Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chodźmy w miasto! Jak działają lokalne instytucje w praktyce (warsztaty)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4208-CHWM-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0312) Politologia i wiedza o społeczeństwie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Chodźmy w miasto! Jak działają lokalne instytucje w praktyce (warsztaty)
Jednostka: Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG)
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie Euroreg
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Skrócony opis:

Warsztaty obejmują 7 bloków tematycznych:

1) Sieć systemów instytucji miejskich wprowadzenie.

2) Transport i komunikacja w metropolii.

3) Przedsiębiorstwa i innowacyjność.

4) Polityka społeczna – między wsparciem a opieką.

5) Kultura i edukacja.

6) Mieszkalnictwo i przestrzeń publiczna.

7) Ewaluacja instytucji z perspektywy systemowej – praca w grupie.

Pełny opis:

Celem warsztatów jest zapoznanie studentów z praktycznym wymiarem funkcjonowania różnych rodzajów instytucji miejskich i metropolitalnych – zarówno publicznych, prywatnych, jak i społecznych i pozarządowych.

Warsztaty opierać się będą na wizytach studyjnych, spacerach naukowych i warsztatach prowadzonych poza salą wykładową – w siedzibach odwiedzanych instytucji, bądź też w terenie.

Studenci będą mieli okazję lepiej zrozumieć różne modele i racjonalności funkcjonowania systemów miejskich, sieci instytucjonalnych, jak też pojedynczych instytucji. Zajęcia są skierowane do studentów z wielu dyscyplin, w tym nauk społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych i humanistycznych. Celem warsztatów jest skonfrontowanie wiedzy teoretycznej o mieście z praktyką i lepsze zrozumienie różnic w perspektywie urzędnika, zarządcy, dostarczyciela usług i mieszkańca.

Wizyty studyjne i terenowe w różnych instytucjach Warszawy pozwolą studentom lepiej zrozumieć skomplikowane procesy zachodzące w przestrzeni miejskiej i wybrać instytucję, która stanie się przedmiotem ewaluacji.

Istotnym elementem zaliczenia przedmiotu jest praca grupowa polegająca na przeprowadzeniu ewaluacji wybranej instytucji z perspektywy systemowej, identyfikacja jej głównych wyzwań oraz zaproponowanie rekomendacji odnośnie dalszego funkcjonowania w mieście.

Literatura:

1. Celińska-Janowicz Dorota (2010) Druga młodość czy upadek? Warszawskie osiedle Służew nad Dolinką w okresie transformacji. Studia Regionalne i Lokalne, nr 1(39)/2010, ss. 89-104.

2. Olechnicka Agnieszka, Płoszaj Adam, Smętkowski Maciej, Wojnar Katarzyna (2010) Warszawa innowacyjna. Diagnoza potencjału. Warszawa, ss. 78.

3. Olechnicka Agnieszka, Wojnar Katarzyna, Celińska-Janowicz Dorota, Jakub Rok (2014) Modele i narzędzia analizy terytorialnej Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, ss. 102.

4. Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.). (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych: Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Profesjonalne i Akademicki.

5. Olejniczak Karol, Mechanizmy wykorzystania ewaluacji, Scholar, Warszawa 2008.

6. Smętkowski Maciej (2005) Rola infrastruktury transportowej w integracji obszaru metropolitalnego Warszawy [w:] Makieła Zbigniew, Marszał Tadeusz (red.): Infrastruktura techniczno-ekonomiczna w obszarach metropolitalnych, Warszawa: Biuletyn KPZK PAN, z. 222.

7. Szatur-Jaworska B. (red.). (2010) Ewaluacja w służbach społecznych. Warszawa: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej.

8. Wojnar K. (2011) Wpływ polityki spójności na spójność społeczną polskich miast–wnioski z badań ewaluacyjnych, Studia Regionalne i Lokalne, Wydanie Specjalne 2011, 67-83

9. Wojnar Katarzyna, Grochowski Mirosław (2011) Infrastruktura kultury. Polityka spójności a atrakcyjność miast. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

10. Zalewski, Dariusz. 2008. Możliwości i ograniczenia wykorzystania wyników ewaluacji przez instytucje publiczne. W: A. Haber, M. Szałaj (red.). Środowisko i warsztat ewaluacji. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, s.31-49.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student…

(1) Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę o różnych rodzajach

instytucji i organizacji metropolitalnych i miejskich działających w sferach komunikacji, transportu, polityki społecznej, kultury, edukacji, przedsiębiorczości i innowacyjności .

(2) Wykazuje znajomość zasad ewaluacji instytucji i procesów rozwoju miasta oraz gospodarowania przestrzenią .

W zakresie umiejętności student…

(1) Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania systemu instytucji miejskich i metropolitalnych poprzez samodzielnie formułowane i weryfikowane hipotezy badawcze .

(2) Potrafi w sposób jasny, logiczny i precyzyjny przygotowywać prezentacje i wystąpienie w języku polskim .

W zakresie kompetencji społecznych…

(1) Przyjmuje różne role podczas pracy grupowej polegającej na projektowaniu, realizacji i prezentacji wyników badań terenowych dotyczących konfliktów między funkcjami lokalnymi i metropolitalnymi w miastach i regionach. .

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na zajęciach (20 pkt.), aktywność na zajęciach (30 pkt.), prezentacja w grupach (50 pkt.). Do uzyskania zaliczenia konieczne jest minimum 60 pkt.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)