Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

"Blue" or "Red" Oceans: US Business and Trade with China

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SG027
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: "Blue" or "Red" Oceans: US Business and Trade with China
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Strategie błękitnego i czerwonego oceanu zostały po raz pierwszy wyróżnione w artykule Harvard Business Review przez W. Chen Kim i Renée Mauborgne (2004). W tym artykule, strategie czewonego oceanu są przedstawione jako rywalizacja na istniejącym rynku w celu pokonania konkurentów, wykorzystywanie istniejącego popytu przez koncentrację na obecnych klientach, balansowanie między kosztami produkcji a wartością produktu, i nakierowanie całego systemu firmy i jej aktywności na potrzebę dokonania wyboru między zróżnicowaniem produktów a niskim kosztem. W przeciwieństwie do strategii czerwonego oceanu, strategia błękitnego oceanu jest przedstawiana jako tworzenie przez przedsiębiorstwa wolnej i niezagospodarowanej jeszcze przestrzeni rynkowej przez skupianie się na nowych klientach (przez co konkurencja staje się nieistotna),celem stworzenia i pozyskania nowego popytu, i przełamania cyklu wyboru między kosztami produkcji a wartością produktu przez nakierowanie całego systemu firmy.

Pełny opis:

Łącze internetowe: Kampus2 Website at https://kampus-student2.ckc.uw.edu.pl/course/view.php?id=7803

Celem tego kursu jest zapoznanie studentów z istotnymi różnicami między strategiami błękitnego i czerwonego oceanu, a później zmobilizowanie studentów do zastosowania tego odróżnienia w stosunku do chińskiej ekspansji biznesowej za granicą, od Eurazji do Europy, Afryki, Ameryki Północnej i Południowej przez przedsiębiorstwa państwowe pod bezpośrednim nadzorem Komitetu Centralnego (yangqi), przedsiębiorstwa państwowe nadzorowane na poziomie prowincji lub na poziomie lokalnym (guoqi), i Sektor małych i średnich przedsiębiorstw (sektor MŚP). Stany Zjednoczone regularnie prowadzą działalność przedsiębiorczą w kraju i za granicą podobnie jak chińskie firmy; z tego powodu niemożliwe jest umiejscowienie strategii błękitnego lub czerwonego oceanu wyłącznie w kontekście geograficznym, politycznym lub przemysłowym. Zarówno strategie czerwonego jak i niebieskiego oceanu mogą zostać zaobserwowane wszędzie.

Może zajść konieczność złagodzenia tej regulacji podczas pandemii, aby dostosować się do polskich przepisów dotyczących obecności osób z objawami choroby w zatłoczonych miejscach, takich jak sala lekcyjna. Należy również pamiętać, że ten Kurs, wszystkie Kursy, mogą czasami w trakcie tego lub dowolnego okresu stać się „hybrydowe”, co oznacza, że część lub wszystkie instrukcje muszą powrócić do trybu online. Uczniowie są zobowiązani do noszenia masek na twarz, które zakrywają nos i usta na zajęciach, chyba że mówią. Instruktorzy nie muszą nosić maski.

W chwili obecnej mniejsze kursy w Ośrodku Studiów Amerykańskich mogą być prowadzone w klasie, wykłady pozostaną online. Możliwe, że nawet mniejsze kursy będą musiały być dostępne online w przypadku nieobecności Instruktora, np. na konferencjach, lub w przypadku pojawienia się mutantów pandemii Covid-19, powodujących eskalację zachorowalności lub śmiertelności w rejonie Warszawy. Jeśli niektóre spotkania klasowe będą odbywać się online zamiast w klasie, powiadomienie zostanie dostarczone co najmniej 24 godziny wcześniej, a łącze elektroniczne zostanie dostarczone wraz z identyfikatorem spotkania i hasłem, jeśli jest to wymagane.

