Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

The American Essay since World War II (Esej Amerykański od II wojny światowej)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SC079 Kod Erasmus / ISCED: 08.9 / (0229) Nauki humanistyczne (inne)
Nazwa przedmiotu: The American Essay since World War II (Esej Amerykański od II wojny światowej)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - koszyk 1 - studia BA - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Esej to gatunek na styku literatury zwierzeniowej i społecznopolitycznej. Przedyskutujemy szereg wybitnych i głośnych jego przykładów powstałych w USA po II Wojnie Światowej, zwracając uwagę nie tylko na ich treść, ale także na stylistykę i strukturę. Czym różni się esej osobisty od wspomnień, zaś esej intelektualny od artykułu naukowego? Co sprawia, że niektóre eseje można uznać za dzieła wybitne?

Pełny opis:

Robert Atwan, twórca serii wydawniczej Best American Essays twierdzi, że “najlepsze eseje są zarazem głęboko osobiste (co nie znaczy, że autobiograficzne) i mocno zaangażowane politycznie i ideowo. Najlepsze eseje pokazują, że nazwa tego gatunku to czasownik, odsłaniają ludzki umysł w procesie – refleksyjny, podejmujący wysiłek, próbujący.” Lektury na ten kurs to z jednej strony klasyczne eseje, które w swoim czasie spowodowały poruszenie, bo uchwyciły kluczowe kwestie epoki, a z drugiej – eseje głęboko osobiste, których sława wynika ze sposobu w jaki potrafią wzruszać. Wśród autorów znajdziecie sławnych pisarzy, takich jak James Baldwin, Norman Mailer, Susan Sontag, Joan Didion czy David Foster Wallace, ale także twórców znanych głównie miłośnikom eseju (Philip Lopate, Jo Ann Beard, David Sedaris). Tematy są niezwykle różnorodne: od kwestii rasowej, przez płeć, doświadczenie imigrantów, kontrkulturę, pop kulturę i sztukę, po przemoc, lęk, dylematy moralne, i wreszcie doświadczenia intymne, takie jak miłość, zdrada, strata, zagubienie i śmiertelność.

Literatura:

Edward Hoagland, “Essay: What I Think, What I Am” (1976)

Sara Levine, “The Essayist Is Sorry for Your Loss” (1999)

James Baldwin, "Notes of a Native Son" (1955), "Alas, Poor Richard" (1961)

Norman Mailer, "The White Negro" (1957)

Susan Sontag, "Notes on 'Camp'" and “Against Interpretation” (1964)

Joan Didion, “On Keeping a Notebook” (1968), "The White Album" (1979)

Jane O’Reilly, “The Housewife’s Moment of Truth” (1970)

Adrienne Rich “Women and Honor: Some Notes on Lying” (1975)

Toni Morrison, “What the Black Woman Thinks of Women’s Lib” (1971)

Maxine Hong Kingston, “No Name Woman” (1975)

Alice Walker, “Looking for Zora” (1975)

Jamaica Kincaid, “A Small Place” (1988)

Edward Hoagland, “The Courage of Turtles” (1968)

Wendell Berry, “Getting along with Nature” (1987)

Annie Dillard, "Total Eclipse" (1982)

Phillip Lopate, "Against Joie de Vivre" (1989)

Jo Ann Beard, "The Fourth State of Matter" (1996)

David Sedaris, “Journey into the Night” (2007)

Ted Kooser “Small Rooms in Time” (2004)

Cheryl Strayed, “The Love of My Life” (2002)

Ryan Van Meeter, “If you knew then what I know now” (2005)

David Foster Wallace, "Consider the Lobster" (2004)

Barbara Ehrenreich, “Welcome to Cancerland” (2001)

Leslie Jamison, “The Devil’s Bait” (2013)

Floyd Skloot, “A Measure of Acceptance” (2002)

Emily Bernard, “Teaching the N-Word” (2006)

Eula Biss, “White Debt” (2015)

Efekty kształcenia:

WIEDZA:

- zna klasykę powojennego eseju amerykańskiego i rozumie znaczenie tego gatunku;

- rozumie kontekst kulturowy i historyczny tych dzieł;

- zna kluczowe cechy eseju jako gatunku literackiego i różnice dzielące go od innych pokrewnych gatunków.

UMIEJĘTNOŚCI:

- potrafi analizować eseje pod kątem stylu i struktury;

- potrafi rozpoznać kluczowe argumenty eseju, jego sens i cel, osadzić go w kontekście historycznym i poddać krytyce;

- potrafi sformułować i przedstawić pisemnie i ustnie dogłębną analizę eseju pod kątem tematycznym i formalnym

KOMPETENCJE:

- potrafi pracować w grupie;

- jest otwarty na rozmaite interpretacje i opinie dotyczące tekstów kultury a także wizje kultury jako takiej;

- potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując jednak szacunek dla poglądów odmiennych.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, w tym przynajmniej jedna prezentacja grupowa wprowadzająca do dyskusji i prezentacja pracy końcowej – 30%

Prace pisemne: 2 analizy lektur (po 2 str.), z których jedna zostanie rozbudowana jako praca końcowa dotycząca conajmniej dwóch esejów z zajęć i jednego wybranego samodzielnie (5-8 str) - 40%

Test końcowy - 30%

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-01-27

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Graff-Osser
Prowadzący grup: Agnieszka Graff-Osser
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.