Chodźmy w miasto! Jak działają lokalne instytucje w praktyce (warsztaty)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4208-CHWM-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Chodźmy w miasto! Jak działają lokalne instytucje w praktyce (warsztaty) |
Jednostka: | Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG) |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Euroreg Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Warsztaty obejmują 7 bloków tematycznych: 1) Sieć systemów instytucji miejskich wprowadzenie. 2) Transport i komunikacja w metropolii. 3) Przedsiębiorstwa i innowacyjność. 4) Polityka społeczna – między wsparciem a opieką. 5) Kultura i edukacja. 6) Mieszkalnictwo i przestrzeń publiczna. 7) Ewaluacja instytucji z perspektywy systemowej – praca w grupie. |
Pełny opis: |
Celem warsztatów jest zapoznanie studentów z praktycznym wymiarem funkcjonowania różnych rodzajów instytucji miejskich i metropolitalnych – zarówno publicznych, prywatnych, jak i społecznych i pozarządowych. Warsztaty opierać się będą na wizytach studyjnych, spacerach naukowych i warsztatach prowadzonych poza salą wykładową – w siedzibach odwiedzanych instytucji, bądź też w terenie. Studenci będą mieli okazję lepiej zrozumieć różne modele i racjonalności funkcjonowania systemów miejskich, sieci instytucjonalnych, jak też pojedynczych instytucji. Zajęcia są skierowane do studentów z wielu dyscyplin, w tym nauk społecznych, ekonomicznych, przyrodniczych i humanistycznych. Celem warsztatów jest skonfrontowanie wiedzy teoretycznej o mieście z praktyką i lepsze zrozumienie różnic w perspektywie urzędnika, zarządcy, dostarczyciela usług i mieszkańca. Wizyty studyjne i terenowe w różnych instytucjach Warszawy pozwolą studentom lepiej zrozumieć skomplikowane procesy zachodzące w przestrzeni miejskiej i wybrać instytucję, która stanie się przedmiotem ewaluacji. Istotnym elementem zaliczenia przedmiotu jest praca grupowa polegająca na przeprowadzeniu ewaluacji wybranej instytucji z perspektywy systemowej, identyfikacja jej głównych wyzwań oraz zaproponowanie rekomendacji odnośnie dalszego funkcjonowania w mieście. |
Literatura: |
1. Celińska-Janowicz Dorota (2010) Druga młodość czy upadek? Warszawskie osiedle Służew nad Dolinką w okresie transformacji. Studia Regionalne i Lokalne, nr 1(39)/2010, ss. 89-104. 2. Olechnicka Agnieszka, Płoszaj Adam, Smętkowski Maciej, Wojnar Katarzyna (2010) Warszawa innowacyjna. Diagnoza potencjału. Warszawa, ss. 78. 3. Olechnicka Agnieszka, Wojnar Katarzyna, Celińska-Janowicz Dorota, Jakub Rok (2014) Modele i narzędzia analizy terytorialnej Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, ss. 102. 4. Olejniczak K., Kozak M., Ledzion B. (red.). (2008) Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych: Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Profesjonalne i Akademicki. 5. Olejniczak Karol, Mechanizmy wykorzystania ewaluacji, Scholar, Warszawa 2008. 6. Smętkowski Maciej (2005) Rola infrastruktury transportowej w integracji obszaru metropolitalnego Warszawy [w:] Makieła Zbigniew, Marszał Tadeusz (red.): Infrastruktura techniczno-ekonomiczna w obszarach metropolitalnych, Warszawa: Biuletyn KPZK PAN, z. 222. 7. Szatur-Jaworska B. (red.). (2010) Ewaluacja w służbach społecznych. Warszawa: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. 8. Wojnar K. (2011) Wpływ polityki spójności na spójność społeczną polskich miast–wnioski z badań ewaluacyjnych, Studia Regionalne i Lokalne, Wydanie Specjalne 2011, 67-83 9. Wojnar Katarzyna, Grochowski Mirosław (2011) Infrastruktura kultury. Polityka spójności a atrakcyjność miast. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. 10. Zalewski, Dariusz. 2008. Możliwości i ograniczenia wykorzystania wyników ewaluacji przez instytucje publiczne. W: A. Haber, M. Szałaj (red.). Środowisko i warsztat ewaluacji. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, s.31-49. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student… (1) Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę o różnych rodzajach instytucji i organizacji metropolitalnych i miejskich działających w sferach komunikacji, transportu, polityki społecznej, kultury, edukacji, przedsiębiorczości i innowacyjności . (2) Wykazuje znajomość zasad ewaluacji instytucji i procesów rozwoju miasta oraz gospodarowania przestrzenią . W zakresie umiejętności student… (1) Potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania systemu instytucji miejskich i metropolitalnych poprzez samodzielnie formułowane i weryfikowane hipotezy badawcze . (2) Potrafi w sposób jasny, logiczny i precyzyjny przygotowywać prezentacje i wystąpienie w języku polskim . W zakresie kompetencji społecznych… (1) Przyjmuje różne role podczas pracy grupowej polegającej na projektowaniu, realizacji i prezentacji wyników badań terenowych dotyczących konfliktów między funkcjami lokalnymi i metropolitalnymi w miastach i regionach. . |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach (20 pkt.), aktywność na zajęciach (30 pkt.), prezentacja w grupach (50 pkt.). Do uzyskania zaliczenia konieczne jest minimum 60 pkt. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.