Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

The African-American Intellectual Tradition (Afroamerykańska tradycja intelektualna)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SB023
Kod Erasmus / ISCED: 08.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: The African-American Intellectual Tradition (Afroamerykańska tradycja intelektualna)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kurs przedstawia społeczne, teoretyczne i polityczne teksty autorstwa afroamerykańskich intelektualistów począwszy od ery niewolnictwa aż po współczesność - tj. od Fredericka Douglassa aż po takich autorów jak Henry Louis Gates, Toni Morrison czy Ta-Nehisi Coates. Szczególną uwagę poświęcimy sporom i kontrowersjom dotyczącym tożsamości kulturowej czarnych Amerykanów, strategiom przeciwdziałania rasizmowi i dyskryminacji oraz postrzeganiu miejsca rasy w historii Stanów Zjednoczonych.

Pełny opis:

Kurs prezentuje wybrane prace kluczowych czarnych intelektualistów od czasów niewolnictwa do współczesności - od Fredericka Douglassa i Sojourner Truth po Henry'ego Louisa Gates's, Toni Morrison i Ta-Nehisi Coates'a. Skupimy się na ewolucji sporów dotyczących rasy, (nie)sprawiedliwości, tożsamości i przynależności. Oprócz tekstów (esejów, przemówień, polemik) omówionych zostanie kilka wybitnych filmów dokumentalnych.

Kluczowe tematy kursu to:

- Rozmaite strategie i ideologie dotyczące „kwestii rasowej” w USA: akomodacja vs. konfrontacja; radykalizm a reforma; separatyzm a asymilacja; kwestia „autentyczności” czarnej kultury; wpływ rasizmu i wyzysku ekonomicznego na czarną społeczność; sposoby zadośćuczynienia za dawną niesprawiedliwość, np. akcja afirmatywna, reparacje itp.

- Poglądy czarnych myślicieli i myślicielek na temat amerykańskiej ideologii, wartości i mitologii: amerykański sen, amerykańska 'wyjątkowość', patriotyzm, merytokracja, indywidualizm itp. Przyjrzymy się z jednej strony miażdżącej krytyce Ameryki jako takiej, a z drugiej - wysiłkom na rzecz wykorzystania ideologii amerykańskiej w walce o rasizm równość. Zastanowimy się również nad zmieniającym się miejscem religii w myśli Afroamerykanów.

- Biała tożsamość i wyobraźnia w oczach Afroamerykanów. (Bycie białym jako niewidzialny przywilej i kwestia białej winy).

- Intersekcjonalność, czyli przecięcie rasy, płci i seksualności w kulturze amerykańskiej. W trakcie kursu zajmiemy się kwestią złożonych powiązań między rasizmem, seksizmem i homofobią; płciowy aspekt stereotypów rasowych; role płciowe w czarnych społecznościach; czarne wersje feminizmu; pisma o seksualności i homofobii.

Literatura:

(uwaga: lista może ulec niewielkiej zmianie):

Frederick Douglass, "What to the Slave is the Fourth of July" (1852);

Frederick Douglass, Editorial from The North Star (July 28, 1848)

Sojourner Truth: "Aren't I a Woman?"; The Anti-Slavery Bugle;

Booker T. Washington: Up From Slavery (selections)

W.E.B. Du Bois: Souls of Black Folk (selections);

Ida B.Wells-Barnett, "A Red Record" (selection)

Marcus Garvey, "Africa for the Africans"; "The Future as I See it"

Alain Locke, "The New Negro"

Langston Hughes, "The Negro Artist and the Racial Mountain"

George Samuel Schuyler, "The Negro-Art Hokum"

Zora Neale Hurston, "The Characteristics of Negro Expression";

Richard Wright, "The Ethics of Living Jim Crow"

Ralph Ellison: "What America would be like without Blacks"

James Baldwin:"Notes of a Native Son"; "The American Dream and the American Negro"

Martin Luther King, Jr.: "A Letter from the Birmingham Jail,"

Malcolm X: "The Ballot or the Bullet"

Eldridge Cleaver, excerpt from: Soul on Ice

Angela Davis, "Rape, Racism and the Myth of the Black Rapist";

Alice Walker, "Looking for Zora"

Henry Louis Gates, "Writing 'Race' and the Difference it Makes";

Shelby Steele, The Age of White Guilt (1999)

bell hooks, "Eating the Other"

Toni Morrison, "Playing in the Dark" (selection)

TA-NEHISI COATES, "The Case for Reparations"

Michelle Alexander, "The New Jim Crow" (Introduction)

Christopher Lebron, The Making of Black Lives Matter: A Brief History of an Idea" (selection)

Filmy dokumentalne:

The African Americans Many Rivers to Cross (PBS)

The 13th (dir Ava DuVernay, 2016 )

I am not your Negro (Raoul Peck, 2016)

.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

WIEDZA:

- zna i rozumie liczne teksty autorstwa czarnych intelektualistów powstałe od czasów niewolnictwa aż po współczesność;

- zna i rozumie kontekst kulturowy i historyczny tych tekstów (zna historię kwesti rasowych w USA);

- rozumie kluczowe koncepcje i pojęcia krytycznej teorii rasy: prymitywizm, rasa jako konstrukt kulturowy, zasada jednej kropli, passing itp.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi krytycznie analizować polemiki i inne dokumenty historyczne biorąc pod uwagę kontekst ich powstania;

- potrafi rozpoznać kluczowe punkty sporne między politycznymi poglądami pozostającymi w konflikcie (np. asymilacjonizm a separatyzm)

- potrafi sformułować i przedstawić grupie złożoną argumnetację dotyczącą rasy w USA;

KOMPETENCJE:

- potrafi pracować w grupie ;

- jest wyczulony na uprzedzenia rasowe, potrafi je opisać i przeciwstawić rzeczowe, historycznie umocowane argumenty;

- jest otwarty na rozmaite opinie dotyczące tożsamości, polityki i kultury USA;

- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność, aktywność, przygotowanie do zajęć (3 małe testy, 3 posty na forum) - 20%

2. prezentacja grupowa - 20 %

3. Praca pisemna (6-8 stron) - wersja 1sza i wersja poprawiona - 30%

4. test końcowy - 30%

5! = 96

5 = 92.5

4+ = 87.5

4 = 80

3+ = 75

3 = 60

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Graff-Osser
Prowadzący grup: Agnieszka Graff-Osser
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)