Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nasze mityczne dzieciństwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-CSM2SEM-AR-AL
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nasze mityczne dzieciństwo
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Przed rozpoczęciem zajęć student:

1. zna najważniejszych autorów/bohaterów starożytnych;

2. zna język angielski na poziomie pozwalającym mu śledzić tok dyskusji badaczy, włączać się w dyskusje, a także podejmować próby pisania krótkich tekstów do bazy danych Our Mythical Childhood Survey (nad poprawnością językową będziemy wspólnie pracować).


Skrócony opis:

Seminarium poświęcone recepcji antyku ze szczególnym uwzględnieniem tekstów kultury współczesnej przeznaczonych dla młodych odbiorców. Seminarium stanowi część międzynarodowego projektu badawczego Our Mythical Childhood... realizowanego na Wydziale „Artes Liberales” w ramach ERC Consolidator Grant

Pełny opis:

Gdzie można dziś spotkać Cezara? Dlaczego mieszkająca w USA córka Heleny Trojańskiej czyta Iliadę? Jak radzi sobie Cyceron jako przewodnik po Rzymie? Na te i podobne pytania będziemy szukali odpowiedzi w trakcie seminarium poświęconego recepcji antyku od starożytności po XXI wiek, ze szczególnym uwzględnieniem recepcji historii starożytnej w kulturze współczesnej, skierowanej do młodych odbiorców.

Wydział „Artes Liberales” to wyjątkowe miejsce, gdzie badacze i studenci mogą współpracować przy projektach naukowych, tworząc Wspólnotę. W 2012/2013 roku doświadczyliśmy jej w trakcie realizacji projektu Our Mythical Childhood... The Classics and Children’s Literature Between East & West w ramach grantu fundacji wspierającej badania nad antykiem na świecie – Harvard University Loeb Classical Library Foundation. Publikacja powstała w wyniku naszej współpracy w trakcie zajęć jest dostępna na stronie: www.al.uw.edu.pl/omc_catalogue. W roku 2015/2016 kontynuowaliśmy pracę dzięki projektowi Chasing Mythical Beasts... The Reception of Creatures from Graeco-Roman Mythology in Children’s & Young Adults’ Culture as a Transformation Marker w ramach Alexander von Humboldt Foundation Alumni Award for Innovative Networking Initiatives. Studenci przygotowywali prezentacje posterowe na międzynarodową konferencję w Warszawie (maj 2016). Część uczestników zajęć, z najbardziej zaawansowanymi wynikami badań, przedstawiła swoje postery także na kongresie Deutscher Altphilologenverband w Berlinie (marzec 2016). Więcej informacji o projekcie można znaleźć tutaj: http://mythicalbeasts.obta.al.uw.edu.pl/. Od roku akademickiego 2016/2017 Studenci mogą uczestniczyć w seminarium, które jest częścią międzynarodowego projektu badawczego Our Mythical Childhood... The Reception of Classical Antiquity in Children’s and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges, realizowanego na Wydziale „Artes Liberales” w ramach ERC Consolidator Grant – pierwszego w Polsce w dziedzinie humanistyki. W nowym roku akademickim, 2018/2019, realizujemy kolejny etap projektu, związany z historią starożytną. To okazja, by poznać specyfikę pracy badawczej i zastosować zdobytą wiedzę oraz umiejętności w praktyce, odkrywając ślady obecności starożytnych Greków i Rzymian wokół nas.

W trakcie seminarium Studenci będą mieli możliwość zgłębiania zagadnień związanych z tematyką projektu, a zwłaszcza z metodami Classical Reception Studies oraz badaniami literatury dziecięcej i młodzieżowej. Studenci będą mogli również przygotowywać hasła do Our Mythical Childhood Survey (http://www.omc.obta.al.uw.edu.pl/myth-survey). Hasła, podpisane nazwiskami autorów i dostępne w Internecie, będą mogły stanowić element portfolio dla przyszłych pracodawców.

Jako że w projekcie uczestniczą uczeni z różnych regionów świata (od Ameryki Północnej, przez Europę, Afrykę, po Australię), Studenci będą mieli wyjątkową możliwość poznawania różnorodnego dziedzictwa kulturowego i praktycznej nauki współpracy międzykulturowej w duchu wzajemnego zrozumienia i szacunku.

Dodatkowe możliwości – w zależności od chęci i potrzeb grupy zajęciowej: Studenci będą mogli uczestniczyć w wydarzeniach naukowych i popularyzatorskich odbywających się w ramach projektu. Jest to szansa na konsultacje ze specjalistami, rozwój naukowy i nawiązywanie ciekawych kontaktów naukowych w Polsce i za granicą, a także zdobywanie cennych doświadczeń organizacyjnych i ćwiczenie zdolności językowych oraz kompetencji społecznych.

