 9. Komórki macierzyste, komórki IPS, klonowanie terapeutyczne – nadzieje i wątpliwości. 10. GMO – fakty i mity. 11. Choroby zakaźne i walka z nimi. 12. Nowotwory. 13. Terapia genowa i biotechnologia medyczna. 14. Genetyka zachowania i psychologia ewolucyjna. |
Literatura: |
Ben Goldacre, „Lekarze, naukowcy, szarlatani. Od przerażonego pacjenta do świadomego konsumenta”, wyd. Septem, Helion, 2011. |
Efekty uczenia się: |
- ma podstawową wiedzę o miejscu i roli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych w kulturze dawnej i współczesnej K_W01 - zna zależności pomiędzy dyscyplinami humanistycznymi oraz naukami ścisłymi i przyrodniczymi w kontekście filozoficznym i społecznym K_W06 - ma podstawową wiedzę o najnowszych osiągnięciach metod badań interdyscyplinarnych w naukach humanistycznych, społecznych, ścisłych i przyrodniczych K_W10 - posiada podstawowe umiejętności wykorzystywania interdyscyplinarnych metod i narzędzi badawczych w analizie zjawisk kultury współczesnej K_U05 - rozumie potrzebę nieustannego kształcenia po ukończeniu studiów K_K01 - rozumie dynamikę rozwoju naukowego, kulturowego i społecznego oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności (maksymalnie 2 nieobecności w semestrze) Obecność na zajęciach, prezentacja zaliczeniowa, ocena aktywności podczas zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.