Wstęp do studiów regionalnych - Śródziemnomorze w XIX - XXI w. - konflikty, współpraca, wyzwania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CS2-WSR-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do studiów regionalnych - Śródziemnomorze w XIX - XXI w. - konflikty, współpraca, wyzwania |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Przedmiotem konwersatorium są zagadnienia stanowiące wstęp do badań regionalnych w odniesieniu do współczesnego regionu Morza Śródziemnego (XX-XXI w.). |
Pełny opis: |
Studenci poddają analizie najważniejsze elementy nauki o regionie Morza Śródziemnego zarówno w ujęciu kulturoznawczym, jak i historycznym oraz politologicznym. Głównym tematem będą konflikty, obszary współpracy oraz wyzwania stojące przed tym regionem. Szczególna uwaga zostanie poświęcona definicji Morza Śródziemnego, jego kulturze, znaczeniu w historii świata oraz elementom warsztatu badań regionalnych. W ramach konwersatorium wykorzystane zostaną również filmy hiszpańskie, włoskie i polskie dotyczące tego zagadnienia (m.in. „La niña de tus ojos”, reż. F. Trueba; „The Battle of Alger”, reż. G. Pontecorvo). |
Literatura: |
Podstawowa literatura: Morze Śródziemne: przestrzeń i historia, ludzie i dziedzictwo, Warszawa 1994. The Mediterranean in History, Los Angeles 2003. Historia świata śródziemnomorskiego, Wrocław 2003. Islam a terroryzm, red. A. Parzymies, Warszawa 2003. W. Pająk, Państwa Basenu Morza Śródziemnego a nowa architektura bezpieczeństwa europejskiego, Warszawa-Toruń 1996. J. Pałasiński, Express Mediterranee, czyli podróż po Morzu Śródziemnym i okolicach, Kraków 2002. M.Z. Rygor Słowikowski, W tajnej służbie. Jak polski wywiad dał aliantom zwycięstwo w Afryce Północnej, Poznań 2011. J. Kieniewicz, Hiszpania w zwierciadle polskim, Gdańsk 2001. K. Pruszyński, W czerwonej Hiszpanii, Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat kultury i języka wybranego regionu Śródziemnomorza; ma podstawową wiedzę na temat współczesnego życia kulturalnego w Polsce oraz w wybranym kraju Śródziemnomorza; potrafi interpretować dzieło sztuki wizualnej, także w kontekście innych źródeł z danej epoki; ma świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy; rozumie wagę zachowania bogactwa, integralności oraz świadomości dziedzictwa kulturowego Europy, w tym poszczególnych tradycji Śródziemnomorza. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia zaliczane będą na podstawie listy obecności oraz stopnia aktywnego udziału w zajęciach; liczba dopuszczalnych nieobecności – 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.