Renesans włoski i europejski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3700-WYK12-CS-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Renesans włoski i europejski |
Jednostka: | Wydział "Artes Liberales" |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału "Artes Liberales" Przedmioty ogólnouniwersyteckie wystawiane przez Kolegium Artes Liberales |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Wykład przedstawia idee, nurty i paradygmaty kulturowe renesansu europejskiego. W centrum zostaje usytuowana Italia jako najważniejszy ośrodek kultury: źródło humanizmu i depozytariuszka tradycji antycznej. W relacji do kultury włoskiej są charakteryzowane kultury narodowe, śródziemnomorskie i zaalpejskie. Uzupełnienie i pogłębienie wykładu stanowią interpretacje tekstów kanonicznych, reprezentujących idee filozoficzne, polityczne, religijne i estetyczne XV-XVI wieku. |
Pełny opis: |
Zajęcia sytuują się w głównym nurcie studiów śródziemnomorskich. Pierwszy semestr poświęcony jest omówieniu zagadnień o charakterze ogólnym: - zdefiniowaniu pojęcia humanizmu w aspekcie greckich, rzymskich i średniowiecznych interpretacji projektu antropologicznego paideia/humanitas (ze szczególnym uwzględnieniem myśli Platona i Cycerona); - przedstawieniu idei i mitów antropologicznych konstytuujących kulturę renesansową; - zarysowaniu panoramy zjawisk kulturowych XIV-XVI wieku; - prześledzeniu ukierunkowań filozoficznych epoki: arystotelizmu, neoplatonizmu, neostoicyzmu, epikureizmu, sceptycyzmu, sensualizmu; - obserwacji zmian dokonujących się w mentalności, nauce, cywilizacji materialnej, życiu społecznym i politycznym renesansowej Europy; - rozważeniu koncepcji wspólnej Europy (Europa litterarum). W semestrze drugim będą omawiane najwybitniejsze lub najbardziej sugestywne dzieła europejskiego renesansu: - Oratio de homins dignitate Pica della Mirandola –tekst ideologiczny, - fragmenty pism filozoficznych Marsilia Ficina; - O nieśmiertelności duszy Pietro Pomponazziego – dyskusja z arystotelizmem i chrześcijaństwem; - Rozważania i Książę Nicolò Machiavellego (fragm.) oraz Uwagi Francesco Guicciardiniego – dzieła kształtujące kulturę polityczną renesansu; - Libro del Cortegiano Baldassare Castigilionego - model kultury elitarnej i komunikacji retorycznej; - petrarkizm włoski, francuski, angielski i polski – zjawiska społeczne i konwencje literackie; - Próby Michela Montaigne’a – orientacje filozoficzne i literackie dzieła; - Humanizm chrześcijański w Europie zaalpejskiej; - Ambiwalencje Pochwały Głupoty Erazma z Rotterdamu; Humanizm a reformacja. (Ewangelicyzm, ewangelicyzm reformowany, unitarianizm teologów włoskich); - Orlando furioso Lodovico Ariosta i Gerusalemme liberata Torquata Tassa – pokłosie eposu rycerskiego; kontynuacje i kontestacje tradycji kulturowej; - biografistyka i autobiografia renesansowa (Francesco Petrarca, Giorgio Vasari, Klemens Janicjusz, Jan Dantyszek); - pedagogika i utopia renesansowa. Wokół Gargantui i Pantagruela F. Rabelais. |
Literatura: |
Erazm z Rotterdamu, Morias enkómion id est Stultitiae laus - Pochwała głupoty (wybrane fragmenty). Giovanni Pico della Mirandola, De hominis dignitate. Pietro Pomponazzi, O nieśmiertelności duszy (wybrane fragmenty). Nicolo Machiavelli, Rozważania (Rozdz. X, XVIII, XXVI), Książę (Wstęp, XVIII, XXV). Francesco Guicciardini, Uwagi (zawarte w M. Brahmer, W galerii renesansowej). Baldassar Castiglione, Libro del cortegiano, w przekładzie Ł. Górnickiego, Dworzanin polski (Wstęp, I Księga) Giorgio Vasari, Żywoty (Przedmowa, Żywot Leonarda, Żywot Rafaela, Posłowie). Ludovico Ariosto, Orland szalony (I, 1-4; XXVI, 72-86; XXXV, 1-2). Torquato Tasso, Jerozolima wyzwolona (I, 1-6; VII, 1-22). Michel de Montaigne, Próby (Wstęp, II, 1, 19, 24, 29; III, 8). Jerzy Lisowski, Antologia poezji francuskiej (Clement Marot, 1-4; Joachim Du Bellay, Starożytnosci Rzymu, Żale, IX, XXXI; Pierre Ronsard, I ks. sonetow do Heleny, Ody: Namowa do pokoju; Louise Labbe, Sonety 1-2). Francois Rabelais, Gargantua i Pantagruel (t. I, ks. I: Przedmowa autora, Rozdz. 6, 14, 15, 19, 21, 23). |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy Student zna: - terminologię z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w odniesieniu do kultury renesansowej, - wybrane kierunki i metody współczesnych badań kulturoznawczych na obszarze epok dawnych, - powiązania między dyscyplinami humanistycznymi zaznaczające się na obszarze historii idei, - nurty intelektualne humanistycznego renesansu, - najważniejszych twórców kultury europejskiej, - najważniejsze dzieła europejskiego renesansu, a także kanoniczne teksty antyczne, oddziałujące na kulturę renesansową. K_W01 – H1A_W01 K_W02 – H1A_W02 K_W08 – H1A_W04 K_W09 – H1A_W04 W zakresie umiejętności Student zyskuje umiejętności - analizy i interpretacji tekstów kultury myślicielskiej, literackiej i artystycznej, - rozpoznawania długiego trwania i przemian tradycji antycznej, integralności idei kształtujących różne obszary kultury, jednościi dziedzictwa kulturowego Europy; - wyodrębnienia tez czytanych tekstów naukowych, - prowadzenia dyskusji akademickiej; K_U01 – H1A_U01, H1A_U03, H1A_U04 K_U02 – H1A_U04, H1A_U05 K_U03 – H1A_U03, H1A_U04, H1A_U05 K_U11 – H1A_U02, H1A_U05, H1A_U07 K_U13 – H1A_U08, S2A_W05 W zakresie kompetencji społecznych -postawa szacunku wobec kultur narodowych i kultury europejskiej, -umiejętność konfrontowania kultur dawnych ze współczesnością, -motywacja do podtrzymywania i aktualizacji dziedziczonych wartości w świecie współczesnym, - świadomość dynamicznego rozwoju kultury i pojawiania się nowych metod i paradygmatów badawczych, - zrozumienie humanizmu jako idei regulującej kulturę europejską, formującej projekt antropologiczny i promującej wartości: godność, wolność, odpowiedzialność indywidualną i społeczną za kształt kultury i cywilizacji; - świadomość znaczenia dziedzictwa antyku w kulturze Europy, -świadomość wspólnoty europejskiej - od renesansowej Europa Litterarum do Unii Europejskiej. K_K02 – H1A_K01 K_K05 – H1A_K05 K_K08 – H1A_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny sprawdzian końcowy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.