Seminarium dyplomowe 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4101-5SSDO |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.002
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe 1 |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W seminarium dyplomowym uczestniczą tylko studenci, którzy ukończyli kursy Nauki Języka Angielskiego oraz dydaktyki nauczania języka angielskiego przewidziane programem dla I i II roku studiów w CKNJOiEE. Student rozpoczynający zajęcia seminaryjne powinien posługiwać się językiem angielskim na poziomie C1 ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej. |
Skrócony opis: |
Celem seminarium dyplomowego jest przygotowanie studenta do samodzielnego zredagowania pracy dyplomowej obejmującej część teoretyczną i autorski komponent badawczy zaprojektowany i przeprowadzony przez autora pracy. Zajęcia prowadzone są w trybie mieszanym ('blended learning'): 14 godzin zajęć w trybie stacjonarnym (w sali wykładowej zgodnie z planem zajęć) 16 godzin zajęć w trybie uczenia się na odległość prowadzonych za pomocą platformy 'Kampus' |
Pełny opis: |
Celem seminarium jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności potrzebne do zaplanowania i przeprowadzenia autorskiego projektu badawczego z dziedziny dydaktyki nauczania języka angielskiego i przyswajania języków obcych i przedstawienie go w formie pracy dyplomowej. Podczas seminarium studenci zapoznają się z metodami prowadzenia badań w dziedzinie dydaktyki nauczania języka angielskiego i przyswajania języka angielskiego jako języka obcego. Celem tego etapu seminarium jest samodzielne zaprojektowanie procedury badawczej i przeprowadzają badanie. Studenci formułują pytanie i cele badawcze oraz dobierają odpowiednie metody pozyskiwania danych empirycznych na potrzeby prowadzonego badania oraz wybierają metody analizy i prezentacji tych danych. Ponadto zapoznają się z wymogami formalnymi dotyczącymi pracy dyplomowej obejmującymi następujące aspekty pracy: techniki redakcyjne, zasady redagowania tekstu naukowego w języku angielskim, zbieranie literatury przedmiotowej, dokumentowanie i cytowanie źródeł, przygotowanie bibliografii, problematyka plagiatu. Zakres tematów jest ustalany przez poszczególnych prowadzących i znajduje się w części opisu poświęconej realizacji zajęć w cyklu 2020L w przyporządkowanych im grupach. W roku akademickim 2020/21 seminaria dyplomowe prowadzone są przez: 1. prof. dr hab. Eugeniusz Cyran 2. dr hab. Andrzej Diniejko 3. mgr Stephen Davies 4. dr Emilia Królak 5. dr Michał Kuźmicki 6. dr Jacek Romaniuk 7. dr Elżbieta Sielanko-Byford (studia zaoczne) 8. dr Kinga Rudnicka-Szozda 9. mgr Anna Walewska (studia zaoczne) 10. dr hab. Sławomir Wącior, prof. ucz. 11. mgr Małgorzata Tetiurka |
Literatura: |
Brown, J. D. (1988). Understanding research in second language learning. Cambridge: Cambridge University Press. Brown, J. D. & Rodgers, T. S. (2003). Doing second language research. Oxford: Oxford University Press. Burns, A. (2010). Doing action research in English language teaching: A guide for practitioners. New York and London: Routledge, Taylor and Francis Group. Chaudron, C. (2003). Data collection in SLA research. In C. J. Doughty & M. H. Long (Eds.) Handbook of second language acquisition, (pp. 762-828), Malden, MA: Blackwell. Dörnyei, Z. (2003). Questionnaires in second language teaching. Mahwah, NJ and London: Lawrence Erlbaum. Gass, S. (2001). Innovations in second language research methods. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 221–232. Gass, S. M. & Selinker, L. (2001). Second language acquisition. An introductory course. (2nd edition). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. Gass, S., Sorace, A. & Selinker, L. (1999). Second language learning data analysis. 2nd edition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Mackey, A. & S. M. Gass (2005). Second language research: Methodology and design. Mahwah, NJ and London: Lawrence Erlbaum. Nunan, D. (1996). Issues in SLA research: Examining substance and procedure. In W. C. Ritchie & Tej K. Bhatia (Eds.) Handbook of second language acquisition (pp.349-374). San Diego: Academic Press. Seliger, H. & E. Shohamy (1989). Second language research methods. Oxford: Oxford University Press. Wykorzystane pozycje wiążą się ściśle z tematami seminariów i są proponowane przez poszczególnych prowadzących. