Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

American Science Fiction Cinema (Amerykańskie kino science fiction)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SD062
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: American Science Fiction Cinema (Amerykańskie kino science fiction)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok
Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Kurs koncentruje się na amerykańskim kinie science fiction po drugiej wojnie światowej, od tanich produkcji klasy B z lat 50., które niezależnie od znikomych budżetów, jak żadne inne produkcje filmowe odzwierciedlały zimnowojenną paranoję, do najnowszych tytułów dotyczących praktycznie każdego obszaru problemów współczesnego świata (politykę, ekologię, problemy społeczne).

Pełny opis:

Lista 20 najlepiej sprzedających się amerykańskich filmów zawiera 16 produkcji, które można uznać za ogólnie fantastyczne. Wśród nich, 11 to pozycje stricte science fiction. Liczba ta dobrze odzwierciedla dramatyczną ewolucję, jaką gatunek ten przeszedł w ciągu ostatnich 40 lat od filmów klasy B do wysokobudżetowych produkcji.

Kurs koncentruje się na amerykańskim kinie science fiction po drugiej wojnie światowej, od tanich produkcji klasy B z lat 50., ktore niezaleznie od znikomych budżetów, jak żadne inne produkcje filmowe odzierciedlały zimnowojenną paranoję, do najnowszych tytułów dotyczących praktycznie każdego obszaru problemów współczesnego świata (politykę, ekologię, problemy społeczne).

Kurs ma dwa powiązane ze sobą cele:

a) zapoznać studentów z historią i teorią amerykańskiego kina science fiction, m.in. takimi zagadnieniami jak jego ontologia, miejsce w hollywoodzkim przemyśle filmowym oraz główne kierunki;

b) pokazać oraz nauczyć studentów jak odczytywać metaforykę kina sf w Stanach Zjednoczonych, dzięki której pozostaje ono jednym z najbardziej czułych barometrów amerykańskich wyzwań, marzeń oraz lęków.

Literatura:

Wybrane filmy:

• The Day the Earth Stood Still

• Forbidden Planet

• Invasion of the Body Snatchers

• 2001: Space Odyssey

• Planet of the Apes

• Logan’s Run

• Close Encounters of the Third Kind

• Alien

• Southland Tales

• Avatar

• Alien Trespass

Wybrane opracowania krytyczne:

• M. Keith Booker Alternate Americas. Science Fiction Film and American Culture

• Mark Bould Science Fiction

• Carl Freedman “Kubrick's 2001 and the Possibility of a Science-Fiction Cinema”

• Annette Kuhn Alien Zone

• Adilifu Nama Black Space: Imagining Race in Science Fiction Film (wybór)

• Sean Redmond, ed. Liquid Metal: The Science Fiction Film Reader (wybór)

• Vivian Sobchack Screening Space. The American Science Fiction Film

• J. P. Telotte Science Fiction Film (wybór)

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu tego kursu student:

1. WIEDZA

• posiada wiedzę dotyczącą przeszłości i teraźniejszości gatunku science fiction i kina sf w USA

• jest świadomy ewolucji filmu sf i jego zróżnicowania

• posiada zaawansowaną wiedzę historycznych kontekstów kina science fiction w USA

2. UMIEJĘTNOŚCI

• umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi

• potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do kina sf

• potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

• jest świadomy kulturowego znaczenia science fiction

• jest otwarty na nowe zjawiska i idee w zakresie najnowszej kultury amerykańskiej

• rozumie i docenia rolę Stanach Zjednoczonych w rozwoju globalnych konwencji science fiction

Metody i kryteria oceniania:

Studenci muszą czytać zadane lektury, uczęszczać na zajęcia, brać udział w dyskusjach oraz przygotować projekt końcowy.

1) projekt końcowy - 50%

2) aktywność na zajęciach – 30%

3) kwizy – 20%

Ocena ostateczna (składająca się z powyższych komponentów):

• ponad 90% – 5

• 85-89% – 4+

• 80-84% – 4

• 70-79% – 3+

• 60-69% – 3

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)