Poor America (Biedna Ameryka)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4219-SH0021 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Poor America (Biedna Ameryka) |
Jednostka: | Ośrodek Studiów Amerykańskich |
Grupy: |
Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Oficjalny odsetek osób żyjących w Stanach Zjednoczonych poniżej poziomu ubóstwa waha się od kilku dekad pomiędzy 10-15%. W 2022 roku było to 38 mln ludzi, czyli 11,5% całej populacji. Zjawisko biedy dotyka w największym stopniu rdzennych Amerykanów oraz mniejszości afroamerykańskiej i latynoskiej, jednocześnie jednak 44% wszystkich osób żyjących w USA poniżej progu ubóstwa to biali - więcej niż jakakolwiek inna grupa rasowa czy etniczna. |
Pełny opis: |
Oficjalny odsetek osób żyjących w Stanach Zjednoczonych poniżej poziomu ubóstwa waha się od kilku dekad pomiędzy 10-15%. W 2022 roku było to 38 mln ludzi, czyli 11,5% całej populacji. Zjawisko biedy dotyka w największym stopniu rdzennych Amerykanów oraz mniejszości afroamerykańskiej i latynoskiej, jednocześnie jednak 44% wszystkich osób żyjących w USA poniżej progu ubóstwa to biali - więcej niż jakakolwiek inna grupa rasowa czy etniczna. W trakcie zajęć będziemy zbierać i analizować dane i wyniki badań dotyczących biedy w Ameryce, jak również porównywać je z danymi z innych krajów. Przyjrzymy się takim kwestiom jak: edukacja; sytuacja mieszkaniowa: miasto/przedmieście/wieś, posiadanie domu/mieszkanie w przyczepach kempingowych; praca: miejsce pracy/zawody/stanowiska; sytuacja ekonomiczna: dochody, zamożność/ubóstwo, bony żywnościowe; struktura rodziny; zdrowie (choroby, epidemia opioidowa, oczekiwana długość życia, śmiertelność); przestępczość; wartości, postawy, poglądy polityczne i zachowania wyborcze. Spróbujemy też odpowiedzieć na pytania: - jak rozumiane jest pojęcie biedy i w jaki sposób jest ono wplecione w tkankę społeczeństwa amerykańskiego, - czy istnienie głębokich podziałów klasowych jest (nie/niedostatecznie) obecne w dyskursie na temat społeczeństwa amerykańskiego, - jakie jest kulturowe znaczenie i jakie są konsekwencje stereotypów nt. biednych, - jak kształtowała się polityka społeczna wobec biednych, jak oceniana jest skuteczność wprowadzanych programów, - jak kwestie klasy, rasy, płci, seksualności, religii, polityki i geografii komplikują i wpływają na rozumienie biedy, - co to znaczy być biednym w Ameryce i jak przywileje/dyskryminacja rasowa zderzają się z niższością klasową, - jaki struktura rynku pracy, mieszkaniowego i finansowego pozwala na wyzysk biednych. |
Literatura: |
Wybrane fragmenty książek i artykuły: 1. Brady, David, „Theories of the Causes of Poverty”, Annual Review of Sociology, 2019, 45:4.1–4.21 2. Bruder, Jessica (2017) Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century, W. W. Norton & Company 3. Case A. and Deaton A. (2020) Deaths of Despair and the Future of Capitalism, Princeton University Press 4. Cramer, Kathrine (2016) The Politics of Resentment: Rural Consciousness in Wisconsin and the Rise of Scott Walker, University of Chicago Press 5. Creamer, J and Shrider, E. A. (September 2023) “Poverty in the United States: 2022”, US Census Bureau. 6. Desmond, Matthew (April 3, 2023) “Why the Poverty Persists in America”, The New York Times 7. Desmond, Matthew (2024) Poverty, by America, Crown 8. Desmond, Matthew (2017) Evicted: Poverty and Profit in the American City, Crown 9. Dougherty, Conor (2020) Golden Gates. The Housing Crisis and a Reckoning for the American Dream, Penguin Books 10. Ehrenreich, Barbara (2020) Had I Known, Hachette Book Group 11. Ehrenreich, Barbara (2002) Nickel and Dime. On (Not) Getting by in America, New York: A Metropolitan/Owl Book 12. Goldin K. and Katz L (2009) The Race Between Education and Technology, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press. 