American Science Fiction Cinema (Amerykańskie kino science fiction)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD062 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | American Science Fiction Cinema (Amerykańskie kino science fiction) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 1 rok Zajęcia do wyboru - nauki humanistyczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs koncentruje się na amerykańskim kinie science fiction po drugiej wojnie światowej, od tanich produkcji klasy B z lat 50., które niezależnie od znikomych budżetów, jak żadne inne produkcje filmowe odzwierciedlały zimnowojenną paranoję, do najnowszych tytułów dotyczących praktycznie każdego obszaru problemów współczesnego świata (politykę, ekologię, problemy społeczne). |
Pełny opis: |
Lista 20 najlepiej sprzedających się amerykańskich filmów zawiera 16 produkcji, które można uznać za ogólnie fantastyczne. Wśród nich, 11 to pozycje stricte science fiction. Liczba ta dobrze odzwierciedla dramatyczną ewolucję, jaką gatunek ten przeszedł w ciągu ostatnich 40 lat od filmów klasy B do wysokobudżetowych produkcji. Kurs koncentruje się na amerykańskim kinie science fiction po drugiej wojnie światowej, od tanich produkcji klasy B z lat 50., ktore niezaleznie od znikomych budżetów, jak żadne inne produkcje filmowe odzierciedlały zimnowojenną paranoję, do najnowszych tytułów dotyczących praktycznie każdego obszaru problemów współczesnego świata (politykę, ekologię, problemy społeczne). Kurs ma dwa powiązane ze sobą cele: a) zapoznać studentów z historią i teorią amerykańskiego kina science fiction, m.in. takimi zagadnieniami jak jego ontologia, miejsce w hollywoodzkim przemyśle filmowym oraz główne kierunki; b) pokazać oraz nauczyć studentów jak odczytywać metaforykę kina sf w Stanach Zjednoczonych, dzięki której pozostaje ono jednym z najbardziej czułych barometrów amerykańskich wyzwań, marzeń oraz lęków. |
Literatura: |
Wybrane filmy: • The Day the Earth Stood Still • Forbidden Planet • Invasion of the Body Snatchers • 2001: Space Odyssey • Planet of the Apes • Logan’s Run • Close Encounters of the Third Kind • Alien • Southland Tales • Avatar • Alien Trespass Wybrane opracowania krytyczne: • M. Keith Booker Alternate Americas. Science Fiction Film and American Culture • Mark Bould Science Fiction • Carl Freedman “Kubrick's 2001 and the Possibility of a Science-Fiction Cinema” • Annette Kuhn Alien Zone • Adilifu Nama Black Space: Imagining Race in Science Fiction Film (wybór) • Sean Redmond, ed. Liquid Metal: The Science Fiction Film Reader (wybór) • Vivian Sobchack Screening Space. The American Science Fiction Film • J. P. Telotte Science Fiction Film (wybór) |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu tego kursu student: 1. WIEDZA • posiada wiedzę dotyczącą przeszłości i teraźniejszości gatunku science fiction i kina sf w USA • jest świadomy ewolucji filmu sf i jego zróżnicowania • posiada zaawansowaną wiedzę historycznych kontekstów kina science fiction w USA 2. UMIEJĘTNOŚCI • umie prawidłowo posługiwać się narzędziami krytycznymi • potrafi formułować krytyczne argumenty w stosunku do kina sf • potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizy poszczególnych zagadnień, zjawisk i tekstów 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE • jest świadomy kulturowego znaczenia science fiction • jest otwarty na nowe zjawiska i idee w zakresie najnowszej kultury amerykańskiej • rozumie i docenia rolę Stanach Zjednoczonych w rozwoju globalnych konwencji science fiction |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci muszą czytać zadane lektury, uczęszczać na zajęcia, brać udział w dyskusjach oraz przygotować projekt końcowy. 1) projekt końcowy - 50% 2) aktywność na zajęciach – 30% 3) kwizy – 20% Ocena ostateczna (składająca się z powyższych komponentów): • ponad 90% – 5 • 85-89% – 4+ • 80-84% – 4 • 70-79% – 3+ • 60-69% – 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.