Sytuacje graniczne w ujęciu filmowym – kino i ludzka autodestrukcja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-AL-SGUF-qTM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Sytuacje graniczne w ujęciu filmowym – kino i ludzka autodestrukcja |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien się wykazać podstawową wiedzą z zakresu socjologii, kulturoznawstwa i filozofii. Najważniejsze jest jednak otwarte podejście interdyscyplinarne wraz z próbą łączenia różnych narzędzi poznawczych. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć będzie podjęcie dyskusji wokół zjawiska autodestrukcji człowieka w ujęciu filmowym. Kinematografia od zawsze podejmowała tematy związane z sytuacjami granicznymi, a motyw samobójstwa, często pojawia się w fabule filmowej. Czasem stanowi jej sedno, niekiedy jest tylko pobocznym wątkiem. To w jaki sposób porusza się kwestię ludzkiej autodestrukcji, konstruuje wyobrażenia społeczne związane z tym tematem. Zarówno sam czyn ulega swoistej mitologizacji, jak i osoba rozważająca kwestie życia i śmierci. Zajęcia mają na celu, przyjrzenie się sposobom mówienia o autodestrukcji w kinie. Jaki język, jakie obrazy, jaka muzyka używana jest przez twórców filmowych do wyrażania przeżyć skrajnych, po których niewielu zostawia świadectwo? Zajęcia poświęcone będą przede wszystkim dyskusjom nad formą przedstawienia, człowieka i społeczeństwa w sytuacji granicznej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.