Strategie błękitnego i czerwonego oceanu zostały po raz pierwszy wyróżnione w artykule Harvard Business Review przez W. Chen Kim i Renée Mauborgne (2004). W tym artykule, strategie czewonego oceanu są przedstawione jako rywalizacja na istniejącym rynku w celu pokonania konkurentów, wykorzystywanie istniejącego popytu przez koncentrację na obecnych klientach, balansowanie między kosztami produkcji a wartością produktu, i nakierowanie całego systemu firmy i jej aktywności na potrzebę dokonania wyboru między zróżnicowaniem produktów a niskim kosztem. W przeciwieństwie do strategii czerwonego oceanu, strategia błękitnego oceanu jest przedstawiana jako tworzenie przez przedsiębiorstwa wolnej i niezagospodarowanej jeszcze przestrzeni rynkowej przez skupianie się na nowych klientach (przez co konkurencja staje się nieistotna),celem stworzenia i pozyskania nowego popytu, i przełamania cyklu wyboru między kosztami produkcji a wartością produktu przez nakierowanie całego systemu firmy i jej aktywności na dążenie do osiągnięcia zróżnicowania produktu i niskiego kosztu (Kim & Mauborgne, 2004, 2015). Innymi słowy podążanie za strategią czerwonego oceanu wymaga od firmy wejścia na terytorium innego przedsiębiorstwa z intencją przejęcia części udziału w rynku przez produkcję podobnych wyrobów i sprzedawanie ich po niższej cenie niż konkurencja, lub przez produkowanie zamienników istniejących produktów które różnią się od nich nowoczesnością, prędkością, wagą czy materiałami nadającymi się do przetworzenia. Z drugiej strony, strategia błękitnego oceanu inspiruje firmę do wyznaczenia własnego terytorium przez podążanie “tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden człowiek”, jak na pokładzie USS Enterprise w filmach i serialu “Star Trek”. Na przestrzeni ostatnich kilku dekad Chińskie firmy skutecznie wprowadziły strategię błękitnego oceanu wchodząc na rynek międzynarodowy. Ta strategia wydaje się być nadrzędnym celem chińskiego strategicznego projekt ekonomicznego “Jeden pas i jedna droga” (OBOR) który ma na celu rozbudowie sieci łączącej Chiny, Azję Południową, Europę Wschodnią, Centralną i Zachodnią.

Podążając za strategią czerwonego oceanu, niezależnie od branży firma musi spróbować wejść na terytorium innego przedsiębiorstwa w celu przejęcia części udziału w rynku przez produkcję podobnych wyrobów i sprzedawanie ich po niższej cenie niż konkurencja, lub przez produkowanie zamienników istniejących produktów które różnią się od nich nowoczesnością, prędkością, wagą czy materiałami nadającymi się do przetworzenia. Z drugiej strony, strategia błękitnego oceanu inspiruje firmę do wyznaczenia własnego terytorium przez podążanie “tam, gdzie nie dotarł jeszcze żaden człowiek”, jak na pokładzie USS Enterprise w filmach i serialu “Star Trek”. Na przestrzeni ostatnich kilku dekad Chińskie firmy wchodząc na rynek międzynarodowy wprowadzały strategię błękitnego oceanu, składającą się z wymienionych poniżej istotnych publikacji. W ten sposób Chiny starały się zachować pozytywną zagraniczną politykę gospodarczą i unikać konfrontacji z istniejącymi rynkami, jednocześnie tworząc nowe rynki dla siebie. Prawdopodobnie wkrótce firmy z innych krajów będą w stanie konkurować z Chinami, ale do tego czasu Chiny przejdą do innych “błękitnych oceanów”. W trakcie tego kursu zajmiemy się obserwacją sektorów gospodarczych w których Chiny zajmują pozycję lidera z małą lub nieistniejącą konkurencją, takie jak “czyste,” “zielone,” i “nowe” technologie, na przykład generowanie energii słonecznej.

Strategia czerwonego oceanu i Strategia błękitnego oceanu

Rywalizuj w istniejącej przestrzeni rynkowej. Stwórz niezagospodarowaną przestrzeń rynkową.

Pokonaj konkurentów. Spraw by konkurenci stali się nieistotni.

Wykorzystaj istniejący popyt. Stwórz i utrzymaj popyt.

Stwórz kompromis między wartością i ceną. Zburz kompromis między wartością i ceną.

Nakieruj system firmy i jej aktywności na potrzebę dokonania wyboru między zróżnicowaniem produktów a niskim kosztem. Nakieruj system firmy i jej aktywności na uzyskanie zróżnicowania produktów i niskiego kosztu.

