The African-American Intellectual Tradition (Afroamerykańska tradycja intelektualna)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SB023 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | The African-American Intellectual Tradition (Afroamerykańska tradycja intelektualna) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs przedstawia społeczne, teoretyczne i polityczne teksty autorstwa afroamerykańskich intelektualistów począwszy od ery niewolnictwa aż po współczesność - tj. od Fredericka Douglassa aż po takich autorów jak Henry Louis Gates, Toni Morrison czy Ta-Nehisi Coates. Szczególną uwagę poświęcimy sporom i kontrowersjom dotyczącym tożsamości kulturowej czarnych Amerykanów, strategiom przeciwdziałania rasizmowi i dyskryminacji oraz postrzeganiu miejsca rasy w historii Stanów Zjednoczonych. |
Pełny opis: |
Kurs prezentuje wybrane prace kluczowych czarnych intelektualistów od czasów niewolnictwa do współczesności - od Fredericka Douglassa i Sojourner Truth po Henry'ego Louisa Gates's, Toni Morrison i Ta-Nehisi Coates'a. Skupimy się na ewolucji sporów dotyczących rasy, (nie)sprawiedliwości, tożsamości i przynależności. Oprócz tekstów (esejów, przemówień, polemik) omówionych zostanie kilka wybitnych filmów dokumentalnych. Kluczowe tematy kursu to: - Rozmaite strategie i ideologie dotyczące „kwestii rasowej” w USA: akomodacja vs. konfrontacja; radykalizm a reforma; separatyzm a asymilacja; kwestia „autentyczności” czarnej kultury; wpływ rasizmu i wyzysku ekonomicznego na czarną społeczność; sposoby zadośćuczynienia za dawną niesprawiedliwość, np. akcja afirmatywna, reparacje itp. - Poglądy czarnych myślicieli i myślicielek na temat amerykańskiej ideologii, wartości i mitologii: amerykański sen, amerykańska 'wyjątkowość', patriotyzm, merytokracja, indywidualizm itp. Przyjrzymy się z jednej strony miażdżącej krytyce Ameryki jako takiej, a z drugiej - wysiłkom na rzecz wykorzystania ideologii amerykańskiej w walce o rasizm równość. Zastanowimy się również nad zmieniającym się miejscem religii w myśli Afroamerykanów. - Biała tożsamość i wyobraźnia w oczach Afroamerykanów. (Bycie białym jako niewidzialny przywilej i kwestia białej winy). - Intersekcjonalność, czyli przecięcie rasy, płci i seksualności w kulturze amerykańskiej. W trakcie kursu zajmiemy się kwestią złożonych powiązań między rasizmem, seksizmem i homofobią; płciowy aspekt stereotypów rasowych; role płciowe w czarnych społecznościach; czarne wersje feminizmu; pisma o seksualności i homofobii. |
Literatura: |
(uwaga: lista może ulec niewielkiej zmianie): Frederick Douglass, "What to the Slave is the Fourth of July" (1852); Frederick Douglass, Editorial from The North Star (July 28, 1848) Sojourner Truth: "Aren't I a Woman?"; The Anti-Slavery Bugle; Booker T. Washington: Up From Slavery (selections) W.E.B. Du Bois: Souls of Black Folk (selections); Ida B.Wells-Barnett, "A Red Record" (selection) Marcus Garvey, "Africa for the Africans"; "The Future as I See it" Alain Locke, "The New Negro" Langston Hughes, "The Negro Artist and the Racial Mountain" George Samuel Schuyler, "The Negro-Art Hokum" Zora Neale Hurston, "The Characteristics of Negro Expression"; Richard Wright, "The Ethics of Living Jim Crow" Ralph Ellison: "What America would be like without Blacks" James Baldwin:"Notes of a Native Son"; "The American Dream and the American Negro" Martin Luther King, Jr.: "A Letter from the Birmingham Jail," Malcolm X: "The Ballot or the Bullet" Eldridge Cleaver, excerpt from: Soul on Ice Angela Davis, "Rape, Racism and the Myth of the Black Rapist"; Alice Walker, "Looking for Zora" Henry Louis Gates, "Writing 'Race' and the Difference it Makes"; Shelby Steele, The Age of White Guilt (1999) bell hooks, "Eating the Other" Toni Morrison, "Playing in the Dark" (selection) TA-NEHISI COATES, "The Case for Reparations" Michelle Alexander, "The New Jim Crow" (Introduction) Christopher Lebron, The Making of Black Lives Matter: A Brief History of an Idea" (selection) Filmy dokumentalne: The African Americans Many Rivers to Cross (PBS) The 13th (dir Ava DuVernay, 2016 ) I am not your Negro (Raoul Peck, 2016) . |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: WIEDZA: - zna i rozumie liczne teksty autorstwa czarnych intelektualistów powstałe od czasów niewolnictwa aż po współczesność; - zna i rozumie kontekst kulturowy i historyczny tych tekstów (zna historię kwesti rasowych w USA); - rozumie kluczowe koncepcje i pojęcia krytycznej teorii rasy: prymitywizm, rasa jako konstrukt kulturowy, zasada jednej kropli, passing itp. UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi krytycznie analizować polemiki i inne dokumenty historyczne biorąc pod uwagę kontekst ich powstania; - potrafi rozpoznać kluczowe punkty sporne między politycznymi poglądami pozostającymi w konflikcie (np. asymilacjonizm a separatyzm) - potrafi sformułować i przedstawić grupie złożoną argumnetację dotyczącą rasy w USA; KOMPETENCJE: - potrafi pracować w grupie ; - jest wyczulony na uprzedzenia rasowe, potrafi je opisać i przeciwstawić rzeczowe, historycznie umocowane argumenty; - jest otwarty na rozmaite opinie dotyczące tożsamości, polityki i kultury USA; - potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność, aktywność, przygotowanie do zajęć (3 małe testy, 3 posty na forum) - 20% 2. prezentacja grupowa - 20 % 3. Praca pisemna (6-8 stron) - wersja 1sza i wersja poprawiona - 30% 4. test końcowy - 30% 5! = 96 5 = 92.5 4+ = 87.5 4 = 80 3+ = 75 3 = 60 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Graff-Osser | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Graff-Osser | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.