Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium główne - IMAŻS wspólne z RBiK

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-SEMG2-AL
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium główne - IMAŻS wspólne z RBiK
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student zaliczył przedmioty wymagane na danym etapie studiów.

Student posiada podstawą wiedzę i zna pojęcia z zakresu humanistyki i nauk przyrodniczych oraz zna język angielski na poziomie umożliwiającym czytanie tekstów naukowych i popularnonaukowych.

Skrócony opis:

Tematyka seminarium obejmie zagadnienia dotyczące (i) relacji między przyrodą, kulturą i społeczeństwem oraz (ii) historii odkryć, stanu, zagrożeń i ochrony różnorodności biologicznej i kulturowej. Poszczególne seminaria będą oparte na własnej pracy badawczej studentów, związanej z działalnością naukową wykładowców.

Pełny opis:

Tematyka seminarium obejmuje zagadnienia dotyczące (i) relacji między przyrodą, kulturą i społeczeństwem oraz (ii) historii odkryć, stanu, zagrożeń i ochrony różnorodności biologicznej i kulturowej. Seminarium podejmuje te zagadnienia wykorzystując podejście biologiczne, perspektywę historyczną i socjologiczną. Program seminarium składa się z 6 bloków tematycznych, w których przewodni temat bloku będzie analizowany z wykorzystaniem tych perspektyw. Główne tematy seminarium to pojęcia ekologii i środowiska, pierwotne społeczeństwa a rewolucja rolnicza, determinanty środowiskowe w długim trwaniu społecznym, dwa bieguny relacji człowiek – środowisko: głód i nadmiar, źródła destruktywności ekologicznej współczesnych społeczeństw, wielkie systemy światopoglądowe jak religie a środowisko.

Literatura:

Barber J., Dzeniskevich A., Life and Death in Leningrad, 1941-1944, Palgrave Macmillan 2005.

Belasco W., Algae burgers for a hungry world? The rise and fall of chlorella cuisine, “Technology and Culture” 1997.

Bulliet R. W., Hunters, Herders, and Hamburgers: The Past and Future of Human-Animal Relationships, New York 2005.

Capparos M., Głód, Kraków 2016.

Diamond J., Strzelby, zarazki, maszyny, Warszawa 2010.

Diamond J., The World Until Yesterday: What Can We Learn From Traditional Societies?, New York 2012.

Fogel R., Costa D., A theory of technophysioevolution. With some implications for forecasting population, health care costs, and pension costs, “Demography”, 34, no. 1, 49-66.

Freidberg S., Fresh. A Perishable History, Cambridge 2009.

Fücks R., Zielona rewolucja, Warszawa 2016.

Glass D., Eversley D. E. C. (eds.), Population in History: Essays in Historical Demography, Chicago 1965.

Hobshouse H., Ziarna zmian. Sześć roślin, które zmieniły oblicze świata, Warszawa 2001, s. 315-384.

Kiple K. F., Ornelas K. C., The Cambridge World History of Food, Cambridge 2000.

Komlos J., Baur M., From the tallest to (one of) the fattest: the enigmatic fate of the American population in the 20th century, CESifo Working Papers, 1028.

Komlos J., Shrinking in a growing economy? The mystery of physical stature during the Industrial Revolution, “Journal of Economic History”, 58, 779-802.

Konarzewski M., Ewolucja otyłości, „Nauka”, 4/2006. s. 85-96.

Kulczycki S., Hołodomor. Wielki głód na Ukrainie w latach 1932-1933 jako ludobójstwo, Wrocław 2008.

Lasota-Moskalewska E., Zwierzęta udomowione w dziejach ludzkości, Warszawa 2005.

Maier D. S., What’s So Good About Biodiversity? A Call For Better Reasoning About Nature’s Value, Dordrecht 2012.

Norton B. G., Why Preserve Natural Variety, Princeton 1987.

O’Grada C., Eating people is bad and other essays on famine its past and its future, Princeton 2015.

O’Grada C., Famine: A Short History, Princeton 2009.

Oreskes N., Conway E. M., Merchants of doubt, New York 2010.

Post J. D., The Last Great Subsistence Crisis in the Western World, Baltimore 1977.

