Tools of queer theory in the discussion of U.S. literature and film (Narzędzia teorii queer w analizie tekstów literackich i filmowych)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-RS267 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Tools of queer theory in the discussion of U.S. literature and film (Narzędzia teorii queer w analizie tekstów literackich i filmowych) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Proseminaria badawcze (nauki humanistyczne) na studiach II stopnia Proseminaria badawcze na studiach II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Podczas tego kursu prześledzimy początki teorii queer, która wyłoniła się z krytyki studiów nad gejami i lesbijkami pod koniec XX wieku; następnie przeczytamy najważniejsze teksty i dowiemy się o kluczowych debatach, które ukształtowały tę dziedzinę. Rozważymy, co teoria queer może zaoferować jako sposób rozumienia ciał i praktyk ucieleśnionych, jako teoria kultury, a także jako paradygmat etyczny i interwencja polityczna. Wykorzystamy teorię queer do myślenia o estetyce, literaturze/filmie i sztuce. |
Pełny opis: |
Narzędzia queer Teorię queer można szeroko zdefiniować jako krytykę normatywnych (lub: ograniczających, opresyjnych, kontrolujących, hegemonicznych) kategorii tożsamości, ale jest ona również używana jako termin parasolowy grupujący różne grupy LGBTQIA+ czy dysydentów seksualnych. Teoria queer oferuje sposoby dekonstrukcji binarnych opozycji, które strukturyzują normatywne sposoby myślenia o kategoriach płci, seksualności i tożsamości, a tym samym radykalnie podważa te kategorie, nie ignorując jednak sposobów, w jakie te kategorie i normy kreują realne, materialne skutki w różnych kontekstach, w których żyjemy. Mówiąc szerzej, teoria queer może być wykorzystywana do myślenia o nierównościach społecznych. Działa na przecięciu studiów nad seksualnością i płcią, ale także angażuje wiele innych dziedzin, takich jak feminizm, teoria lesbijska, krytyczna teoria rasy, teoria postkolonialna, studia nad niepełnosprawnością, teoria afektu, a nawet studia nad zwierzętami. Podczas tego kursu prześledzimy początki teorii queer, która wyłoniła się z krytyki studiów nad gejami i lesbijkami pod koniec XX wieku; następnie przeczytamy najważniejsze teksty i dowiemy się o kluczowych debatach, które ukształtowały tę dziedzinę. Rozważymy, co teoria queer może zaoferować jako sposób rozumienia ciał i praktyk ucieleśnionych, jako teoria kultury, a także jako paradygmat etyczny i interwencja polityczna. Wykorzystamy teorię queer do myślenia o estetyce, literaturze i sztuce. Jest to proseminarium badawcze, którego celem jest pomoc w rozwijaniu umiejętności badawczych, analitycznych i krytycznych, ale także sposobów planowania i pisania pracy badawczej. Co tydzień mamy do dyspozycji 135 minut: podzielimy ten czas między dyskusje o tekstach i myślenie o własnym pisaniu. Uczestnicy będą opracowywać temat badawczy, tworzyć przydatne pytania badawcze, przygotowywać bibliografię i streszczenie, przedstawiać prezentację projektu i pisać 15-stronicową pracę badawczą. |
Literatura: |
Teksty teoretyczne: Judith Butler, “Critically Queer” Eve Sedgwick, “Axiomatic,” from Epistemology of the Closet Michael Warner, Introduction to Fear of a Queer Planet Sara Ahmed, “Queer Feelings” from The Cultural Politics of Emotion Elisabeth Freeman, Introduction to Time Binds, Queer Temporalities, Queer Histories Heather Love, from Feeling Backward: Loss and the Politics of Queer History Jack Halberstam, Introduction to Queer Art of Failure José Esteban Muñoz, Introduction: “Performing Disidentifications” from Disidentifications: Queers of Color and the Performance of Politics Patrick Johnson, “‘Quare’ Studies, or, (Almost) Everything I Know About Queer Theory I Learned From My Grandmother” from Black Queer Studies eds. E. Patrick Johnson and Mae G. Henderson Susan Stryker intro “(De)Subjugated Knowledges: An Introduction to Transgender Studies” Lisa Duggan, “The New Homonormativity: The Sexual Politics of Neoliberalism” in Materializing Democracy, eds. Russ Castronuevo and Dana Nelson Robert McRuer, “Compulsory Able-Bodiedness and Queer/Disabled Existence” Lauren Berlant and Michael Warner, “Sex in Public” Ann Cvetkovich, “AIDS Activism and Public Feelings: Documenting ACT UP’s Lesbians” Być może przyjrzymy się jednej z debat wśród praktykujących teorię queer, na przykład rozmowę o "queer temporalities"; debatę na temat "reparative” vs. “paranoid” reading; lub rozmowę o “queer battle fatigue.” |
Efekty uczenia się: |
