Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Tools of queer theory in the discussion of U.S. literature and film (Narzędzia teorii queer w analizie tekstów literackich i filmowych)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-RS267
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Tools of queer theory in the discussion of U.S. literature and film (Narzędzia teorii queer w analizie tekstów literackich i filmowych)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Proseminaria badawcze (nauki humanistyczne) na studiach II stopnia
Proseminaria badawcze na studiach II stopnia
Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
proseminaria

Skrócony opis:

Podczas tego kursu prześledzimy początki teorii queer, która wyłoniła się z krytyki studiów nad gejami i lesbijkami pod koniec XX wieku; następnie przeczytamy najważniejsze teksty i dowiemy się o kluczowych debatach, które ukształtowały tę dziedzinę. Rozważymy, co teoria queer może zaoferować jako sposób rozumienia ciał i praktyk ucieleśnionych, jako teoria kultury, a także jako paradygmat etyczny i interwencja polityczna. Wykorzystamy teorię queer do myślenia o estetyce, literaturze/filmie i sztuce.

Pełny opis:

Narzędzia queer

Teorię queer można szeroko zdefiniować jako krytykę normatywnych (lub: ograniczających, opresyjnych, kontrolujących, hegemonicznych) kategorii tożsamości, ale jest ona również używana jako termin parasolowy grupujący różne grupy LGBTQIA+ czy dysydentów seksualnych. Teoria queer oferuje sposoby dekonstrukcji binarnych opozycji, które strukturyzują normatywne sposoby myślenia o kategoriach płci, seksualności i tożsamości, a tym samym radykalnie podważa te kategorie, nie ignorując jednak sposobów, w jakie te kategorie i normy kreują realne, materialne skutki w różnych kontekstach, w których żyjemy. Mówiąc szerzej, teoria queer może być wykorzystywana do myślenia o nierównościach społecznych. Działa na przecięciu studiów nad seksualnością i płcią, ale także angażuje wiele innych dziedzin, takich jak feminizm, teoria lesbijska, krytyczna teoria rasy, teoria postkolonialna, studia nad niepełnosprawnością, teoria afektu, a nawet studia nad zwierzętami. Podczas tego kursu prześledzimy początki teorii queer, która wyłoniła się z krytyki studiów nad gejami i lesbijkami pod koniec XX wieku; następnie przeczytamy najważniejsze teksty i dowiemy się o kluczowych debatach, które ukształtowały tę dziedzinę. Rozważymy, co teoria queer może zaoferować jako sposób rozumienia ciał i praktyk ucieleśnionych, jako teoria kultury, a także jako paradygmat etyczny i interwencja polityczna. Wykorzystamy teorię queer do myślenia o estetyce, literaturze i sztuce.

Jest to proseminarium badawcze, którego celem jest pomoc w rozwijaniu umiejętności badawczych, analitycznych i krytycznych, ale także sposobów planowania i pisania pracy badawczej. Co tydzień mamy do dyspozycji 135 minut: podzielimy ten czas między dyskusje o tekstach i myślenie o własnym pisaniu. Uczestnicy będą opracowywać temat badawczy, tworzyć przydatne pytania badawcze, przygotowywać bibliografię i streszczenie, przedstawiać prezentację projektu i pisać 15-stronicową pracę badawczą.

Literatura:

Teksty teoretyczne:

Judith Butler, “Critically Queer”

Eve Sedgwick, “Axiomatic,” from Epistemology of the Closet

Michael Warner, Introduction to Fear of a Queer Planet

Sara Ahmed, “Queer Feelings” from The Cultural Politics of Emotion

Elisabeth Freeman, Introduction to Time Binds, Queer Temporalities, Queer Histories

Heather Love, from Feeling Backward: Loss and the Politics of Queer History

Jack Halberstam, Introduction to Queer Art of Failure

José Esteban Muñoz, Introduction: “Performing Disidentifications” from Disidentifications: Queers of Color and the Performance of Politics

