Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium główne - RBiK

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-SEMG3-AL
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium główne - RBiK
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student zaliczył przedmioty wymagane na danym etapie studiów.

Student posiada podstawą wiedzę i zna pojęcia z zakresu humanistyki i nauk przyrodniczych oraz zna język angielski na poziomie umożliwiającym czytanie tekstów naukowych i popularnonaukowych.


Skrócony opis:

Tematyka seminarium obejmie zagadnienia dotyczące (i) relacji między przyrodą a kulturą oraz (ii) historii odkryć, stanu, zagrożeń i ochrony różnorodności biologicznej i kulturowej. Poszczególne seminaria będą oparte na własnej pracy badawczej studentów, związanej z działalnością naukową wykładowców.

Pełny opis:

W ramach seminarium prowadzonego przez kilku prowadzących, z udziałem gości reprezentujących różne dziedziny i dyscypliny będą omawiane zagadnienia dotyczące różnorodności biologicznej na różnych poziomach organizacji świata żywego (od genów do krajobrazów i biomów) oraz bogactwa kulturowego (w skali lokalnej i globalnej). Poszczególne seminaria będę poświęcone diagnozie stanu różnorodności biologicznej i bogactwa kulturowego, historii ich odkryć, zagrożeniom, potrzebie i metodom ich ochrony, a także analizie związków pomiędzy przyrodą a kulturą. Seminaria oparte będą na pracy badawczej studentów związanej z działalnością naukową wykładowców. Podsumowaniem rocznego seminarium będzie panel naukowy, w czasie którego studenci przedstawią w postaci referatów wyniki prac badawczych prowadzonych podczas seminarium.

Literatura:

Baratay E., Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii (Warszawa: 2014)

Biedrzycki M., Genetyka kultury (Warszawa: Prószyński i S-ka 1998).

Böhme G. Filozofia i estetyka przyrody w dobie kryzysu ekologicznego, tłum. Merecki J. (Warszawa: Oficyna Naukowa 2002).

Boehm Ch., Hierarchy in the Forest. The Evolution of Egalitarian Behavior (Cambridge (Mass.) — London: Harvard University Press 1999).

Buliiet R.W., Hunter s, Herders, and Hamburgers. (Columbia University Press 2005).

Diamond J., Upadek. Dlaczego niektóre społeczeństwa upadły a innym się udało?, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2007).

Donaldson S., Kymlicka W., Zoopolis. A Political Theory of Animal Rights (Oxford University Press 2011).

de Waal F., Good Natured: The Origins of Right and Wrong in Humans and Other Animals (Cambridge [Mass]: Harvard University Press 1996).

de Waal F., Małpy I filozofowie. Skąd pochodzi moralność?, tłum. Brożek B., Furman M. (Kraków: Coeprnicus Center Press 2013).

Futuyma D. Ewolucja. (Wyd. UW, 2005).

Katz L. D., Evolutionary Origins of Morality: Cross Disciplinary Perspectives ( Thorverton (UK) — Bowling Green (USA): Imprint Academic 2000).

Kohn E. How Forests Think. Toward an Anthropology Beyond the Human, 2013.

Krebs Ch. Ekologia. Warszawa 2011. PWN.

Morris D., The Artist Ape. Three Million Years of Art (London: Red Lemon Press 2013).

Oates J. F., Myth and Reality in the Rain Forest / How Conservation Strategies Are Failing in West Africa (University of California Press, Berkeley 1999).

Pearce F., The New Wild – Why Invasive Species Will Be Nature’s Salvation (Boston: Beacon Press 2015).

Popkiewicz M. Świat na rozdrożu (Wyd. Sonia Draga 2012).

Popper K.R., Eccles J. C., The Self and Its Brain (Springer 1985).

Ridley M., O pochodzeniu cnoty, tłum. Koraszewska M., Poznań: Dom Wydawniczy Rebis 2000).

Singer, P., Wyzwolenie zwierząt, tłum. A. Alichniewicz i A. Szczęsna

(Warszawa: PIW 1995)

Szymborski K. Poprawka z natury. Biologia, kultura, seks, (Prószyński i S-ka, Warszawa 1999).

Landscape, natural beauty and the arts, ed. Kemal S., Gaskell I. (Cambridge University Press 1993).

Weiner J. Życie I ewolucja biosfery. Warszawa 2016. PWN.

Zestaw lektur ulegnie rozszerzeniu i może ulec zmianom w trakcie realizacji projektów badawczych studentów, w zależności od poziomu ich wiedzy i zainteresowań.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

zna i rozumie metody analizy i interpretacji procesów przyrodniczych w świetle teorii ewolucji biologicznej oraz wytworów kultury na przestrzeni dziejów (ad. KW_06);

zna, rozumie i umie stosować metody badawcze nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w zakresie wiedzy o różnorodności biologicznej i kulturowej (ad. KW_06)

zna terminologię stosowaną w naukach humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w zakresie wiedzy o różnorodności biologicznej i kulturowe (ad. KW_02)

potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów, obrazów i zjawisk społecznych związanych z rozwojem cywilizacji i jego fundamentami przyrodniczymi i kulturowymi, stosując oryginalne podejście, oparte o najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych (ad. KW_02)

zna mechanizmy funkcjonowania języka, mowy, tekstu, obrazu i rzeczy w kontekstach kulturowych i ewolucyjnym

(ad. KW-12)

zna różne metody interpretacji tekstów literackich, filozoficznych i naukowych dotyczących biologicznych i kulturowych podstaw rozwoju cywilizacji (ad. KW_13)

rozumie biologiczny, społeczny i kulturowy wymiar dziejów cywilizacji ludzkiej (ad. KW-16)

orientuje się w podstawowym kanonie dzieł literackich, teatralnych, muzycznych i plastycznych, zarówno polskich jak i zagranicznych, związanych z problematyką różnorodności biologicznej i kulturowej (KW-15)

W zakresie umiejętności student:

potrafi analizować i interpretować teksty i obrazy związane z różnorodnością biologiczną i kulturową (KU-2)

potrafi analizować za pomocą różnych metod naukowych przyrodnicze i kulturowe podstawy rozwoju cywilizacji (ad. KU_02)

potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów, obrazów i zjawisk społecznych związanych z rozwojem cywilizacji i jego fundamentami przyrodniczymi i kulturowymi, stosując oryginalne podejście, oparte o najnowsze osiągnięcia nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych (ad. KU_05)

potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę w działaniach społecznych związanych z przyrodą i zwierzętami (ad. KU_06)

posiada umiejętność formułowania w różnych formach i w różnych mediach problemów badawczych i opinii krytycznych o tekstach kultury w oparciu o wiedzę naukową dotyczącą biologicznych i kulturowych fundamentów rozwoju cywilizacji, a także umiejętność prezentacji tekstów naukowych i popularnonaukowych (ad. KU_07)

W zakresie kompetencji społecznych student:

rozumie miejsce i rolę człowieka w biosferze i jego odpowiedzialność za obecny i przyszły kształt świata (KK_01)

potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę i umiejętności w działaniu publicznym oraz w działalności zawodowej (KK_02)

docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe oraz dziedzictwo przyrodnicze i potrzebę ich ochrony oraz aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz ich ochrony w skali tak regionalnej jak globalnej (KK_06)

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność w trakcie zajęć, udział w debacie oxfordzkiej, udział w dyskusji panelowej, referat, praca pisemna/projekt badawczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)