Kim i Mauborgne bez wątpienia identyfikują strategie czerwonego i błękitnego oceanu jako dotyczące przedsiębiorstw sektora prywatnego w wielu branżach przemysłu. Jednak zagraniczna polityka gospodarcza Chin obejmuje grupę firm państwowych, kolektywnie określanych jako Przedsiębiorstwo państwowe (PP), i ich wejście na rynek międzynarodowy może być odbierane jako podążanie za modelami strategii niebieskiego i czerwonego oceanu. 112 przedsiębiorstw państwowych znanych jako yangqi znajduje się pod nadzorem Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Chin. Są one odbiorcami ostatnich reform prezydenta Xi Jinping. Wiele innych Przedsiębiorstw państwowych jest znanych jako guoqi, ale w obu wypadkach firmy te prowadzą działalność na arenie krajowej i międzynarodowej, w swoim własnym imieniu lub przez pośredników (Cendrowski, 2015; Leutert, 2015; Liu, 2015).

Literatura:

[Selected entries to be used in Presentations and Term Papers. They are not required readings].

Asselineau, Alexandre, Fabrice Galia, Gilles Grolleau, Angela Sutan. 2013. “L'avenir de l'agriculture se joue dans un océan bleu” [“The Future of Agriculture is Played in a Blue Ocean”], La Tribune. 26 Feb. https://www.latribune.fr/opinions/tribunes/20130226trib000751020/l-avenir-de-l-agriculture-se-joue-dans-un-ocean-bleu.html

“Blue Ocean Strategy – Summary and Examples,” MBA Knowledge Base.

https://www.mbaknol.com/modern-management-concepts/blue-ocean-strategy-summary-and-examples/

“Blue Ocean Strategy: Framework and Applications,” scholar.harvard.edu.

https://scholar.harvard.edu/files/jonathanxc/files/blue_ocean_strategy.pdf

Caballero, Carlos. 2018. “A six-step strategy to find Blue Ocean for eCommerce in China,” 2Open.biz. 13 Jan. https://www.2open.biz/a-six-step-strategy-to-find-blue-ocean-for-ecommerce-in-china/

Carmela, Sammi. 2017. “Blue Ocean Strategy: Creating Your Own Market,” Business News Daily. 25 May. https://www.businessnewsdaily.com/5647-blue-ocean-strategy.html

Celeste. 2020. “Organic Cosmetics in China: Natural ingredients gaining popularity,” Daxue Consulting. 01 Jun. https://daxueconsulting.com/organic-cosmetics-in-china/

Cendrowski, Scott. 2015. “China’s Global 500 companies are bigger than ever – and mostly state-owned,” Fortune. 22 Jul. http://fortune.com/2015/07/22/china-global-500-government-owned/

Cheng, Allen. 2020. “15 Examples of Blue Ocean Strategy,” Shortform.com. 20 Mar. https://www.shortform.com/blog/blue-ocean-strategy-examples/

Chowdhury, Oindrilla. |2020. “What is Blue Ocean Strategy? Examples, Pros & Cons!” Tradebrains.in. 20 May. https://tradebrains.in/blue-ocean-strategy/

Congressional Research Service Reports. 2005 - 2017. University of Southern California (USC) Annenberg School for Communications and Journalism, US – China Institute. http://www.china.usc.edu/congressional-research-service-reports

Davis, Marguerite, and Richard Lynch. 2015. “Is higher education ready for blue ocean strategies?” University World News, No. 379. 28 Aug.

http://www.universityworldnews.com/article.php?story=2015082513171120

Dollar, David. 2016. “The future of U.S.-China economic ties,” Brookings Institution. 04 Oct. https://www.brookings.edu/research/the-future-of-u-s-china-trade-ties/

Eskandari, Meysam Jafari, Meysam Miri, Allahyar Allahyary. 2015. “Thinking of the Blue Ocean – Strategy Beyond the Competition,” Asian Journal of Research in Business, Economics & Management, Vol. 5, No. 1. Jan. https://centres.insead.edu/blue-ocean-strategy/strategy-articles/documents/Thinkingofblueoceanstrategy.pdf

“For China's Internet Companies, the Global Market Remains a Blue Ocean of Opportunity,” Benzinga.com. 02 September 2021.

https://www.benzinga.com/general/topics/21/09/22785141/for-chinas-internet-companies-the-global-market-remains-a-blue-ocean-of-opportunity

Hernandez, Javier C. 2018. “Chinese Sperm Bank Needs Donors. Only Good Communists Need Apply,” The New York Times. 11 Apr. https://www.nytimes.com/2018/04/11/world/asia/china-sperm-communist-party.html

INSEAD. 2017. Blue Ocean Strategy: Creating New Market Space Where Competition Is Irrelevant. Fontainebleau, FR: INSEAD Blue Ocean Strategy Institute.

https://centres.insead.edu/blue-ocean-strategy/documents/e-ibosi2015.pdf

Jones, David A. 2015. Four Eagles and a Dragon: Successes and Failures of Quixotic Encirclement in Foreign Policy, An Analysis. London: Bloomsbury Publishing, Plc.

Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 1993. “Procedural Justice, Attitudes, and Subsidiary Top Management Compliance with Multinationals' Corporate Strategic Decisions,” The Academy of Management Journal, Vol. 36, No. 3, 502-526. Jun. http://www.jstor.org/stable/256590?loggedin=true&seq=1#page_scan_tab_contents

Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 1999. Creating new market space: A systematic approach to value innovation can help companies break free from the competitive pack,” Harvard Business Review, Vol. 77, No. 1, 83-93. Jan/Feb. https://hbr.org/1999/01/creating-new-market-space

Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 2004. “Blue Ocean Strategy,” Harvard Business Review, Vol. 82, No. 10, 76-84. Oct.

http://info.psu.edu.sa/psu/fnm/ymelhem/blue%20ocean%20str.v2.pdf

Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 2015. Blue Ocean Strategy, Expanded Edition: How to Create Uncontested Market Space and Make the Competition Irrelevant. Cambridge, MA: Harvard Business School Press.

Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 2015. “Red Ocean Traps,” Harvard Business Review, Vol. 93, No. 3, 68-73. Mar.

https://psv4.userapi.com/c610926/u3644257/docs/8d6d78352908/Harvard_Business_Review_-_March_2015_vk_com_sto.pdf?extra=lpTbPjKYjrfRVM6iNx3y6TnyXob7Uf7CpzuZbo7iCEM2dj3kBEr-hcBLchp5zBof4OZH2sHgORuUngy3BeauCe0jDRen5-sw470RyEKBSFRDJVYGT_pWPTNo5w

Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 2017. Blue Ocean Shift: Beyond Competing: Proven Steps to Inspire Confidence and Seize New Growth. London: Macmillan Hachette Books. https://www.amazon.com/Blue-Ocean-Shift-Competing-Confidence/dp/0316314048/ Look Inside this book, upper left corner of the website on Amazon.com.

Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 2017. Blue Ocean Leadership. Cambridge, MA: Harvard Business Review Press.

Kim, W. Chan, and Renée Mauborgne. 2017. Red Ocean Traps. Cambridge, MA: Harvard Business Review Press.

Kim, W. Chan & Renée Mauborgne. 2021. ”Do You Have The Mind Of A Blue Ocean Strategist?” BlueOceanStrategy.com. https://www.blueoceanstrategy.com/blog/the-mind-of-a-blue-ocean-strategist/?utm_source=AC&utm_medium=Email&utm_campaign=BOSS_Email1&utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=Do+you+have+the+mindset+of+a+blue+ocean+strategist%3F&utm_campaign=BOSS+Onboarding+1&vgo_ee=38brVYePNYoxHHrKgHftDpQDnzrSJKOpOgir%2FnhsAgw%3D

Koziotová, Petra. 2014. “Red, Blue, and Purple Ocean Strategy,” Prezi.com. 26 Apr. https://prezi.com/vewycskgogsb/red-blue-and-purple-ocean-strategy/

Lainos, Iasonas. 2011. “Red Ocean vs. Blue Ocean Strategies.” Athens: University of Piraeus, 68-77. http://dione.lib.unipi.gr/xmlui/bitstream/handle/unipi/4443/Lainos.pdf?sequence=2

Leavy, Brian. 2005. “Value pioneering – how to discover your own ‘blue ocean’: interview with

W. Chan Kim and Renee Mauborgne,” Strategy & Leadership, Vol. 33, No. 6, 13-20. http://marufrezabyron.com/download/article/30120126141-Blue%20Ocean%20Strategy-%20Interview.pdf

Leutert, Wendy. 2016. “Challenges Ahead in China’s Reform of State-Owned Enterprises,” Asia Policy, Vol. 21, 83-99. Jan. https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/07/Wendy-Leutert-Challenges-ahead-in-Chinas-reform-of-stateowned-enterprises.pdf

Liao, Shuping, and Yongsheng Zhang. 2013. “A New Context for managing Overseas Direct Investment by Chinese State-owned Enterprises,” East Asian Bureau of Economic Research (EABER) Working Paper No. 83. 06 Aug.

http://www.eaber.org/sites/default/files/documents/EABER%20Working%20Paper%2083_Liao%20and%20Zhang.pdf

Liu, Hanzhen. 2016. “The Role of Confucianism in Shaping Institutions of Chinese Foreign Economic Policy After 1979,” Doctoral dissertation, Faculty of Journalism and Political Science, University of Warsaw, Poland.

