The Anatomy of Action Cinema (Anatomia kina akcji)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-RS251 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | The Anatomy of Action Cinema (Anatomia kina akcji) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Proseminaria badawcze na studiach II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Na seminarium badawczym będziemy analizować zarówno kultowe jak i mniej znane przykłady amerykańskiego kina akcji ostatnich 3 dekad. Bliskie odczytania wybranych przykładów mają na celu pomóc student/k/om sformułować i przygotować własne projekty dotyczące amerykańskiej produkcji filmowej. Szczególny nacisk będzie położony na to jak ten niezwykle popularny gatunek funkcjonuje jako gatunek cielesny, czyli gatunek badający ucieleśnione doświadczenia (które z kolei są powiązane z tożsamością, ale też rasą, klasą, płcią kulturową, sprawnością, seksualnością, geograficznym i kulturowym umiejscowieniem etc.) |
Pełny opis: |
W pierwszej części kursu skupimy się na wybranych produkcjach, które ukazują konkretne tematy jak również konkretne zastosowanie aparatu teoretycznego typowego dla analizy tekstów kina akcji. W drugiej części kursu studenci i studentki będą mieli za zadanie przedstawić grupie plan badań oraz wyniki badań, na podstawie których napiszą pracę badawczą (15-20 stron). Poprzez cały semestr będziemy również ćwiczyć kluczowe umiejętności w zakresie przeprowadzania badań oraz akademickiego pisania takie jak formułowanie pytań badawczych, planowanie pracy, praca ze źródłami, etc. Wybrane tematy: - Kino akcji lat 80tych - Kino międzynarodowe - Filmy szpiegowskie - Kino superbohaterów/ek - Film katastroficzny i/lub z potworami - Filmy hybrydowe - Remakes, reboots i sequel - Kino kryzysu |
Literatura: |
Barna Donovan, William. Blood, Guns, and Testosterone: Action Films, Audiences, and a Thirst for Violence. Scarecrow Press, 2010. Bogle, Donald. Toms, Coons, Mammies, Mulattoes, and Bucks . Continuum, Fourth Edition, 2001. Dunn, Stephane. Baad Bitches and Sassy Supermamas: Black Power Action Films. University of Illinois Press, 2008. Edgerton, Gary, and Brian Geoffrey Rose (eds.) Thinking Outside the Box: A Contemporary Television Genre Reader. University Press of Kentucky, 2005. Elsaesser, Thomas. The Persistence of Hollywood. Routledge, 2011. Gallagher, Mark. Action Figures: Men, Action Films, and Contemporary Adventure Narratives. Palgrave Macmillan, 2006. Grant, Barry Keith. Film Genre Reader VI. Austin: University of Texas Press, 2012. Jones, Nick. Hollywood Action Films and Spatial Theory. Routledge, 2015. McDonald, Paul, and Janet Wasko. The Contemporary Hollywood Film Industry. Malden, Mass. and Oxford, UK: Wiley-Blackwell, 2008. Miller, Toby. The Contemporary Hollywood Reader. Routledge, 2009. Mittell, Jason. Genre and Television: From Cop Shows to Cartoons in American Culture. Routledge, 2004. Morris, Meaghan, Siu Leung Li, Stephen Chan Ching-Kiu (ed.). Hong Kong Connections: Transnational Imagination in Action Cinema . Duke University Press, 2005. Neale, Steven, and Murray Smith (eds.) Contemporary Hollywood Cinema. Routledge, 1998. O’Brien, Harvey. Action Movies: The Cinema of Striking Back. Wallflower, 2012. Tasker, Yvonne (ed.). The Hollywood Action and Adventure Film. Wiley Blackwell, 2015. Tasker, Yvonne. Spectacular Bodies: Gender, Genre and the Action Cinema. Routledge, 1993. Purse, Lisa. Contemporary Action Cinema. Edinburgh University Press, 2011. Lektury mogą ulec zmianie. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student/ka: 1. WIEDZA * posiada wiedzę dotyczącą różnych gatunków kina akcji oraz jego rozwoju * rozpoznaje najważniejsze motywy i środki wyrazu kina akcji * jest świadomy/a ideologicznych i kulturowych funkcji narracji akcji w amerykańskiej kulturze 2. UMIEJĘTNOŚCI * potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do filmu i produkcji telewizyjnych * potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE * jest świadomy kulturowego znaczenia kina akcji * potrafi organizować wyniki badań w jasnej formie pisemnej i ustnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Jako, że jest to intensywne proseminarium (8 ECTS), ilość pracy zarówno w czasie zajęć jak i poza nimi znacząco wykracza poza wymagania zwykłego kursu. Oprócz samodzielnych badań, które studenci będą prowadzić pod kierunkiem wykładowcy, do wymagań proseminarium należą: * aktywny udział w proseminarium 20% * prezentacja dla innych studentów w czasie zajęć 20% * anotowana bibliografia 20% * praca semestralna (15 stron) 40% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.