Metody badań kulturoznawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-CSM2MBK |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Metody badań kulturoznawczych |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z kulturoznawstwa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma zapoznać studentów z metodologią badań w obszarze nauk społecznych (antropologią społeczną i socjologią). Szczególnie akcentowana będzie perspektywa etnograficzna. |
Pełny opis: |
Przedmiot składać się będzie z następujących wyróżnionych cykli tematycznych: 1. wstęp teoretyczny 2. przykłady tematyczne i formalne 3. projektowanie badań Studenci będą mieli możliwość zapoznania się z ze specyfiką prowadzenia badań, głównie jakościowych oraz interpretacji zjawisk w obszarze takich aspektów życia, jak tożsamość, nacjonalizm, język, taniec czy kultura popularna. Duży nacisk w zajęciach będzie położony na metody badań terenowych oraz sposoby analizowania tekstu. Poszczególne zagadnienia będą omawiane w odniesieniu do konkretnych przypadków pochodzących z bsanu śródziemnomorskiego, głównie z Grecji i Cypru.. |
Literatura: |
Literatura ogólna (przykłady): Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005. Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, Warszawa 2003. Buchowski M., Burszta W., O założeniach interpretacji antropologicznej, Warszawa 1992. Geertz C., Interpretacja kultur. Wybrane eseje, Kraków 2005 . Herzfeld M., Zażyłość kulturowa. Poetyka społeczna w państwie narodowym, Kraków 2007. Metody badań jakościowych, t. 1-2, red. N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, Warszawa 2009. Willis P., Wyobraźnia etnograficzna, Kraków 2005. literatura szczegółowa (przykłady): Leigh Fermor P., Mani. Podróże po południowym Peloponezie, Warszawa 2013. Papadakis Yiannis, Echoes from the Dead Zone, London-New York 2005 (fragmenty). Nikos Dimos, Nieszczęście bycia Grekiem, Wrocław 2016. Wrazas Ilias, Dyskomfort (nowo)Greków, Wrocław 2010. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: ma pogłębioną wiedzę o rodzajach oraz specyfice dyscyplin, które dotyczą studiów nad kulturą; rozumie specyfikę studiów regionalnych; ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę szczegółową, obejmującą teorie i metodologie z zakresu badań kulturoznawczych; zna i rozumie zależności między poszczególnymi dyscyplinami, które dotyczą studiów nad kulturą oraz innymi dyscyplinami z zakresu humanistyki i wybranych nauk społecznych; ma szczegółową wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju badań kulturoznawczych i tradycjach badawczych; zna i rozumie zasady warsztatu w naukowego w badaniach kulturoznawczych, w tym zaawansowane metody analizy i interpretacji. Student w zakresie kompetencji: nabywa kompetencje poznawcze oraz funkcjonalne w zakresie dostosowania do przedmiotu badania odpowiedniej metodologii porównawczej; potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny; potrafi korzystać z najważniejszych dla kulturoznawstwa narzędzi wyszukiwawczych, w szczególności internetowych baz danych i czasopism. Student w zakresie kompetencji społecznych: rozumie zasady tolerancji i różnic kulturowych. uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegać będzie: * aktywność na zajęciach, * przygotowanie prezentacji, * praca pisemna z nią związana. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.