Lu, Jiangyong, Zhigang Tao, LinHui Yu & Grace Loo. 2018. "Mattel's Strategy after its Recall of Products Made in China,” Harvard Business Review Case Study. Cambridge, MA: HBR Publications. https://embapro.com/frontpage/blueoceananalysis/3800-mattel-s-mattel

McMinimy, Mark A., Tadlock Cowan, Joel L. Greene, Renée Johnson, Randy Schnepf. 2017. “Major Agricultural Trade Issues in the 115th Congress,” Congressional Research Service Report No. R43905. 30 Jan.

http://bic-us.org/imagens_bic/bic/arquivos/20170206/323378e6f3a943c8aeaf5ad879d4c42a.pdf

Morrison, Wayne W. 2017. “China – U.S. Trade Issues,” Congressional Research Service Report No. RL 33536. 26 Aug. https://fas.org/sgp/crs/row/RL33536.pdf

Office of the U.S. Trade Representative. 2017. Agreements: The People’s Republic of China. https://ustr.gov/countries-regions/china-mongolia-taiwan/peoples-republic-china

Pichère, Pierre, and Brigitte Feys (tr. Carly Probert). 2015. Blue Ocean Strategy Concept: Overview and Analysis. Brussels: 50minutes.com.

Randall, Robert M. 2015. “W. Chan Kim and Renée Mauborgne dispel blue ocean myths,” Strategy & Leadership, Vol. 43, No. 2, 11-14. https://centres.insead.edu/blue-ocean-strategy/strategy-articles/documents/SL-01-2015-0007.pdf

Ryun, Ned. 2017. “Trump needs to send China a clear message about what's going on in the Bahamas,” Business Insider. 05 Dec. http://www.businessinsider.com/trump-china-bahamas-2017-12?IR=T

Santiago, Omar & Morales Caballero. 2021. “Innovation as recovery strategy for SMEs in emerging economies during the COVID-19 pandemic,” Research in International Business & Finance, Vol. 57, 101396. Oct.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0275531921000179?via%3Dihub

Schawbel, Dan. 2017. “W. Chan Kim And Renée Mauborgne: How To Shift From A Red To A Blue Ocean,” Forbes. 26 Sep. https://www.forbes.com/sites/danschawbel/2017/09/26/w-chan-kim-and-renee-mauborgne-how-to-shift-from-a-red-to-a-blue-ocean/#48880a17446b

Uzzi, Brian. 2017. “How to Navigate the Politics of an Innovation Project,” Harvard Business Review, Vol. 95, No. 11, ____ - ____. Nov. https://hbr.org/2017/11/how-to-navigate-the-politics-of-an-innovation-project

World Trade Organisation (WTO). Date Ongoing. “Dispute Settlement: The Disputes, by Member, by Complainant, by Respondent

https://www.wto.org/english/tratop_e/dispu_e/dispu_by_country_e.htm#chn

Literature Updated.

“Are these assumptions preventing you from growing your business?” (2018).

https://mail.google.com/mail/u/0/#search/Blue+Ocean+News/1616a56674bc7f50

“Can Amazon Go generate profitable growth?” (2018).

https://mail.google.com/mail/u/0/#search/Blue+Ocean+News/16175ca0b916ded6

“Can these three titans turn around US healthcare?” Kim & Mauborgne (2018) Blog. https://www.blueoceanstrategy.com/blog/can-three-titans-turn-around-us-healthcare/?utm_source=Blue+Ocean+Strategy&utm_campaign=c23d5e679c-EMAIL_CAMPAIGN_2018_03_14&utm_medium=email&utm_term=0_950f42fb50-c23d5e679c-286638413

“Follow these 5 steps to create new market space (2018).