Patrick Johnson, “‘Quare’ Studies, or, (Almost) Everything I Know About Queer Theory I Learned From My Grandmother” from Black Queer Studies eds. E. Patrick Johnson and Mae G. Henderson

Susan Stryker intro “(De)Subjugated Knowledges: An Introduction to Transgender Studies”

Lisa Duggan, “The New Homonormativity: The Sexual Politics of Neoliberalism” in Materializing Democracy, eds. Russ Castronuevo and Dana Nelson

Robert McRuer, “Compulsory Able-Bodiedness and Queer/Disabled Existence”

Lauren Berlant and Michael Warner, “Sex in Public”

Ann Cvetkovich, “AIDS Activism and Public Feelings: Documenting ACT UP’s Lesbians”

Być może przyjrzymy się jednej z debat wśród praktykujących teorię queer, na przykład rozmowę o "queer temporalities"; debatę na temat "reparative” vs. “paranoid” reading; lub rozmowę o “queer battle fatigue.”

Efekty uczenia się:

1. wiedza

Po ukończeniu kursu student

- posiada wiedzę na temat historii dyscypliny queer studies

- rozumie krytykę jaką teoria queer przeprowadziła w relacji do studiów nad gejami i lesbijkami

- potrafi formułować krytykę kategorii tożsamościowych z punktu widzenia teorii queer

- potrafi wymienić kluczowe teksty i debaty, które ukształtowały teorię queer

2. umiejętności

Po ukończeniu kursu student

- wie, jak poszukiwać wiedzy teoretycznej i materiałów krytycznych w celu napisania krótkiego tekstu akademickiego

- potrafi: zbudować bibliografię, wykorzystać materiały krytyczne i teoretyczne związane z rozważanym tekstem, zaplanować artykuł i sformułować tezę

- potrafi wykorzystać wiedzę zdobytą podczas kursu do analizy wybranego tekstu.

3. kompetencje społeczne

Po ukończeniu kursu student

- jest świadomy jak ważne jest dostrzeganie doświadczeń, stanowisk, kultury i polityki, których nie obejmuje norma heteroseksualności i cis-płciowości

- rozumie wartość różnorodności i otwartości na różnorodność

- rozumie potrzebę przeciwdziałania dyskryminacji, marginalizacji i niewidzialności podmiotów mniejszościowych

Metody i kryteria oceniania:

Proseminarium badawcze to intensywny kurs skoncentrowany nie tylko na temacie (w tym przypadku queer studies), ale także na zdobywaniu umiejętności badawczych i przygotowaniu do napisania pracy magisterskiej. W związku z tym ilość pracy jest również większa niż w przypadku zwykłych kursów (odpowiednik 8 ECTS). Oprócz czytania tekstów, oglądania filmów i dyskusji na zajęciach, studenci będą prowadzić indywidualne badania, wykonywać krótkie ćwiczenia i prace domowe oraz pracować nad projektem (10-15 stron) eseju końcowego i jego korektą.

Wymagania:

- aktywny udział w zajęciach (20%)

- krótkie prace pisemne (20%)

- prezentacja (20%)

- praca końcowa (40%)

Skala ocen:

Grading scale:

98 – 100 5+

90 – 97 5

83 – 89 4+

75 – 82 4

68 – 74 3+

60 – 67 3

0 – 59 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krystyna Mazur
Prowadzący grup: Krystyna Mazur
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podczas tego kursu prześledzimy początki teorii queer, która wyłoniła się z krytyki studiów nad gejami i lesbijkami pod koniec XX wieku; następnie przeczytamy najważniejsze teksty i dowiemy się o kluczowych debatach, które ukształtowały tę dziedzinę. Rozważymy, co teoria queer może zaoferować jako sposób rozumienia ciał i praktyk ucieleśnionych, jako teoria kultury, a także jako paradygmat etyczny i interwencja polityczna. Wykorzystamy teorię queer do myślenia o estetyce, literaturze/filmie i sztuce.