13. Grusky B. D. and Hill J. (Eds.) (2017) Inequality in the 21 st Century. New York: Routledge 14. Harrington, Michael (1962) The Other America. Poverty in The United States, Scribner 15. Isenberg, Nancy (2016) White Trash. The 400-year Untold History of Class in America, New York: Penguin Random House 16. Kristoff D.K. and WuDunn S. (2020) Tightrope. Americans Reaching for Hope, New York: Knopf 17. MacGillis, Alec (September 2016) “The Original Underclass”, The Atlantic 18. Quinones, Sam (2015) Dreamland. The True Tale of America's Opiate Epidemic, Bloomsbury Press 19. Smarsh, Sara (2018) Heartland: A Memoir of Working Hard and Being Broke in the Richest Country on Earth, Scribner 20. Stiglitz, Joseph (2013) The Prize of Inequality. The Price of Inequality: How Today's Divided Society Endangers Our Future. New York: W. W. Norton & Company 21. Vance, J.D. (2017) Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis, William Collins 22. Wilkinson, R. and Pickett, K. (2010) The Spirit Level. Why the Equality is Better for Everyone, London: Pinguin 23. Wray, Matt (2006) Not Quite White: White Trash and the Boundaries of Whiteness, Duke University Press Books. Plus główne źródła danych: US Census https://www.census.gov/en.html Pew Research Center https://www.pewresearch.org Gallup https://www.gallup.com Brookings Institution https://www.brookings.edu Stanford Center for Poverty and Inequality https://inequality.stanford.edu Institute for Research on Poverty, University of Wisconsin-Madison https://www.irp.wisc.edu Center for Poverty and Inequality Research, University of California, Davis https://poverty.ucdavis.edu The Center on Poverty and Social Policy at the Columbia University https://www.povertycenter.columbia.edu Benefits https://www.benefits.gov Economic Policy Institute https://www.epi.org Robin Hood – Poverty Trackjer in NYC https://www.robinhood.org oraz zbiór rekomendowanych artykułów naukowych i prasowych, z których studenci wybiorą interesujące ich dane i tematy do szerszej dyskusji. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu studenci będą posiadać: Wiedzę na temat: - podziałów klasowych w USA - roli i znaczenia biednych w historii Stanów Zjednoczonych - kulturowego znaczenia stereotypów nt. biednych - poziomu edukacji, sytuacji mieszkaniowej, struktury rodziny, sytuacji na rynku pracy, sytuacji ekonomicznej, zdrowia, przestępczości, wartości i postaw oraz poglądów politycznych biednych. Umiejętności: Umiejętność przeprowadzenia analizy relacji klasowych w USA Umiejętność opracowania i przedstawienia prezentacji na wybrany temat . Umiejętność wyszukiwania i analizy danych statystycznych na temat wybranej grupy społecznej Umiejętność analizy wybranych tekstów kultury (literatura, telewizja, film) Umiejętność pracy w grupie i dyskutowania na temat przeczytanych lektur. Kompetencje, które pozwolą im: Rozumieć złożoność zjawiska biedy w USA Rozumieć złożoność relacji klasowych w USA Krytycznie analizować wybrane teksty kultury (literatura, telewizja, film) |
Metody i kryteria oceniania: |
Na końcową ocenę składać się będzie: • 30% aktywny udział w zajęciach i dyskusjach • 40% projekt grupowy, prezentacja i poprowadzenie dyskusji na wybrany temat związany ze zjawiskiem biedy w USA • 30% udział w dyskusji na temat wybranej książki oraz pisemna recenzja tej książki (750-1000 słów). Książka do wybrania z listy, można też zaproponować własny tytuł po wcześniejszej konsultacji z prowadzącą zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Durska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Durska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.