Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium włoskie: sztuka pisania (poziom językowyB2+)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-CS2-1-K-WL2-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium włoskie: sztuka pisania (poziom językowyB2+)
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales"
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: włoski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Wymagania formalne

Lektorat na poziomie zaawansowany


Założenia wstępne

Kurs przeznaczony jest dla studentów znających język włoski w stopniu zaawansowanym

Skrócony opis:

Warsztaty pisarskie w języku włoskim. Postawy Narratologii. Analiza form i gatunków literackich.

Przedmioty na poziomie językowym B2+.

Pełny opis:

Praktykowanie pisania w swojej specyfice komunikowania i kreatywności, towarzyszące nierozerwalnie praktykowaniu czytania, stanowi najbardziej naturalną drogę do przyswojenia języka i opanowania słownictwa oraz doboru właściwego stylu, zarówno w formie pisanej jak i mówionej.

W czasie kursu będą analizowane i ćwiczone różne formy i gatunki literackie, oraz podstawowy elementy narratologii.

Lekcje będą bazowały na bogactwie językowym współczesnej prozy włoskiej. Kurs ma na celu zagłębienie się w dziedziny czytania i pisania w języku włoskim, z akcentem na słownictwo i styl, oraz rozwijanie świadomości, że pisanie jest narzędziem do przekazywania własnej wizji świata, komunikowania się z nim, z innymi i z samym sobą.

Tematy: (II semestr):

- Punkt widzenia.

- Konstrukcja bohatera.

- Głos.

- Czasy narracyjne.

Literatura:

Raymond Queneau, Esercizi di stile

Italo Calvino, Lezioni americane

Umberto Eco, Sei passeggiate nei boschi narrativi

Angelo Marchese, L’officina del racconto

Jorge Luis Borges, L’invenzione della poesia

Raymond Carver, Il mestiere di scrivere

Raymond Carver, Niente trucchi da quattro soldi

Flannery O’Connor, Nel territorio del diavolo

Rainer Maria Rilke, Lettere ad un giovane poeta

Daniel Pennac, Come un romanzo

Gabriel García Marquez, Come si scrive un racconto

Julio Cortazar, Del racconto breve e dintorni

Roberta Mazzoni, Scrivere

Franco Gaudiano, Manuale di scrittura creativa

S. Brugnolo, G. Mozzi, Ricettario di scrittura creativa

Giuseppe Pontiggia, Il residence delle ombre cinesi

Giuseppe Pontiggia, Nati due volte

Giuseppe Pontiggia, Vite di uomini non illustri

Dino Buzzati, Il colombre

Dino Buzzati, Sessanta racconti

Stefano Benni, Stranalandia

Antonio Tabucchi, Piazza Italia

Alessandro Baricco, Oceano Mare

Erri De Luca, In nome della madre

Stefano Jacomuzzi, Cominciò in Galilea

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia Po ukończeniu przedmiotu student:

- ma pogłębioną wiedzę o języku jako o podstawowej ekspresji i środku przekazu danej kultury, odzwierciedlającym najważniejsze procesy historyczne i kulturowe

- ma gruntowną znajomość metod analizy tekstów literackich

- potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty literackie

uwzględniając ich kontekst historyczny i kulturowy

- potrafi przygotować prace pisemne w języku włoskim typu: krótkie opowiadanie, artykuł, esej.

(B2+)

- potrafi prezentować wybrane zagadnienie korzystając z własnych notatek

- swobodnie komunikować się w obrębie tematyki kursu

- tworzy spójny i logiczny tekst na tematy mu znane w postaci opisu, rozprawki, sprawozdania, listu formalnego i nieformalnego.

- identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia.

Odniesienie do efektów kształcenia programu studiów:

Wiedza: absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu:

K_W04, K_W06, K_W07

- temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza, prowadzącą do specjalizacji, dostrzega historyczne i współczesne związki oraz interakcje w obrębie kultur Śródziemnomorza.

- powiązania między dyscyplinami humanistycznymi oraz specyficzne zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą; nabył podstawy podejścia interdyscyplinarnego w studiach kulturoznawczych i międzycywilizacyjnych.

- zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych.

Umiejętności: absolwent potrafi:

K_U01, K_U02, K_U03,

- samodzielnie formułować problemy badawcze, dokonuje właściwego doboru źródeł, przeprowadza ich krytyczną analizę i ocenę według uświadomionych uprzednio kryteriów, potrafi dostosować metodologię do przedmiotu badań, formułuje wnioski ze świadomością różnych punktów widzenia, potrafi prezentować wyniki swoich badań, wykorzystując nowoczesne narzędzia techniczne i multimedialne.

- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację wybranych wytworów i zjawisk kultury oraz ich ocenę, uwzględniając ich znaczenie a także oddziaływanie w procesie historyczno-kulturowym.

- przekazać uzyskane wyniki w postaci wypowiedzi ustrukturyzowanej i uargumentowanej, zarówno w formie pisemnego opracowania jak i ustnego wystąpienia (referatu konferencyjnego lub głosu w dyskusji). Potrafi zweryfikować swoje poglądy poprzez udział w dyskusji lub debacie. Wypowiedź formułuje w języku polskim lub obcym na poziomie B2+ (uwzględniając specjalistyczną terminologię) wobec różnych kręgów odbiorców.

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:

K_K01, K_K03, K_K05

- krytycznej oceny poznawanych treści i uznaje znaczenie wiedzy oraz rozumie potrzebę wykorzystywania jej w rozwiązywaniu problemów praktycznych i teoretycznych.

- poznania etosu akademickiego i stosuje go w rozwijaniu własnego dorobku naukowego.

- uczestniczenia w dyskusji: szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych; rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych.

Metody i kryteria oceniania:

Zagadnienia teoretyczne będą sprawdzane ustnie, prace pisemne będą natomiast czytane i analizowane szczególnie pod kątem stylu i ekspresywności.

Kryteria oceny:

– związek wypowiedzi z tematem,

– wnikliwość analizy i interpretacji tekstu,

– kompozycja tekstu.

Dopuszczalne dwie nieobecności, każdą następną nieobecność należy zaliczyć, omawiając na zajęciach lektury wskazane przez prowadzącego.

Pięć nieobecności powoduje brak możliwości zaliczenia przedmiotu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)