Rappaport R. A., Ecology, Meaning, and Religion, 2nd revised ed., North Atlantic Books 1993.

Rappaport R. A., Pigs for the Ancestors: Ritual in the Ecology of a New Guinea People, enlarged edition, Yale University Press 1984.

Rolston H., A New Environmental Ethics: The Next Millenium for Life on Earth, London 2012.

Sachs J. D., The Age of Sustainable Development, New York 2015.

Steckel R., Rose J. (eds), The Backbone of History. Health and Nutrition in the Western Hemisphere, Cambridge 2002.

Thomas B., The Industrial Revolution and the Atlantic Economy, London 1993.

Thomas K., Man and the Natural World: Changing Attitudes in England 1500-1800, Oxford 1996.

Thomas L.-V., Trup, Łódź 1991.

Tucker M. E., J. Grim, Ecology and Religion, Washington 2013.

Walter J., Schofield R., Famine, disease and the social order in early modern society, Cambridge 1989.

White Jr. L., The historical roots of our ecological crisis, “Science”, 10 March 1967, Vol. 155, Issue 3767, pp. 1203-1207.

Wrigley E. A., The supply of raw materials in the industrial revolution, “Economic History Review”, 1962.

Zestaw lektur może ulec zmianie w trakcie realizacji projektów badawczych studentów, w zależności od poziomu ich wiedzy i zainteresowań.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

zna i rozumie metody analizy i interpretacji procesów przyrodniczych w świetle teorii ewolucji biologicznej oraz wytworów kultury na przestrzeni dziejów (ad. KW_06);

zna, rozumie i umie stosować metody badawcze nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w zakresie wiedzy o różnorodności biologicznej i kulturowej (ad. KW_06)

zna terminologię stosowaną w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w zakresie wiedzy o różnorodności biologicznej i kulturowe (ad. KW_02)

potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów, obrazów i zjawisk społecznych związanych z rozwojem cywilizacji i jego fundamentami przyrodniczymi i kulturowymi, stosując oryginalne podejście, oparte o najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych (ad. KW_02)

zna mechanizmy funkcjonowania języka, mowy, tekstu, obrazu i rzeczy w kontekstach kulturowych i ewolucyjnym (ad. KW-12)

zna różne metody interpretacji tekstów literackich, filozoficznych i naukowych dotyczących biologicznych i kulturowych podstaw rozwoju cywilizacji (ad. KW_13)

rozumie biologiczny, społeczny i kulturowy wymiar dziejów cywilizacji ludzkiej (ad. KW-16)

orientuje się w podstawowym kanonie dzieł literackich, teatralnych, muzycznych i plastycznych, zarówno polskich jak i zagranicznych, związanych z problematyką różnorodności biologicznej i kulturowej (KW-15)

W zakresie umiejętności student:

potrafi analizować i interpretować teksty i obrazy związane z różnorodnością biologiczną i kulturową (KU-2)

potrafi analizować za pomocą różnych metod naukowych przyrodnicze i kulturowe podstawy rozwoju cywilizacji (ad. KU_02)

potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów, obrazów i zjawisk społecznych związanych z rozwojem cywilizacji i jego fundamentami przyrodniczymi i kulturowymi, stosując oryginalne podejście, oparte o najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych (ad. KU_05)

potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę w działaniach społecznych związanych z przyrodą i zwierzętami (ad. KU_06)

posiada umiejętność formułowania w różnych formach i w różnych mediach problemów badawczych i opinii krytycznych o tekstach kultury w oparciu o wiedzę naukową dotyczącą biologicznych i kulturowych fundamentów rozwoju cywilizacji, a także umiejętność prezentacji tekstów naukowych i popularnonaukowych (ad. KU_07)

W zakresie kompetencji społecznych student:

rozumie miejsce i rolę człowieka w biosferze i jego odpowiedzialność za obecny i przyszły kształt świata (KK_01)

potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę i umiejętności w działaniu publicznym oraz w działalności zawodowej (KK_02)

docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe oraz dziedzictwo przyrodnicze i potrzebę ich ochrony oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz ich ochrony w skali tak regionalnej jak globalnej (KK_06)

Metody i kryteria oceniania:

wypowiedzi w trakcie zajęć, prezentacja wybranej lektury, referat

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)