Konwersatorium włoskie: sztuka pisania (poziom językowyB2+)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS2-1-K-WL2-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium włoskie: sztuka pisania (poziom językowyB2+) |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Wymagania formalne Lektorat na poziomie zaawansowany Założenia wstępne Kurs przeznaczony jest dla studentów znających język włoski w stopniu zaawansowanym |
Skrócony opis: |
Warsztaty pisarskie w języku włoskim. Postawy Narratologii. Analiza form i gatunków literackich. Przedmioty na poziomie językowym B2+. |
Pełny opis: |
Praktykowanie pisania w swojej specyfice komunikowania i kreatywności, towarzyszące nierozerwalnie praktykowaniu czytania, stanowi najbardziej naturalną drogę do przyswojenia języka i opanowania słownictwa oraz doboru właściwego stylu, zarówno w formie pisanej jak i mówionej. W czasie kursu będą analizowane i ćwiczone różne formy i gatunki literackie, oraz podstawowy elementy narratologii. Lekcje będą bazowały na bogactwie językowym współczesnej prozy włoskiej. Kurs ma na celu zagłębienie się w dziedziny czytania i pisania w języku włoskim, z akcentem na słownictwo i styl, oraz rozwijanie świadomości, że pisanie jest narzędziem do przekazywania własnej wizji świata, komunikowania się z nim, z innymi i z samym sobą. Tematy: (II semestr): - Punkt widzenia. - Konstrukcja bohatera. - Głos. - Czasy narracyjne. |
Literatura: |
Raymond Queneau, Esercizi di stile Italo Calvino, Lezioni americane Umberto Eco, Sei passeggiate nei boschi narrativi Angelo Marchese, L’officina del racconto Jorge Luis Borges, L’invenzione della poesia Raymond Carver, Il mestiere di scrivere Raymond Carver, Niente trucchi da quattro soldi Flannery O’Connor, Nel territorio del diavolo Rainer Maria Rilke, Lettere ad un giovane poeta Daniel Pennac, Come un romanzo Gabriel García Marquez, Come si scrive un racconto Julio Cortazar, Del racconto breve e dintorni Roberta Mazzoni, Scrivere Franco Gaudiano, Manuale di scrittura creativa S. Brugnolo, G. Mozzi, Ricettario di scrittura creativa Giuseppe Pontiggia, Il residence delle ombre cinesi Giuseppe Pontiggia, Nati due volte Giuseppe Pontiggia, Vite di uomini non illustri Dino Buzzati, Il colombre Dino Buzzati, Sessanta racconti Stefano Benni, Stranalandia Antonio Tabucchi, Piazza Italia Alessandro Baricco, Oceano Mare Erri De Luca, In nome della madre Stefano Jacomuzzi, Cominciò in Galilea |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia Po ukończeniu przedmiotu student: - ma pogłębioną wiedzę o języku jako o podstawowej ekspresji i środku przekazu danej kultury, odzwierciedlającym najważniejsze procesy historyczne i kulturowe - ma gruntowną znajomość metod analizy tekstów literackich - potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty literackie uwzględniając ich kontekst historyczny i kulturowy - potrafi przygotować prace pisemne w języku włoskim typu: krótkie opowiadanie, artykuł, esej. (B2+) - potrafi prezentować wybrane zagadnienie korzystając z własnych notatek - swobodnie komunikować się w obrębie tematyki kursu - tworzy spójny i logiczny tekst na tematy mu znane w postaci opisu, rozprawki, sprawozdania, listu formalnego i nieformalnego. - identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia. Odniesienie do efektów kształcenia programu studiów: Wiedza: absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu: K_W04, K_W06, K_W07 - temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza. - powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych. - zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych. Umiejętności: absolwent potrafi: K_U01, K_U02, K_U03, - samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne. - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym. - przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia (referatu konferencyjnego lub głosu w dyskusji). Potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie. Wypowiedź formułuje w języku polskim lub obcym na poziomie B2+ (uwzględniając specjalistyczną terminologię) wobec różnych kręgów odbiorców. Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K_K01, K_K03, K_K05 - krytycznej oceny poznawanych treści i uznaje znaczenie wiedzy oraz rozumie potrzebę wykorzystywania jej w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych. - poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego. - uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zagadnienia teoretyczne będą sprawdzane ustnie, prace pisemne będą natomiast czytane i analizowane szczególnie pod kątem stylu i ekspresywności. Kryteria oceny: – związek wypowiedzi z tematem, – wnikliwość analizy i interpretacji tekstu, – kompozycja tekstu. Dopuszczalne dwie nieobecności, każdą następną nieobecność należy zaliczyć, omawiając na zajęciach lektury wskazane przez prowadzącego. Pięć nieobecności powoduje brak możliwości zaliczenia przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.