1. wiedza Po ukończeniu kursu student - posiada wiedzę na temat historii dyscypliny queer studies - rozumie krytykę jaką teoria queer przeprowadziła w relacji do studiów nad gejami i lesbijkami - potrafi formułować krytykę kategorii tożsamościowych z punktu widzenia teorii queer - potrafi wymienić kluczowe teksty i debaty, które ukształtowały teorię queer 2. umiejętności Po ukończeniu kursu student - wie, jak poszukiwać wiedzy teoretycznej i materiałów krytycznych w celu napisania krótkiego tekstu akademickiego - potrafi: zbudować bibliografię, wykorzystać materiały krytyczne i teoretyczne związane z rozważanym tekstem, zaplanować artykuł i sformułować tezę - potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą podczas kursu do analizy wybranego tekstu. 3. kompetencje społeczne Po ukończeniu kursu student - jest świadomy jak ważne jest dostrzeganie doświadczeń, stanowisk, kultury i polityki, których nie obejmuje norma heteroseksualności i cis-płciowości - rozumie wartość różnorodności i otwartości na różnorodność - rozumie potrzebę przeciwdziałania dyskryminacji, marginalizacji i niewidzialności podmiotów mniejszościowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Proseminarium badawcze to intensywny kurs skoncentrowany nie tylko na temacie (w tym przypadku queer studies), ale także na zdobywaniu umiejętności badawczych i przygotowaniu do napisania pracy magisterskiej. W związku z tym ilość pracy jest również większa niż w przypadku zwykłych kursów (odpowiednik 8 ECTS). Oprócz czytania tekstów, oglądania filmów i dyskusji na zajęciach, studenci będą prowadzić indywidualne badania, wykonywać krótkie ćwiczenia i prace domowe oraz pracować nad projektem (10-15 stron) eseju końcowego i jego korektą. Wymagania: - aktywny udział w zajęciach (20%) - krótkie prace pisemne (20%) - prezentacja (20%) - praca końcowa (40%) Skala ocen: Grading scale: 98 – 100 5+ 90 – 97 5 83 – 89 4+ 75 – 82 4 68 – 74 3+ 60 – 67 3 0 – 59 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Mazur | |
Prowadzący grup: | Krystyna Mazur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Podczas tego kursu prześledzimy początki teorii queer, która wyłoniła się z krytyki studiów nad gejami i lesbijkami pod koniec XX wieku; następnie przeczytamy najważniejsze teksty i dowiemy się o kluczowych debatach, które ukształtowały tę dziedzinę. Rozważymy, co teoria queer może zaoferować jako sposób rozumienia ciał i praktyk ucieleśnionych, jako teoria kultury, a także jako paradygmat etyczny i interwencja polityczna. Wykorzystamy teorię queer do myślenia o estetyce, literaturze/filmie i sztuce. |
|
Pełny opis: |
Narzędzia queer Teorię queer można szeroko zdefiniować jako krytykę normatywnych (lub: ograniczających, opresyjnych, kontrolujących, hegemonicznych) kategorii tożsamości, ale jest ona również używana jako termin parasolowy grupujący różne grupy LGBTQIA+ czy dysydentów seksualnych. Teoria queer oferuje sposoby dekonstrukcji binarnych opozycji, które strukturyzują normatywne sposoby myślenia o kategoriach płci, seksualności i tożsamości, a tym samym radykalnie podważa te kategorie, nie ignorując jednak sposobów, w jakie te kategorie i normy kreują realne, materialne skutki w różnych kontekstach, w których żyjemy. Mówiąc szerzej, teoria queer może być wykorzystywana do myślenia o nierównościach społecznych. Działa na przecięciu studiów nad seksualnością i płcią, ale także angażuje wiele innych dziedzin, takich jak feminizm, teoria lesbijska, krytyczna teoria rasy, teoria postkolonialna, studia nad niepełnosprawnością, teoria afektu, a nawet studia nad zwierzętami. Podczas tego kursu prześledzimy początki teorii queer, która wyłoniła się z krytyki studiów nad gejami i lesbijkami pod koniec XX wieku; następnie przeczytamy najważniejsze teksty i dowiemy się o kluczowych debatach, które ukształtowały tę dziedzinę. Rozważymy, co teoria queer może zaoferować jako sposób rozumienia ciał i praktyk ucieleśnionych, jako teoria kultury, a także jako paradygmat etyczny i interwencja polityczna. Wykorzystamy teorię queer do myślenia o estetyce, literaturze/filmie i sztuce. Jest to proseminarium badawcze, którego celem jest pomoc w rozwijaniu umiejętności badawczych, analitycznych i krytycznych, ale także sposobów planowania i pisania pracy badawczej. Co tydzień mamy do dyspozycji 135 minut: podzielimy ten czas między dyskusje o tekstach i myślenie o własnym pisaniu. Uczestnicy będą opracowywać temat badawczy, tworzyć przydatne pytania badawcze, przygotowywać bibliografię i streszczenie, przedstawiać prezentację projektu i pisać 15-stronicową pracę badawczą. |
|
Literatura: |
Teksty teoretyczne: Judith Butler, “Critically Queer” Eve Sedgwick, “Axiomatic,” from Epistemology of the Closet Michael Warner, Introduction to Fear of a Queer Planet Sara Ahmed, “Queer Feelings” from The Cultural Politics of Emotion Elisabeth Freeman, Introduction to Time Binds, Queer Temporalities, Queer Histories Heather Love, from Feeling Backward: Loss and the Politics of Queer History Jack Halberstam, Introduction to Queer Art of Failure José Esteban Muñoz, Introduction: “Performing Disidentifications” from Disidentifications: Queers of Color and the Performance of Politics Patrick Johnson, “‘Quare’ Studies, or, (Almost) Everything I Know About Queer Theory I Learned From My Grandmother” from Black Queer Studies eds. E. Patrick Johnson and Mae G. Henderson Susan Stryker intro “(De)Subjugated Knowledges: An Introduction to Transgender Studies” Lisa Duggan, “The New Homonormativity: The Sexual Politics of Neoliberalism” in Materializing Democracy, eds. Russ Castronuevo and Dana Nelson Robert McRuer, “Compulsory Able-Bodiedness and Queer/Disabled Existence” Lauren Berlant and Michael Warner, “Sex in Public” Ann Cvetkovich, “AIDS Activism and Public Feelings: Documenting ACT UP’s Lesbians” Być może przyjrzymy się jednej z debat wśród praktykujących teorię queer, na przykład rozmowę o "queer temporalities"; debatę na temat "reparative” vs. “paranoid” reading; lub rozmowę o “queer battle fatigue.” |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.