Literatura:

1. Teksty źródłowe, których bazę będziemy kompletować w trakcie zajęć.

2. Przykładowe opracowania (nieobowiązkowe):

• AbdelRahim, Layla, Children’s Literature, Domestication, and Social Foundation Narratives of Civilization and Wilderness, London–New York: Routledge, 2014;

• Butler, Catherine & O’Donovan, Hallie, Reading History in Children’s Books, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2012;

• Davidson Reid, Jane / Rohmann, Chris, Classical Mythology in the Arts, 1300-1900s, Oxford–New York: Oxford University Press, 1993, voll. I-II;

• Grimal, Pierre, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Wrocław et al. Ossolineum. 1990, polska red. nauk. Jerzy Łanowski;

• Hardwick, Lorna & Harrison, Stephen, eds., Classics in the Modern World: A ‘Democratic Turn’?, Oxford–New York: Oxford University Press, 2013;

• Hunt, Peter, ed., International Companion Encyclopedia of Children’s Literature, London–New York: Routledge, 1996;

• Lerer, Seth, Children’s Literature: A Reader’s History from Aesop to Harry Potter, Chicago–London: University of Chicago Press, 2008;

• Nodelman, Perry, The Hidden Adult: Defining Children’s Literature, Baltimore: Johns Hopkins University Press, 2008;

• Nodelman, Perry, “The Other: Orientalism, Colonialism, and Children’s Literature”, Children’s Literature Association Quarterly 17, 1992, 29–35;

• Plastow, Jenny & Hillel, Margot, eds., The Sands of Time: Children’s Literature: Culture, Politics and Identity, Hatfield: University of Hertfordshire Press, 2010;

• Tylicka, Barbara & Leszczyński, Grzegorz, Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 2003.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu seminarium student zdobywa następujące efekty kształcenia:

Wiedza:

• zna mechanizmy recepcji tekstów starożytnych;

• wyjaśnia związki między charakterem recepcji antyku a przemianami społecznymi, politycznymi i kulturowymi, które zachodzą w poszczególnych epokach i regionach;

• zna teksty kultury odnoszące się do mitów antycznych i postaci historycznych ujętych w programie seminarium;

• ma znajomość metod interpretacji tekstów kultury, czerpiących z tradycji antycznej;

• zna i rozumie podstawowe zasady z zakresu prawa autorskiego;

• ma pogłębioną wiedzę na temat bieżących wydarzeń kulturalnych, odnoszących się do recepcji antyku, w Polsce i na świecie, zna współczesnych twórców i zjawiska kulturowe.

Umiejętności:

• potrafi przeprowadzać efektywne kwerendy źródłowe i w sposób precyzyjny przedstawiać ich wyniki;

• szybko znajduje potrzebne informacje, wykorzystując różne źródła, i potrafi weryfikować ich wiarygodność;

• potrafi wykorzystywać wiedzę i metody właściwe badaniom nad recepcją antyku;

• aktywnie uczestniczy w dyskusji na tematy kulturoznawcze, formułuje logiczną argumentację i krytyczne wnioski; potrafi przy tym odnieść się do poglądów innych osób i tez badaczy;

• potrafi adekwatnie wybrać i zastosować metody i narzędzia badawcze w celu krytycznego opracowania i interpretacji wybranego zagadnienia związanego z recepcją antyku;

• potrafi przygotować prezentację ustną na temat recepcji antyku z uwzględnieniem różnych potrzeb potencjalnych odbiorców;

• potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę i umiejętności badawcze w zakresie podejmowanych studiów nad wybranym tematem z recepcji antyku;

• potrafi samodzielnie interpretować i analizować teksty kultury, uwzględniając ich kontekst historyczny i regionalny;

• potrafi samodzielnie wyodrębnić oraz ocenić krytycznie tezy wysłuchanej prezentacji / przeczytanego tekstu w językach polskim i angielskim;

• potrafi korzystać z najważniejszych narzędzi wyszukiwawczych, baz danych i czasopism.

Kompetencje społeczne:

• rozumie potrzebę współpracy interdyscyplinarnej;

• rozumie potrzebę konsultowania się ze specjalistami;

• ma świadomość dynamicznego rozwoju kultury, pojawiania się nowych metod badawczych i konieczności ciągłej aktualizacji stanu wiedzy;

• rozumie potrzebę zdobywania wiedzy i kontynuowania edukacji na studiach II i III stopnia;

• potrafi pracować w grupie, szanując poglądy jej członków i różne doświadczenia kulturowe;

• uczestnicząc w dyskusji, szanuje poglądy partnerów i używa argumentów merytorycznych;

• rozumie konieczność dostosowywania dyskursu do różnych kręgów odbiorców i publiczności;

• ma świadomość znaczenia dziedzictwa przeszłości w kulturze współczesnej;

• ma poczucie odpowiedzialności za przechowanie i popularyzację dziedzictwa antyku z należytą starannością, unikając powierzchowności, błędów i uproszczeń.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 30%;

prace pisemne – 40%;

prezentacje – 30%.

W trakcie zajęć przeprowadzana będzie również kontrola obecności (dopuszczalne są 2 nieobecności – ponadwymiarowe, dopuszczalne w regulaminie studiów, należy zaliczyć indywidualnie).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)