Autostopem przez fantastykę. Przegląd komicznej literatury spekulatywnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-KON280-AL-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Autostopem przez fantastykę. Przegląd komicznej literatury spekulatywnej |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Sprawność językowa i piśmienna (min. średnim stopniu angielski), umiejętność znajdowania i korzystania ze źródeł. Korzystne będzie też "oczytanie w fantastyce. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć, czwartych w serii zajęć poświęconych fantastyce, jest zapoznać uczestników z kilkoma najciekawszymi tekstami komicznego nurtu w SF oraz wskazać na te genologiczne cechy gatunku, które łatwo poddają się zabiegom parodystycznym. |
Pełny opis: |
Fantastyka, należąca raczej do literatury popularnej, nie stroni od tekstów mających charakter prześmiewczy. Obiektem parodii są zwykle inne utwory o już utrwalonej w gatunku pozycji, bądź - częściej - konkretne motywy (tropy), powszechne w różnych odmianach fantastyki, które zadziwiająco łatwo (i skuteczne) można wyśmiać. Co więcej, niektóre spośród takich tekstów, a nawet całe ich serie, stały się jednymi z najważniejszych, najczęściej przywoływanych, "kanonicznych" tekstów fantastycznych (Pratchett, Adams). Fantastyka wciąż zastanawia się nad swoim kształtem, poświęca dużo energii na autodefinicje oraz na przełamywanie już zastanych genologicznych klasyfikacji. Utwory parodystyczne uwypuklają jej słabości, ale tez wskazują na elementy składowe poszczególnych podgatunków. I właśnie tropieniem składowych chciałbym się wraz z grupą przedmiotową zająć. Listę lektur, zgodnie ze zwyczajem, wybierzemy wspólnie. W bibliografii zaznaczam jednak kilka, moim zdaniem, podstawowych pozycji: powieści. Tryb pracy - po 2 lub 3 zajęciach wprowadzających będzie się składał z 6 dwu-zajęciowych bloków. W trakcie każdego z nich omawiana będzie jedna wybrana komiczna powieść oraz szeroki kontakt jej powstania. |
Efekty uczenia się: |
Zna podstawowe metody analizy i interpretacji tekstów literackich (w ramach K_W01) Zna najważniejsze metody badań interdyscyplinarnych (K_W07) Potrafi dokonywać analizy tekstów literackich za pomocą odpowiednich narzędzi badawczych (w ramach K_U02) Potrafi rozpoznawać i interpretować podstawowe problemy i zjawiska współczesności (K_U04) Potrafi przygotować wystąpienie ustne uwzględniające potrzeby odbiorców (K_U10) Jest gotów do poznawania nowych metod badawczych (K-K03) Docenia bogactwo kultury literackiej (w ramach K_K08) |
Metody i kryteria oceniania: |
praca cząstkowa (ustna), praca końcowa (pisemna) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.