Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Konwersatorium włoskie: Sztuka pisania -

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-CS2-1-K-WL2-OG Kod Erasmus / ISCED: 08.0 / (0220) Nauki humanistyczne
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium włoskie: Sztuka pisania -
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
Punkty ECTS i inne: 4.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: włoski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Wymagania formalne

Lektorat na poziomie zaawansowany


Założenia wstępne

Kurs przeznaczony jest dla studentów znających język włoski w stopniu zaawansowanym

Skrócony opis:

Analiza form i gatunków literackich. Postawy Narratologii. Warsztaty pisarskie w języku włoskim.

Pełny opis:

Kurs przeznaczony jest dla studentów znających język włoski w stopniu zaawansowanym.

Praktykowanie pisania w swojej specyfice komunikowania i kreatywności, towarzyszące nierozerwalnie praktykowaniu czytania, stanowi najbardziej naturalną drogę do przyswojenia języka i opanowania słownictwa oraz doboru właściwego stylu, zarówno w formie pisanej jak i mówionej.

W czasie kursu będą analizowane i ćwiczone różne formy i gatunki literackie, oraz podstawowy elementy narratologii.

Lekcje będą bazowały na bogactwie językowym współczesnej prozy włoskiej.

Kurs ma na celu zagłębienie się w dziedziny czytania i pisania w języku włoskim, z akcentem na słownictwo i styl, oraz rozwijanie świadomości,

że pisanie jest narzędziem do przekazywania własnej wizji świata, komunikowania się z nim, z innymi i z samym sobą.

W drugiej części zajęć będziemy badać problematykę szaleństwa z perspektywy włoskiej filozofii, antropologii religii oraz teologii. Autorzy oraz szkoły filozoficzne którymi poświęcimy uwagę, to przede wszystkim:

1. Ernesto De Martino

2. Sergio Quinzio

3. Włoska szkoła dziejów pojęć (Alessandro Biral, Giuseppe Duso, Roberto Esposito)

4. Carlo Ginzburg i mikrohistoria

Literatura:

Raymond Queneau, Esercizi di stile

Italo Calvino, Lezioni americane

Umberto Eco, Sei passeggiate nei boschi narrativi

Angelo Marchese, L’officina del racconto

Jorge Luis Borges, L’invenzione della poesia

Raymond Carver, Il mestiere di scrivere

Raymond Carver, Niente trucchi da quattro soldi

Flannery O’Connor, Nel territorio del diavolo

Rainer Maria Rilke, Lettere ad un giovane poeta

Daniel Pennac, Come un romanzo

Gabriel García Marquez, Come si scrive un racconto

Julio Cortazar, Del racconto breve e dintorni

Roberta Mazzoni, Scrivere

Franco Gaudiano, Manuale di scrittura creativa

S. Brugnolo, G. Mozzi, Ricettario di scrittura creativa

Lektury

Giuseppe Pontiggia, Il residence delle ombre cinesi

Giuseppe Pontiggia, Nati due volte

Giuseppe Pontiggia, Vite di uomini non illustri

Dino Buzzati, Il colombre

Dino Buzzati, Sessanta racconti

Stefano Benni, Stranalandia

Antonio Tabucchi, Piazza Italia

Alessandro Baricco, Oceano Mare

Alessandro Baricco, Barnum

Erri De Luca, Tu, mio

Erri De Luca, Nocciolo d’oliva

Erri De Luca, In nome della madre

Giovanni Guareschi, Don Camillo e i giovani d’oggi

Giovanni Guareschi, Corrierino delle famiglie

Stefano Jacomuzzi, Cominciò in Galilea

Roberto Benigni, Vincenzo Cerami, La vita è bella

Roberto Benigni, Vincenzo Cerami, La tigre e la neve

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- ma pogłębioną wiedzę o języku jako o podstawowej ekspresji i środku

przekazu danej kultury, odzwierciedlającym najważniejsze procesy

historyczne i kulturowe

- ma gruntowną znajomość metod analizy tekstów literackich

Umiejętności:

- potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty literackie

uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny

- potrafi przygotować prace pisemne typu: krótkie opowiadanie, artykuł,

esej w języku włoskim

Kompetencje społeczne:

- uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa

argumentów merytorycznych

Metody i kryteria oceniania:

Zagadnienia teoretyczne będą sprawdzane ustnie, prace pisemne będą natomiast czytane i analizowane szczególnie pod kątem stylu i ekspresywności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-06-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 5 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Stefano Redaelli
Prowadzący grup: Ivan Dimitrijević, Stefano Redaelli, Chiara Taraborrelli
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-02-21 - 2022-06-15
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Stefano Redaelli
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.