Stosunki zewnętrzne Unii Europejskiej - dyplomacja, handel, polityka rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-SEM-LIC-KZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Stosunki zewnętrzne Unii Europejskiej - dyplomacja, handel, polityka rozwojowa |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Student powinien dysponować pogłębioną wiedzą w zakresie tematyki seminarium, zdobytą w trakcie studiów I stopnia. |
Skrócony opis: |
Zakres tematyczny seminarium obejmuje zagadnienie uczestnictwa UE w międzynarodowych stosunkach politycznych, gospodarczych i społecznych. Analizie poddane są różne wymiary polityki zewnętrznej UE, traktowane jako sfera realizacji międzynarodowej pozycji i roli UE. Seminarium dotyczy najważniejszych komponentów stosunków zewnętrznych UE: polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, Wspólnej Polityki Handlowej i polityki rozwojowej (humanitarnej) UE. |
Pełny opis: |
Tematy poszczególnych prac licencjackich powinny mieścić się w zakresie następujących bloków tematycznych: - stosunki UE z wybranymi regionami świata i państwami (Afryka, Azja, Ameryka Łacińska, Europa Wschodnia i Południowo-Wschodnia, Ameryka Północna, region Basenu Morza Śródziemnego); - rozwój WPZiB i EPBiO; - UE wobec problemów globalnych (zadłużenie międzynarodowe, ubóstwo, choroby, wojny i konflikty, zmiany klimatyczne); - UE a bezpieczeństwo energetyczne; - UE a nowe technologie informacyjno-komunikacyjne; - UE w gospodarce światowej; - płaszczyzny realizacji polityki handlowej UE na przykładzie wybranych regionów świata (państw), a także problemy i wyzwania stojące przed UE w tym zakresie, takie jak: subsydia i protekcjonizm w UE, rundy negocjacyjne w ramach Światowej Organizacji Handlu; - UE a międzynarodowa współpraca na rzecz rozwoju; - polska polityka rozwojowa a członkostwo w UE; - polityka wybranych państw członkowskich UE wobec krajów pozaeuropejskich. Nakład pracy studenta: wybór tematu - 20 h zgromadzenie literatury - 40 h krytyczna analiza zgromadzonych materiałów - 60 h przygotowanie konspektu pracy - 60 h przygotowanie tekstu pracy - 200 h zredagowanie tekstu pracy w edytorze tekstu - 40 h razem - 420 h |
Literatura: |
W zależności od konkretnych tematów prac dyplomowych. |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu seminarium student: W ZAKRESIE WIEDZY: - zna problematykę i stan wiedzy w zakresie wybranych zagadnień szczegółowych związanych z dziedziną studiów, - docenia wartość różnorodnych perspektyw i opinii wyrażanych w różnych tradycjach naukowych, - zna zasady metodologiczne pisania rozpraw naukowych, - zna zasady techniczne pisania tekstu akademickiego, - rozumie konieczność rzetelnego dokumentowania wypowiedzi naukowej (przypisy, bibliografia) - zna podstawowe zasady etyczne obowiązujące w pracy badawczej, W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi zorganizować warsztat pracy oraz zaplanować etapy pracy, - potrafi zbierać, selekcjonować i analizować materiały źródłowe, - potrafi wykorzystać źródła obcojęzyczne, - umie zastosować metodologię prowadzenia badania naukowego, - umie samodzielnie opracować i przeprowadzić badanie, - umie zaprezentować wyniki badania i sformułować wnioski, - umie zredagować tekst pracy dyplomowej oraz go starannie edytować, - rozumie na czym polega etyka w pracy badawczej i odpowiedzialność za rzetelność uzyskiwanych wyników badań, - potrafi pracować pod kierunkiem opiekuna naukowego, - ceni wartość samodzielnej pracy badawczej i naukowej, - potrafi identyfikować własne błędy i zaakceptować konstruktywną krytykę, W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: - wie, że wartość samodzielnej pracy zależy od jej zrozumiałego zaprezentowania innym, - rozumie odpowiedzialność związaną z użyciem różnorodnych przekazów i formułowaniem wniosków na ich podstawie, - szanuje dorobek innych i zaznacza, że z niego korzysta, - docenia wartość samodzielnej pracy badawczej i naukowej, - rozumie konieczność pracy pod kierunkiem opiekuna, - rozumie, że efekty własnej pracy muszą być jasno komunikowane innym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie seminarium: Semestr I: - obecność na zajęciach, - wygenerowanie tez badawczych, - określenie problemu (a w efekcie tematu) pracy, planu pracy z podziałem na rozdziały, zebranie literatury przedmiotu i zbudowanie poprawnej bibliografii, krytyczna analiza materiału (stan badań), wybranie słów kluczowych koniecznych do efektywnego wyszukiwania materiału, dokonanie opisu źródłowego przy wykorzystywaniu i omawianiu części tekstów źródłowych (przypisy) oraz budowie tabeli, wykresów i innych elementów przedstawianych graficznie, budowa glosariuszy i aneksów (jeśli to konieczne), - świadome podnoszenie kompetencji językowej, gramatycznej i ortograficznej, rozwijanie umiejętności redakcyjnych i edycyjnych. Semestr II: - przedstawianie na spotkaniach seminaryjnych kolejnych rozdziałów pracy w kolejności ich pisania i regularne konsultowanie ich treści. Promotor ocenia: systematyczność pracy, klarowność planu i narracji, kompletność tez, język i styl, poprawność warsztatu naukowego (bibliografia, przypisy), autorski charakter pracy, staranność edycji. Warunkiem zaliczenia całości seminarium dyplomowego jest dopuszczenie seminarzysty do obrony na podstawie zaakceptowanej pracy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.