Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

The Anatomy of Action Cinema (Anatomia kina akcji)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-RS251
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: The Anatomy of Action Cinema (Anatomia kina akcji)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Proseminaria badawcze na studiach II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
proseminaria

Skrócony opis:

Na seminarium badawczym będziemy analizować zarówno kultowe jak i mniej znane przykłady amerykańskiego kina akcji ostatnich 3 dekad. Bliskie odczytania wybranych przykładów mają na celu pomóc student/k/om sformułować i przygotować własne projekty dotyczące amerykańskiej produkcji filmowej. Szczególny nacisk będzie położony na to jak ten niezwykle popularny gatunek funkcjonuje jako gatunek cielesny, czyli gatunek badający ucieleśnione doświadczenia (które z kolei są powiązane z tożsamością, ale też rasą, klasą, płcią kulturową, sprawnością, seksualnością, geograficznym i kulturowym umiejscowieniem etc.)

Pełny opis:

W pierwszej części kursu skupimy się na wybranych produkcjach, które ukazują konkretne tematy jak również konkretne zastosowanie aparatu teoretycznego typowego dla analizy tekstów kina akcji. W drugiej części kursu studenci i studentki będą mieli za zadanie przedstawić grupie plan badań oraz wyniki badań, na podstawie których napiszą pracę badawczą (15-20 stron). Poprzez cały semestr będziemy również ćwiczyć kluczowe umiejętności w zakresie przeprowadzania badań oraz akademickiego pisania takie jak formułowanie pytań badawczych, planowanie pracy, praca ze źródłami, etc.

Wybrane tematy:

- Kino akcji lat 80tych

- Kino międzynarodowe

- Filmy szpiegowskie

- Kino superbohaterów/ek

- Film katastroficzny i/lub z potworami

- Filmy hybrydowe

- Remakes, reboots i sequel

- Kino kryzysu

Literatura:

Barna Donovan, William. Blood, Guns, and Testosterone: Action Films, Audiences, and a Thirst for Violence. Scarecrow Press, 2010.

Bogle, Donald. Toms, Coons, Mammies, Mulattoes, and Bucks . Continuum, Fourth Edition, 2001.

Dunn, Stephane. Baad Bitches and Sassy Supermamas: Black Power Action Films. University of Illinois Press, 2008.

Edgerton, Gary, and Brian Geoffrey Rose (eds.) Thinking Outside the Box: A Contemporary Television Genre Reader. University Press of Kentucky, 2005.

Elsaesser, Thomas. The Persistence of Hollywood. Routledge, 2011.

Gallagher, Mark. Action Figures: Men, Action Films, and Contemporary Adventure Narratives. Palgrave Macmillan, 2006.

Grant, Barry Keith. Film Genre Reader VI. Austin: University of Texas Press, 2012.

Jones, Nick. Hollywood Action Films and Spatial Theory. Routledge, 2015.

McDonald, Paul, and Janet Wasko. The Contemporary Hollywood Film Industry. Malden, Mass. and Oxford, UK: Wiley-Blackwell, 2008.

Miller, Toby. The Contemporary Hollywood Reader. Routledge, 2009.

Mittell, Jason. Genre and Television: From Cop Shows to Cartoons in American Culture. Routledge, 2004.

Morris, Meaghan, Siu Leung Li, Stephen Chan Ching-Kiu (ed.). Hong Kong Connections: Transnational Imagination in Action Cinema . Duke University Press, 2005.

Neale, Steven, and Murray Smith (eds.) Contemporary Hollywood Cinema. Routledge, 1998.

O’Brien, Harvey. Action Movies: The Cinema of Striking Back. Wallflower, 2012.

Tasker, Yvonne (ed.). The Hollywood Action and Adventure Film. Wiley Blackwell, 2015.

Tasker, Yvonne. Spectacular Bodies: Gender, Genre and the Action Cinema. Routledge, 1993.

Purse, Lisa. Contemporary Action Cinema. Edinburgh University Press, 2011.

Lektury mogą ulec zmianie.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student/ka:

1. WIEDZA

* posiada wiedzę dotyczącą różnych gatunków kina akcji oraz jego rozwoju

* rozpoznaje najważniejsze motywy i środki wyrazu kina akcji

* jest świadomy/a ideologicznych i kulturowych funkcji narracji akcji w amerykańskiej kulturze

2. UMIEJĘTNOŚCI

* potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do filmu i produkcji telewizyjnych

* potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

* jest świadomy kulturowego znaczenia kina akcji

* potrafi organizować wyniki badań w jasnej formie pisemnej i ustnej

Metody i kryteria oceniania:

Jako, że jest to intensywne proseminarium (8 ECTS), ilość pracy zarówno w czasie zajęć jak i poza nimi znacząco wykracza poza wymagania zwykłego kursu. Oprócz samodzielnych badań, które studenci będą prowadzić pod kierunkiem wykładowcy, do wymagań proseminarium należą:

* aktywny udział w proseminarium 20%

* prezentacja dla innych studentów w czasie zajęć 20%

* anotowana bibliografia 20%

* praca semestralna (15 stron) 40%

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)