https://mail.google.com/mail/u/0/#search/Blue+Ocean+News/161894238fcb70f0

”From Red Ocean Competing to Blue Ocean Creating: An Interview with Prof. dr Renée Mauborgne.” (2018)

https://mail.google.com/mail/u/0/#search/Blue+Ocean+News/161bdd9e43539ee9

“How One Firm Moved Beyond Competing in the Cutthroat Central Asian Legal Industry,” https://mail.google.com/mail/u/0/#search/Blue+Ocean/1624e067750f7897

“How the ‘World’s Bravest Orchestra’ Found Harmony Amid Conflict.” (2018)

https://mail.google.com/mail/u/0/#search/Blue+Ocean+News/161a82a30e63f27e

Kim, W. Chan & Renée Mauborgne. “Blue Ocean Strategies & Shift: The Mental Models That Undermine Market-Creating Strategies. Blueoceanstrategy.com.

https://blueoceanstrategy.s3.amazonaws.com/download/Red-Ocean-Traps-NEW.pdf?utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=Here+s+the+Red+Ocean+Traps+primer+we+promised+you%21&utm_campaign=ROT+Primer

Kim & Mauborgne (2018) Blog.

https://knowledge.insead.edu/blog/insead-blog/business-as-a-force-for-good-a-blue-ocean-perspective-8431?utm_source=Blue+Ocean+Strategy&utm_campaign=d4a0b16611-EMAIL_CAMPAIGN_2018_03_08&utm_medium=email&utm_term=0_950f42fb50-d4a0b16611-286638413

Kim, W. Chan & Renée Mauborgne. (2021). “Visualize Your Strategy and Stand Apart: The Case of Comic Relief,” Blueoceanstrategy.com.

https://www.blueoceanstrategy.com/blog/visualize-strategy-stand-apart-case-comic-relief/?utm_source=AC&utm_medium=Email&utm_campaign=BOSS_Email2&utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=Do+this+and+set+yourself+apart+from+competition&utm_campaign=BOSS+Onboarding+2&vgo_ee=38brVYePNYoxHHrKgHftDpQDnzrSJKOpOgir%2FnhsAgw%3D

Renée Mauborgne on Lessons from Facebook, Uber and Amazon. https://mail.google.com/mail/u/0/#search/Blue+Ocean/1627215bded20c5f

“SpaceX creates its own space in outer space.” (2018).

https://mail.google.com/mail/u/0/#search/Blue+Ocean+News/16199ccf99e53e68

“Spotify’s Unusual IPO: A Blue Ocean On Wall Street?”

https://mail.google.com/mail/u/0/#search/Blue+Ocean/1629621033d5f67d

“Three key components of a successful blue ocean shift.” (2018).

https://mail.google.com/mail/u/0/#search/Blue+Ocean+News/16179caa7eccfd3b

“What Is Blue Ocean Strategy?” Blueoceanstrategy.com

https://www.blueoceanstrategy.com/what-is-blue-ocean-strategy/

White, William. 2018. “Nordstrom’s New Manhattan Store to Offer High-Tech Innovations, Cocktails,” InvestorPlace. 11 Apr. https://investorplace.com/2018/04/nordstrom-opening-manhattan-store/

Wilson, Marianne. 2018. “First Look: Nordstrom breaks new ground with Manhattan flagship,” ChainStoreAge (CSA). 12 Apr. https://www.chainstoreage.com/store-spaces/first-look-nordstrom-breaks-new-ground-manhattan-flagship/

American Chinese Benefits of Trade With Challenges

Cheng, Evelyn. 2018. “Honeywell, other US companies look to benefit from China's gigantic 'Belt and Road' initiative,” CNBC.com. 12 Mar. https://www.cnbc.com/2018/03/12/honeywell-other-us-companies-look-to-benefit-from-chinas-gigantic-belt-and-road-initiative.html?__source=yahoo%7Cfinance%7Cheadline%7Cstory%7C&par=yahoo&yptr=yahoo

Wang, Yanan. 2018. “China says no to US trade war, but vows to defend interests,” Associated Press through Napa Valley Register. 11 Mar. http://napavalleyregister.com/news/world/china-says-no-to-us-trade-war-but-vows-to/article_dc68afdf-78db-5678-8326-6dbd6cdf34ef.html

Videos on Blue Ocean, Red Ocean, Strategies

https://video.search.yahoo.com/search/video;_ylt=AwrJ6yyoVDJhQ64A0KxXNyoA;_ylu=Y29sbwNiZjEEcG9zAzIEdnRpZANDMjAxMV8xBHNlYwNzYw--?p=blue+ocean+red+ocean+strategy&fr=yfp-t-s

