Pediatric Bioethics
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3800-PB21-S-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pediatric Bioethics |
Jednostka: | Wydział Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Seminarium jest skierowane do studentów studiów magisterskich na kierunku Bioetyka oraz, w granicach wyznaczonych limitów, do innych studentów Uniwersytetu Warszawskiego zainteresowanych etyką praktyczną. Pomyślne ukończenie kursu z etyki nie jest bezwzględnie wymagane, ale rekomendowane. Seminarium prowadzone jest w języku angielskim. Studenci muszą więc posiadać odpowiedni poziom znajomości języka angielskiego zarówno w mowie, jak i w piśmie. |
Skrócony opis: |
Seminarium dotyczy etycznych aspektów terapii i badań z udziałem dzieci. Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy teoretycznej oraz narzędzi pojęciowych i metodologicznych niezbędnych do rozumienia i krytycznego analizowania kwestii z zakresu etyki pediatrycznej. Drugim celem jest rozwijanie zdolności analitycznych i argumentacyjnych niezbędnych rozwiązywania problemów etycznych, jaki rodzi rozwój medycyny pediatrycznej oraz naukowych badań biomedycznych z udziałem osób małoletnich. |
Pełny opis: |
Praktyka lekarska i badacza w pediatrii rodzą wiele unikatowych i złożonych dylematów etycznych, którym muszą stawić czoła lekarze, rodzice oraz same dzieci. Głośnie historie Baby Doe, Ashley X, Alfiego Evansa czy Charliego Garda są tego dobitnym przykładem. Niniejsze seminarium oferuje teoretyczny i praktyczny wgląd w najważniejsze zagadnienia z zakresu etyki medycyny pediatrycznej. Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy teoretycznej oraz narzędzi pojęciowych i metodologicznych niezbędnych do rozumienia i krytycznego analizowania kwestii z zakresu etyki pediatrycznej. Drugim celem jest rozwijanie zdolności analitycznych i argumentacyjnych niezbędnych rozwiązywania problemów etycznych, jaki rodzi rozwój medycyny pediatrycznej oraz naukowych badań biomedycznych z udziałem osób małoletnich. Seminarium obejmuje następujące tematy: I. ZASADY ETYCZNE W PEDIATRII 1. Status dzieci - ich potrzeby i prawa. 2. Prawa i obowiązki rodziców. 3. Standard najlepiej pojętego interesu dziecka. 4. Krytyka standardu najlepiej pojętego interesu dziecka 5. Zgoda (assent) i sprzeciw małoletniego. II. ETYKA TERAPII PEDIATRYCZNYCH 6. Etyka w neonatologii 7. Etyka a testy genetyczne dzieci 8. Etyka a szczepienia ochronne dzieci 9. Etyka a psychiatria dziecięca 10. Etyka wobec decyzji dotyczące końca życia w pediatrii. 11. Etyka a pobieranie tkanek i narządów od małoletnich w celu przeszczepienia III. ETYKA BADAŃ NAUKOWYCH W PEDIATRII 12. Etyka terapii eksperymentalnej w pediatrii 13. Dzieci jako uczestnicy badań naukowych 14. Etyka badań bez potencjału terapeutycznego z udziałem dzieci |
Literatura: |
Podstawowe źródła literatury (w porządku alfabetycznym): -- Diekema DS., Mercurio MR, Adam MB, Clinical Ethics in Pediatrics: A Case-Based Textbook, Oxford University Press, 2011. -- Frankel LR, Goldworth A, Rorty MV, Silverman WA, eds. Ethical Dilemmas in Pediatrics: Cases and Commentaries, Cambridge University Press 2005. -- Grodin MA, Glantz LH, eds. Children as Research Subjects: Science, Ethics & Law. Oxford University Press, 1994. -- Miller G, ed. Pediatric bioethics. Cambridge University Press, 2009. -- Ross LF. Children, Families, and Health Care Decision-Making. Oxford University Press, 1998. -- Ross LF. Children in medical research: Access versus protection. Oxford University Press 2006 -- Wendler D. The ethics of pediatric research. Oxford University Press, 2010. Pełna lista lektur obowiązkowych i dodatkowych zostanie przedstawiona na pierwszym spotkaniu seminaryjnym. Objętość literatury obowiązkowej nie przekracza 30 stron tygodniowo. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: Po zaliczeniu przedmiotu student w pogłębionym stopniu zna i rozumie: - rolę etyki i bioetyki w praktyce klinicznej i badawczej na populacji pediatrycznej; - multi- i interdyscyplinarną terminologię stosowaną w dyskusjach z zakresu bioetyki pediatrycznej; - (na poziomie prowadzącym do specjalizacji) naczelne zagadnienia i problemy z zakresu bioetyki pediatrycznej, a także główne stanowiska filozoficzne, podejścia aksjologiczne, normatywne oraz strategie argumentacyjne stosowane we współczesnych dyskusjach dotyczących etycznych aspektów terapii i badań z udziałem dzieci; - znaczenie czynników społeczno-kulturowych, prawnych i polityczno-ekonomicznych dla praktyki i rozwoju w praktyce klinicznej i badawczej na populacji pediatrycznej. Nabyte umiejętności: Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi: - identyfikować i analizować problemy i konflikty etyczne występujące na gruncie praktyce klinicznej i badawczej w pediatrii; - krytycznie analizować poglądu i argumenty innych autorów, w tym pozostałych uczestników zajęć, oraz zalecane lektury z zakresu tematyki seminarium; - przygotowywać pisemną analizę krytyczną tekstu z zakresu tematyki seminarium; - przygotować i wygłosić wystąpienie ustne z zakresu tematyki seminarium. Nabyte kompetencje społeczne: Po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do: - krytycznego oceniania pozyskiwanych informacji i odbieranych treści; - uznawania znaczenia wiedzy z zakresu etyki i bioetyki oraz edukacji bioetycznej w rozwiązywaniu problemów, jakie rodzi praktyka i rozwój medycyny pediatrycznej; - rzetelnego i odpowiedzialnego rozwijania dorobku bioetyki, a zwłaszcza bioetyki pediatrycznej, jako dziedziny teoretycznej i praktyki społecznej; - dostrzegania problemów i wyzwań etycznych związanych z własną pracą badawczą i zawodową oraz przestrzegania, rozwijania i promowania etycznych standardów tej pracy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na finalną ocenę składa się: (1) obecność, przygotowanie do zajęć oraz aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach i pracach na zajęciach – 40 % (2) przygotowanie i wygłoszenie referatu – 30% (3) przygotowanie pisemnej analizy przypadku albo tekstu z zakresu tematyki seminarium – 30% Obecność będzie sprawdzana na każdych zajęciach. Dopuszczalne są dwie (2) nieobecności w semestrze. Każda „nadmiarowa” nieobecność będzie skutkować obniżeniem oceny końcowej o jeden pełny stopień (na przykład z 5 na 4 lub z 4,5 na 3,5). Uzyskanie oceny bardzo dobrej (5) będzie wymagać od studenta wysokiej aktywności na zajęciach oraz przygotowanie bardzo dobrej prezentacji ustnej i pracy pisemnej, ujawniających dogłębne zrozumienie omawianych pojęć, problemów oraz zasad etycznych, a także posiadanie umiejętności identyfikowania, analizowania i dokonywania etycznej oceny dylematów, jakie rodzi praktyka lecznicza i badawcza w pediatrii. Skala ocen: 100-90% - 5,0; 89-85% - 4,5; 84-75% - 4,0; 74-70% - 3,5; 69-60% - 3,0; 59-0% - 2,0 Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.