Pełny opis:

Narzędzia queer

Teorię queer można szeroko zdefiniować jako krytykę normatywnych (lub: ograniczających, opresyjnych, kontrolujących, hegemonicznych) kategorii tożsamości, ale jest ona również używana jako termin parasolowy grupujący różne grupy LGBTQIA+ czy dysydentów seksualnych. Teoria queer oferuje sposoby dekonstrukcji binarnych opozycji, które strukturyzują normatywne sposoby myślenia o kategoriach płci, seksualności i tożsamości, a tym samym radykalnie podważa te kategorie, nie ignorując jednak sposobów, w jakie te kategorie i normy kreują realne, materialne skutki w różnych kontekstach, w których żyjemy. Mówiąc szerzej, teoria queer może być wykorzystywana do myślenia o nierównościach społecznych. Działa na przecięciu studiów nad seksualnością i płcią, ale także angażuje wiele innych dziedzin, takich jak feminizm, teoria lesbijska, krytyczna teoria rasy, teoria postkolonialna, studia nad niepełnosprawnością, teoria afektu, a nawet studia nad zwierzętami. Podczas tego kursu prześledzimy początki teorii queer, która wyłoniła się z krytyki studiów nad gejami i lesbijkami pod koniec XX wieku; następnie przeczytamy najważniejsze teksty i dowiemy się o kluczowych debatach, które ukształtowały tę dziedzinę. Rozważymy, co teoria queer może zaoferować jako sposób rozumienia ciał i praktyk ucieleśnionych, jako teoria kultury, a także jako paradygmat etyczny i interwencja polityczna. Wykorzystamy teorię queer do myślenia o estetyce, literaturze/filmie i sztuce.

Jest to proseminarium badawcze, którego celem jest pomoc w rozwijaniu umiejętności badawczych, analitycznych i krytycznych, ale także sposobów planowania i pisania pracy badawczej. Co tydzień mamy do dyspozycji 135 minut: podzielimy ten czas między dyskusje o tekstach i myślenie o własnym pisaniu. Uczestnicy będą opracowywać temat badawczy, tworzyć przydatne pytania badawcze, przygotowywać bibliografię i streszczenie, przedstawiać prezentację projektu i pisać 15-stronicową pracę badawczą.

Literatura:

Teksty teoretyczne:

Judith Butler, “Critically Queer”

Eve Sedgwick, “Axiomatic,” from Epistemology of the Closet

Michael Warner, Introduction to Fear of a Queer Planet

Sara Ahmed, “Queer Feelings” from The Cultural Politics of Emotion

Elisabeth Freeman, Introduction to Time Binds, Queer Temporalities, Queer Histories

Heather Love, from Feeling Backward: Loss and the Politics of Queer History

Jack Halberstam, Introduction to Queer Art of Failure

José Esteban Muñoz, Introduction: “Performing Disidentifications” from Disidentifications: Queers of Color and the Performance of Politics

Patrick Johnson, “‘Quare’ Studies, or, (Almost) Everything I Know About Queer Theory I Learned From My Grandmother” from Black Queer Studies eds. E. Patrick Johnson and Mae G. Henderson

Susan Stryker intro “(De)Subjugated Knowledges: An Introduction to Transgender Studies”

Lisa Duggan, “The New Homonormativity: The Sexual Politics of Neoliberalism” in Materializing Democracy, eds. Russ Castronuevo and Dana Nelson

Robert McRuer, “Compulsory Able-Bodiedness and Queer/Disabled Existence”

Lauren Berlant and Michael Warner, “Sex in Public”

Ann Cvetkovich, “AIDS Activism and Public Feelings: Documenting ACT UP’s Lesbians”

Być może przyjrzymy się jednej z debat wśród praktykujących teorię queer, na przykład rozmowę o "queer temporalities"; debatę na temat "reparative” vs. “paranoid” reading; lub rozmowę o “queer battle fatigue.”

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)