Comprehensive and Progressive Agreement on Trans-Pacific Trade

Londono, Ernesto, and Mokoto Rich. 2018. “U.S. Allies Sign Sweeping Trade Deal in Challenge to Trump,” The New York Times. 08 Mar. https://www.nytimes.com/2018/03/08/world/asia/us-trump-tpp-signed.html

United States, Mexico, Canada Trade Agreement

Office of the U.S. Trade Representative, “United States, Mexico, Canada Trade Agreement,” USTR.gov. https://ustr.gov/trade-agreements/free-trade-agreements/united-states-mexico-canada-agreement

Efekty uczenia się:

Po pomyślnym ukończeniu tego kursu student powinien mieć możliwość:

WIEDZA

1. Uczniowie powinni być świadomi metaforycznych różnic między „niebieskim” i „czerwonym” oceanem.

2. Czasami „niebieski” i „czerwony” zbiegają się, tworząc metafizyczny „fioletowy” lub „turkusowy” ocean, który uczniowie powinni zasadniczo odróżnić od prawdziwego „niebieskiego” lub prawdziwego „czerwonego”.

3. Często ocean, który zaczyna być „niebieski”, może stać się „czerwony” w miarę zbliżania się konkurencji, więc uczniowie powinni rozpoznać tę zmianę i być w stanie ją przewidzieć.

4. Zrozumieć i być w stanie wyjaśnić różnicę między strategią „zróżnicowania” a strategią „niskiego kosztu” dostawcy, a także jak te strategie można łączyć w „niebieskich” oceanach.

5. Uznać prawdopodobieństwo, że firmy z Chin lub dowolnego kraju, w tym Stanów Zjednoczonych, mogą rozpocząć prowadzenie działalności za granicą przy użyciu strategii „niebieskiego” oceanu, a następnie proaktywnie lub reaktywnie zmienić strategię na „czerwoną” strategię oceaniczną w miarę pojawiania się konkurencji, zaostrzania się lub zmienia swój charakter.

6. Wyjaśnij kilka powodów, dla których chińskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) mogą być dobrze dostosowane do strategii „błękitnych” oceanów, szczególnie w „czystych”, „zielonych” lub „nowych” branżach technologicznych.

UMIEJĘTNOŚCI.

7. Być w stanie ocenić empirycznie główne czynniki, które wskazują na „niebieski” lub „czerwony” ocean w danej branży i terytorium w określonym momencie.

8. Prognozuj zmiany w przemyśle, łańcuchu dostaw, rynku lub inne, które mogą wskazywać, że ocean zmienia się z „niebieskiego” na „fioletowy”, a następnie „czerwony”, z osią czasu.

9. Przewiduj, jakie strategiczne działania, jeśli w ogóle, podjąć, aby utrzymać istnienie „Błękitnego” oceanu przez dłuższy czas, jeśli jest to pożądane.

10. Przedstaw i wyjaśnij niektóre powody, dla których chińskie przedsiębiorstwo państwowe (SOE) może częściej niż chińskie małe i średnie przedsiębiorstwo (MŚP) wejść na rynek zagraniczny, w tym amerykański, zgodnie ze strategią „Błękitnego Oceanu”, a następnie po cichu zmienić swój biznesplan w Strategię „Czerwonego Oceanu”.

11. Przedstaw i wyjaśnij niektóre powody, dla których chińskie MŚP może być bardziej skłonne niż chińskie SOE do wejścia na rynek zagraniczny, w tym na rynek amerykański, zgodnie ze strategią „Czerwonego Oceanu”.

12. Narysuj korelacje między strategiami „Błękitnego Oceanu” a chińskimi dotacjami państwowymi, a następnie połącz strategie i dotacje z regulacjami Światowej Organizacji Handlu (WTO), sporami i sporami krzyżowymi wnoszonymi przeciwko sobie przez Stany Zjednoczone, Chiny i Wspólnotę Europejską.

KOMPETENCJE.

13. Szanse są względne i podlegają wahaniom, więc wykwalifikowany menedżer strategiczny powinien być w stanie określić, w którym momencie ocean będzie tak głęboko „czerwony”, że konkurencja uległa erozji, co wymaga wycofania się z branży lub zmiany na „niebieski”. Obszar oceanu.