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych, zorientowaną na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych w przedszkolu i na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym H1P_W01 K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w dziedzinie nauczania języków obcych H1P_W02 K_W07 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego H1P_W10 K_W08 zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych H1A W02 H1A_W03 K_W19 ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice i psychologii, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji danych językowych używanych w badaniach z zakresu dydaktyki nauczania języka angielskiego i przyswajania języka angielskiego jako języka obcego. S1A_W06 Umiejętności K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01 K_U03 samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych H1P_U03 K_U08 potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych ew. przedmiotu „historia i społeczeństwo” oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania H1P_U09 K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków H1P_U10 K_U10 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i języku obcym H1P_U11 K_U10 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U12 K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13 K_U13 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności psychopedagogicznej S1A U01 S1A_U08 K_U1 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań S1A U02 S1A U01 S1A U06 H1A_U04 K_U15 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej H1A U04 H1A U06 S1A U03 S1A_U08 K_U1 posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów działań badawczych oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań H1A U02 H1A U04 S1A U01 S1A_U02 K_U17 potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień psychologicznych i pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku psychologii, pedagogiki, jak i innych powiązanych z nimi dyscyplin H1A U01 H1A U06 H1A U11 H1A U12 K_U18 ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauczania i wychowania, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów H1A_U01 K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów H1A_U06 K_U20 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej S1A U06 S1A_U07 K_U21 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań wychowawczych ; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów psychologicznych i pedagogicznych oraz prognozować przebieg ich rozwiązywania i przewidywać skutki planowanych działań S1A_U04 Kompetencje społeczne K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania H1P_K03 K_K07 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia H1A K01 H1A K04 S1A_K02 K_K08 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy nauczycielskiej S1A_K07 K_K10 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki H1A K04 S1A_K04 K_K11 jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych S1A K04 H1A_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby uzyskać zaliczenie student zobowiązany jest do: uczestnictwa w zajęciach - w związku z organizacją przedmiotu w trybie mieszanym uczestnictwo w zajęciach stacjonarnych jest obowiązkowe wykonania wszystkich zadań zamieszczonych na platformie złożenia wszystkich części składowych pracy określonych w sylabusie zredagowanych zgodnie z wytycznymi przedstawionymi na seminarium w terminie wyznaczonym przez prowadzącego Części składowe pracy obejmują: Semestr I abstrakt pracy wraz z bibliografią plan części teoretycznej pracy ze wskazaniem źródeł na których bazują poszczególne sekcje plan badania empirycznego poszczególne sekcje rozdziału(ów) teoretycznego(ych) pracy kompletny(e) rozdział(y) teoretyczne(y) pracy wraz z bibliografią Semestr II dokładny plan badania empirycznego z uwzględnieniem następujących elementów: cel i pytania badawcze, uczestnicy badania, instrumenty i dane badawcze poszczególne sekcje rozdziału empirycznego pracy: wstęp opis badania (cel i pytania badawcze, uczestnicy badania, instrumenty i dane badawcze) (Research design/Method) analiza i wyniki badania (Results) omówienie wyników badania (Discussion) wstęp do pracy (Introduction) zakończenie pracy (Conclusion) załączniki (Appendixes/ Appendices) strona tytułowa spis treści, spis tabel i rycin, streszczenie w języku polskim, słowa kluczowe, tłumaczenie tematu na język polski kompletna praca dyplomowa |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.