After Irony: Public and Private 'Feeling' in Contemporary US Culture (Koniec ironii: publiczne i prywatne 'uczucia' w kulturze amerykańskiej)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SD199 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | After Irony: Public and Private 'Feeling' in Contemporary US Culture (Koniec ironii: publiczne i prywatne 'uczucia' w kulturze amerykańskiej) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych II stopnia Przedmioty na studiach stacjonarnych II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Kurs przygląda się negatywnym emocjom we współczesnej kulturze amerykańskiej: pesymizmowi, niezadowoleniu, lękom, wściekłości i wrogości, oraz szczególnemu poczuciu zagubienia i nieprzystawalności. Będziemy krążyć wokół pojęć, które łączą sferę społecznopolityczną z psychologią: „publiczne uczucia”, „neoliberalny afekt”, „kultura terapii”, „emocjonalny outsourcing”, „kultura ofiary”. Wśród lektur znajdą się teksty toeretyczne, fikcja literacka, eseje i polemiki, a także kilka filmów. Będziemy też omawiać teksty i zjawiska aktualnie dyskutowane w USA. |
Pełny opis: |
W ostatnich dekadach dyskurs terapeutyczny uzyskał w kulturze status uprzywilejowany, stając się metajęzykiem dla tego co polityczne i społeczne. Humanistyka odpowiedziała tzw. ‘zwrotem afektywnym’, wprowadzając emocje do namysłu nad kulturą. Kurs przygląda się tym tendencjom, badając, jaki mają wpływ na style i narracje post-posmodernizmu. Wiele dzieł współczesnej kultury (fikcja literacka, esej, film) odrzuca dystans i ironię, które dominowały w postmodernizmie, wybierając formy wyrazu nazywane czasem post-ironią lub nową szczerością. Twórcy skupiają się na emocjach, na tym co intymne i codzienne; mieszają gatunki. Porażka, kruchość, pokraczność, samotność, depresja należą do powracających tematów. Jaki to ma związek z neoliberalizmem i/lub jego kryzysem? Czy ten nowy osobisty styl to symptom choroby, czy lek? Kiedy i jak post-ironia staje się polityczna? Jak emocje i afekty mają się do sporów dotyczących klas społecznych, płci, seksualności i rasy we współczesnej Ameryce? Jak rozumieć debaty dotyczące “ugłaskania amerykańskiego umysłu” oraz eksplozji gniewu i nienawiści na (alt)prawicy? Wreszcie, na ile szczera jest ‘nowa szczerość’? |
Literatura: |
Wybrane lektury: • David Foster Wallace, E Unibus Pluram: Television and U.S. Fiction” • David Foster Wallace, Brief Interviews with Hideous Men • David Foster Wallace, The Depressed Person • Maggie Nelson, Bluets • Charles Yu, Standard Loneliness Package • George Saunders, The Semplica-Girls Diaries • Renate Salecl, The Tyranny of Choice (excerpt) • Mark Fisher, Capitalist Realism (excerpt) • Wendy Brown, Undoing the Demos (excerpt) • Arlie Hochschild, The Outsourced Self (excerpt) • Eva Illouz, Saving the Modern Soul (excerpt) • Frank Furedi, The Culture of Therapy (excerpt) • Roger Forster, The Therapeutic Spirit of Neoliberalism • Barbara Ehrenreich, Welcome to Cancerland • Judith/Jack Halberstam, Queer Art of Failure (excerpt) • Greg Lukianoff and Jonathan Haidt, The Coddling of the American Mind • Bradley Campbell and Jason Manning, The Culture of Victimhood • Angela Nagle, The Brotherhood of Losers • Dir. Todd Solondz, Happiness • Dir. Valerie Faris and Jonathan Dayton, Little Miss Sunshine • Dir. Lea Pool, Pink Ribbons, Inc. • Dir. Lauren Greenfield, Generation Wealth • Dir. Adam Bhala Lough, Alt Right: Age of Rage |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - zna szereg tekstów kluczowych tekstów teoretycznych i debat dotyczących wpływu terapii na kulturę późnego kapitalizmu oraz roli afektu w kulturze; - rozumie kontekst kulturowy i historyczny tych tekstów; - zna szereg tekstów literackich i filmowych mierzących się z tą tematyką UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi rozumieć i krytycznie analizować trudne teksty teoretyczne (teoria kultury, socjologii, antropologia) - potrafi analizować i interpretować współczesne literackie i filmowe pod kątem stylu i struktury; - potrafi opracować i przedstawić ustnie i pisemnie spójną analizę samodzielnie wybranego zagadnienia dotyczącego współczesnej kultury KOMPETENCJE: - potrafi pracować w grupie; - jest otwarty na rozmaite interpretacje i opinie dotyczące tekstów kultury a także wizje kultury jako takiej; - potrafi formułować własne poglądy w sposób spójny i wyrazisty, zachowując ciekawość i szacunek dla poglądów odmiennych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność (w tym: udział w dyskusji, prezentacja grupowa; prezentacja projektu badawczego). Można mieć maks. 2 nieobecności. – 30% Prace pisemne: recenzja książki lub filmu (3 str); praca semestralna (10-12 stron) - 40% Testy sprawdzające znajomość letup (zaliczenie 5 z 6 wejściówek zwalnia z testu końcowego - 30% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.