14. Decyzje następują po decyzjach, tak że menedżer strategiczny musi być w stanie ocenić dostępność potencjalnych („nowych”) klientów w przewidywanym obszarze „Błękitnego” Oceanu, jaki czynnik (czynniki) ich przyciągnie, np. niski koszt lub, bardziej prawdopodobne, zróżnicowanie, jaki czynnik (czynniki) ich zniechęci.

15. Zaproponować skuteczniejsze i wydajniejsze metodologie zapobiegania i rozstrzygania sporów w ramach WTO oraz rolę, jaką powinny odgrywać strategie „niebieskiego” oceanu.

16. Zidentyfikuj dodatkowy „kolor”, który można dodać do strategii „oceanicznych” obejmujących biznes prowadzony między narodami lub między nimi, co oznacza strategie wykraczające poza „czerwony” lub „niebieski”.

17. Wyjaśnij przepisy, które kraje mogą wprowadzić, aby wpłynąć na „niebieskie” lub „czerwone” strategie oceaniczne, wraz z celowością nowych przepisów.

18. Omów czynniki, które mogą zmotywować Chiny lub Stany Zjednoczone do przyjęcia „niebieskiego” w przeciwieństwie do „czerwonych” strategii oceanicznych lub które mogą skłonić je do zmiany strategii z powrotem na „czerwoną” z „niebieskiej”.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceny i kryteria oceny.

Ten kurs będzie oceniany przede wszystkim na podstawie pracy semestralnej, która ma się odbyć na koniec kursu, plus prezentacja w klasie z wykorzystaniem slajdów PowerPoint, plus egzamin śródsemestralny, aby zapewnić progresywną informację zwrotną. W przypadku zastosowania każdego kryterium kurs będzie oceniany w następujący sposób:

10 procent frekwencji i uczestnictwa w zajęciach

20% egzamin śródokresowy zapewniający progresywną informację zwrotną

20% Prezentacja klasy *

50 procent pracy semestralnej z dokumentacją zgodnie z odpowiednim stylem, takim jak Chicago Footnotes lub APA w tekście.

• Każdy uczestnik będzie musiał przygotować prezentację klasową trwającą od 20 do 30 minut na temat zastosowania „Niebieskiej” lub „Czerwonej” strategii oceanicznej, z przykładami firmowymi przy użyciu slajdów PowerPoint. Chcemy jednej (1) Prezentacji każdego tygodnia po pierwszym okresie uruchamiania. Na lub wkrótce po pierwszym spotkaniu klasowym zostanie rozesłany arkusz z prośbą o wybranie przez każdego uczestnika Daty prezentacji i (wstępnego) Tematu, które nie powinny być zmieniane bez zgody Instruktora i alternatywnego Prezentera. Przewidujemy, że klasa liczy 18 uczestników. Jeśli mniej uczniów zda egzamin, przypiszemy jedną prezentację na spotkanie klasy.

• 50-procentowy papier terminowy z dokumentacją. Zgodnie z przepisami American Studies Center, koniec pracy semestralnej musi zawierać co najmniej 1500 słów dla takiego kursu obejmującego pięć punktów ECTS. Prace semestralne mogą, ale nie muszą, dotyczyć tego samego tematu, co prezentacja klasowa ucznia.

Ważna uwaga.

Decyzją Dyrektora Ośrodka Studiów Amerykańskich zaakceptowaną przez nasz Wydział NIE DOPUSZCZA SIĘ WIĘCEJ NIŻ DWÓCH (2) NIEOBECNOŚCI NA KAŻDYM KURSIE, z usprawiedliwieniem lub bez usprawiedliwienia medycznego. W przypadku trzeciej nieobecności z jakiegokolwiek powodu ocena nie będzie wystawiana i Kurs musi być powtórzony w innym terminie. Ta zasada dotyczy wszystkich kursów ASC od pierwszego spotkania klasowego do ostatniego spotkania klasowego, w tym każdego egzaminu. Wątpliwości lub pytania należy kierować do doradcy ds. studenckich i kierownika studiów.

W tym semestrze mniejsze kursy w American Studies Center mogą być prowadzone w klasie, wykłady pozostaną online. Możliwe, że nawet mniejsze kursy będą musiały zostać udostępnione online w przypadku pojawienia się mutantów pandemii Covid-19, powodujących eskalację zachorowalności lub śmiertelności w rejonie Warszawy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)