Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poszukiwanie mądrości: ostatnie dni Sokratesa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-KON296-AL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Poszukiwanie mądrości: ostatnie dni Sokratesa
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Śmierć Sokratesa stanowi moment zwrotny w historii myśli zachodniej. W procesie i jego apologii, w jego decyzji, by poddać się karze, którą uważał za wyraz niesprawiedliwości, w jego ostatnich rozmowach wyłaniają się napięcia – nadal obecne w naszej kulturze, a nawet konstytuujące ją – między sprawiedliwością a prawem, odwagą a niewiedzą, powołaniem do kształcenia innych a poszukiwaniem własnego interesu, mądrością a mocą, religijnością autentyczną a podporządkowywaniem się dominującej teologii politycznej.

Zajęcia mają na celu przemyślenie tych napięć poprzez odczytywanie dialogów platońskich bezpośrednio związanych z umieraniem Sokratesa.

Pełny opis:

Życie, jakie prowadzi Sokrates, zwłaszcza ponieważ krąży jedynie wokół rozmów o dobru, sprawiedliwości i dzielności, jest – paradoksalnie – najbardziej niebezpieczną formą życia. Z konieczności taka forma życia stanowi wielkie nieporozumienie dla miasta, jako że podważa politycznie obowiązujące opinie dotyczące dobra, sprawiedliwości, pobożności i dzielności.

W imię czego Sokrates postanowił żyć w taki właśnie sposób? Czy całe jego życie nie jest pomyłką, przypieczętowaną jego absurdalną śmiercią? Czy zatem cała filozoficzna tradycja, która wywodzi się z platońskiego Sokratesa, nie stanowi wielkiego, bezużytecznego, błądzenia?

Już Kallikles, w Gorgiaszu, zapowiedział, iż kto szanuje sprawiedliwość ponad prawem, a prawdę ponad opinią, może łatwo skończyć przed sądem i jeszcze łatwiej przegrać sprawę. A w Eutyfronie, dialogu, który rozgrywa się tuż przed początkiem procesu, Sokrates wyjaśnił, że „Ateńczyków mało wzrusza, jeśli uważają, że ktoś jest mądry, o ile nie uczy tej swojej mądrości”. Czy zatem należy nie uczyć, aby ocalić własne życie? Czy można poszukiwać, jednocześnie nie ucząc takiego poszukiwania – czy, słowem, można filozofować w samotności, jakby poza miastem? Jakiego dobra poszukuje Sokrates w swoich ostatnich rozmowach? Jakie dobro uważa za lepsze niż życie? Czy Sokrates naprawdę jest, jak napisał Platon w Gorgiaszu, „jednym z nielicznych Ateńczyków, którzy rozumieją czym jest polityka oraz jedynym, który w tych czasach uprawia politykę”? Na czym to uprawianie polityki polega?

W trakcie zajęć będziemy się strać opisać i wyjaśnić ostatnie dni Sokratesa, czytając następujące dialogi platońskie: Gorgiasz, Eutyfron, Obronna Sokratesa, Kryton, Fedon. Pozwoli nam to zastanowić się na związkami zachodzącymi między sprawiedliwością a nieśmiertelnością, wychowaniem a polityką, poszukiwaniem mądrości (etymologicznie: filozofią) a niewiedzą.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)