Religijna mozaika Śródziemnomorza (religie, sekty i herezje)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS-RMS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Religijna mozaika Śródziemnomorza (religie, sekty i herezje) |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Potrzebna jest ogólna wiedza humanistyczna, podstawowe wiadomości dotyczące historii religii, szczególnie judaizmu, chrześcijaństwa i islamu. |
Skrócony opis: |
Na zajęciach w zarysie będzie omówiona historia religii monoteistycznych w basenie Morza Śródziemnego. Zajęcia będą wstępem do historii pojawienia się odłamów i sekt w łonie judaizmu, chrześcijaństwa i islamu na tych terenach. Zaprezentowane zostaną też w zarysie relacje i wzajemna ich koegzystencja. Jednym z tematów będą wybrane ośrodki religijne i kulturalne tego obszaru. Podczas zajęć studenci poznają także historię relacji ortodoksyjnych chrześcijan z sektami wywodzącymi się z judaizmu, chrześcijaństwa i islamu. Studenci zapoznają się także z wybranymi tradycjami religijnymi tego obszaru, powstałymi wskutek spotkań i koegzystencji różnych religii i wyznań. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w podstawową wiedzę na temat rozwoju religii monoteistycznych obszaru Morza Śródziemnego, wzajemnych relacji judaizmu, chrześcijaństwa oraz islamu na tle powstających herezji i sekt religijnych. Studenci zapoznają się z elementami tradycji i obrzędowości religijnej obszaru basenu Morza Śródziemnego. Wspomniane będą także tradycje monastyczne chrześcijaństwa oraz islamu. Zostaną zaprezentowane również najważniejsze wydarzenia historyczne oraz podstawy teologiczne, które doprowadziły do uformowania się judaizmu, chrześcijaństwa i islamu oraz różnych sekt i herezji w łonie tych religii. Ogólne tematy zajęć: -Poganie -Żydzi -Karaimi -Pierwsi chrześcijanie -Manichejczycy -Arianie -Apolinaryści i nestorianie -Duchobórcy -Monofizyci i monoteleci -Ikonoklaści -Muzułmanie (sunnici, szyici, bektaszyci) -Paulicjanie -Bogomili -Kościół bośniacki -Chrześcijanie (Kościoły orientalne, prawosławny i katolicki (np. maronici, melchici) Zajęcia mają charakter konwersatorium. Każdy z uczestników zobowiązany jest przygotować się do zajęć następnych. Formą przygotowania jest zapoznanie się z literaturą przedmiotu. Przy zaliczeniu zajęć będą brane pod uwagę następujące elementy: odpowiedź ustna na ocenę, dotycząca omawianych podczas zajęć zagadnień, obecność (możliwe 2 nieobecności w ciągu semestru) i aktywne uczestnictwo w zajęciach. Dla chętnych będzie możliwość przygotowania i wygłoszenia referatu na wybrany przez siebie temat, po wcześniejszym uzgodnieniu tematyki z wykładowcą. Referat będzie brany pod uwagę przy ocenie na koniec semestru. |
Literatura: |
Amstrong K., Historia Boga. 4000 lat dziejów Boga w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie, B. Cendrowska (tłum.)Warszawa 1996 -Battenberg F., Żydzi w Europie: proces rozwoju mniejszości żydowskiej w nieżydowskim środowisku Europy. Wrocław 2008 -Dalven, Rae, The Jews of Ioannina, Cadmus Press, 1989 -Fleusser D., Chrześcijaństwo religią żydowską. Esseńczycy a chrześcijaństwo, tłum. M. Wodnar, Warszawa 2003 -Gkoumas, P. Bibliography on the Romaniote, 2016 -Kameraz-Kos N., Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 1997 -KallistosWare, Kościół prawosławny, tłum. W. Misijuk, Białystok 2002 -Koran, tłum. J. Bielawski, Warszawa 1989 -Malcolm N., Kościół Bośniacki, [w:] ,,Krasnogruda” (1997) nr 7 -O'Shea S., Morze wiary: islam i chrześcijaństwo w świecie śródziemnomorskim doby średniowiecza, tłum. R. Kot,Poznań 2009 -Ruthaven M., Islam, tłum. K. Pachniak, Warszawa 1998 -Salomon N., Judaizm, tłum. J. Mytkowska, Warszawa 1997 -Świderkówna A., Rozmowy o Biblii. Nowy Testament, Warszawa 2000 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: - wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu historii Kościoła (prawosławnego oraz katolickiego), z zakresu historii judaizmu i islamu - zna podstawowe zasady wiary chrześcijańskiej, judaizmu oraz islamu - wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu herezji i wybranych nurtów w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie - zna wybraną terminologią w języku polskim - posiada podstawową wiedzę z zakresu obrzędowości mozaistycznej, chrześcijańskiej oraz muzułmańskiej - posiada podstawową wiedzę teologiczną trzech religii monoteistycznych - zna historię powstania herezji i odłamów trzech religii monoteistycznych - rozróżnia terminy: religia, wyznanie, obrządek, obrzęd, świątynia, dom modlitwy W zakresie umiejętności: - potrafi przygotować referat na wskazany przez prowadzącego temat - bierze udział w dyskusji na wybrane tematy dotyczące analizowanych zagadnień - wykorzystuje znajomość terminologii przedmiotowych zagadnień w wypowiedziach: - korzysta z wybranych tekstów kultury dla uzasadnienia własnego stanowiska na określony temat - w wypowiedziach posługuje się określoną w przedmiocie terminologią W zakresie kompetencji społecznych: - jest otwarty na dialog międzywyznaniowy i międzyreligijny. - wykazuje postawę otwartą na różnorodną kulturę poszczególnych narodów i grup etnicznych, rozumiejąc w kontekście historycznym formowanie się relacji chrześcijaństwa z judaizmem oraz islamem -rozumie zasady tolerancji |
Metody i kryteria oceniania: |
-aktywne uczestnictwo w zajęciach -odpowiedź ustna dotycząca tematyki zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.