Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poor America (Biedna Ameryka)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SH0021
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Poor America (Biedna Ameryka)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Kursy do wyboru dla studiów stacjonarnych I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 2 rok
Przedmioty na stacjonarnych studiach I stopnia - 3 rok
Zajęcia do wyboru - nauki społeczne - studia BA
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Oficjalny odsetek osób żyjących w Stanach Zjednoczonych poniżej poziomu ubóstwa waha się od kilku dekad pomiędzy 10-15%. W 2022 roku było to 38 mln ludzi, czyli 11,5% całej populacji. Zjawisko biedy dotyka w największym stopniu rdzennych Amerykanów oraz mniejszości afroamerykańskiej i latynoskiej, jednocześnie jednak 44% wszystkich osób żyjących w USA poniżej progu ubóstwa to biali - więcej niż jakakolwiek inna grupa rasowa czy etniczna.

Pełny opis:

Oficjalny odsetek osób żyjących w Stanach Zjednoczonych poniżej poziomu ubóstwa waha się od kilku dekad pomiędzy 10-15%. W 2022 roku było to 38 mln ludzi, czyli 11,5% całej populacji. Zjawisko biedy dotyka w największym stopniu rdzennych Amerykanów oraz mniejszości afroamerykańskiej i latynoskiej, jednocześnie jednak 44% wszystkich osób żyjących w USA poniżej progu ubóstwa to biali - więcej niż jakakolwiek inna grupa rasowa czy etniczna.

W trakcie zajęć będziemy zbierać i analizować dane i wyniki badań dotyczących biedy w Ameryce, jak również porównywać je z danymi z innych krajów. Przyjrzymy się takim kwestiom jak: edukacja; sytuacja mieszkaniowa: miasto/przedmieście/wieś, posiadanie domu/mieszkanie w przyczepach kempingowych; praca: miejsce pracy/zawody/stanowiska; sytuacja ekonomiczna: dochody, zamożność/ubóstwo, bony żywnościowe; struktura

rodziny; zdrowie (choroby, epidemia opioidowa, oczekiwana długość życia, śmiertelność); przestępczość; wartości, postawy, poglądy polityczne i zachowania wyborcze.

Spróbujemy też odpowiedzieć na pytania:

- jak rozumiane jest pojęcie biedy i w jaki sposób jest ono wplecione w tkankę społeczeństwa amerykańskiego,

- czy istnienie głębokich podziałów klasowych jest (nie/niedostatecznie) obecne w dyskursie na temat społeczeństwa amerykańskiego,

- jakie jest kulturowe znaczenie i jakie są konsekwencje stereotypów nt. biednych,

- jak kształtowała się polityka społeczna wobec biednych, jak oceniana jest skuteczność wprowadzanych

programów,

- jak kwestie klasy, rasy, płci, seksualności, religii, polityki i geografii komplikują i wpływają na rozumienie biedy,

- co to znaczy być biednym w Ameryce i jak przywileje/dyskryminacja rasowa zderzają się z niższością

klasową,

- jaki struktura rynku pracy, mieszkaniowego i finansowego pozwala na wyzysk biednych.

Literatura:

Wybrane fragmenty książek i artykuły:

1. Brady, David, „Theories of the Causes of Poverty”, Annual Review of Sociology, 2019, 45:4.1–4.21

2. Bruder, Jessica (2017) Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century, W. W. Norton & Company

3. Case A. and Deaton A. (2020) Deaths of Despair and the Future of Capitalism, Princeton University Press

4. Cramer, Kathrine (2016) The Politics of Resentment: Rural Consciousness in Wisconsin and the Rise of Scott Walker, University of Chicago Press

5. Creamer, J and Shrider, E. A. (September 2023) “Poverty in the United States: 2022”, US Census Bureau.

6. Desmond, Matthew (April 3, 2023) “Why the Poverty Persists in America”, The New York Times

7. Desmond, Matthew (2024) Poverty, by America, Crown

8. Desmond, Matthew (2017) Evicted: Poverty and Profit in the American City, Crown

9. Dougherty, Conor (2020) Golden Gates. The Housing Crisis and a Reckoning for the American Dream, Penguin Books

10. Ehrenreich, Barbara (2020) Had I Known, Hachette Book Group

11. Ehrenreich, Barbara (2002) Nickel and Dime. On (Not) Getting by in America, New York: A Metropolitan/Owl Book

12. Goldin K. and Katz L (2009) The Race Between Education and Technology, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press.

13. Grusky B. D. and Hill J. (Eds.) (2017) Inequality in the 21 st Century. New York: Routledge

14. Harrington, Michael (1962) The Other America. Poverty in The United States, Scribner

15. Isenberg, Nancy (2016) White Trash. The 400-year Untold History of Class in America, New York: Penguin Random House

16. Kristoff D.K. and WuDunn S. (2020) Tightrope. Americans Reaching for Hope, New York: Knopf

17. MacGillis, Alec (September 2016) “The Original Underclass”, The Atlantic

18. Quinones, Sam (2015) Dreamland. The True Tale of America's Opiate Epidemic, Bloomsbury Press

19. Smarsh, Sara (2018) Heartland: A Memoir of Working Hard and Being Broke in the Richest Country on Earth, Scribner

20. Stiglitz, Joseph (2013) The Prize of Inequality. The Price of Inequality: How Today's Divided Society

Endangers Our Future. New York: W. W. Norton & Company

21. Vance, J.D. (2017) Hillbilly Elegy: A Memoir of a Family and Culture in Crisis, William Collins

22. Wilkinson, R. and Pickett, K. (2010) The Spirit Level. Why the Equality is Better for Everyone, London: Pinguin

23. Wray, Matt (2006) Not Quite White: White Trash and the Boundaries of Whiteness, Duke University Press Books.

Plus główne źródła danych:

US Census

https://www.census.gov/en.html

Pew Research Center

https://www.pewresearch.org

Gallup

https://www.gallup.com 

Brookings Institution

https://www.brookings.edu

Stanford Center for Poverty and Inequality

https://inequality.stanford.edu

Institute for Research on Poverty, University of Wisconsin-Madison

https://www.irp.wisc.edu

Center for Poverty and Inequality Research, University of California, Davis

https://poverty.ucdavis.edu

The Center on Poverty and Social Policy at the Columbia University

https://www.povertycenter.columbia.edu

Benefits

https://www.benefits.gov

Economic Policy Institute

https://www.epi.org   

Robin Hood – Poverty Trackjer in NYC

https://www.robinhood.org

oraz zbiór rekomendowanych artykułów naukowych i prasowych, z których studenci wybiorą interesujące ich dane i tematy do szerszej dyskusji.

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu studenci będą posiadać:

Wiedzę na temat:

- podziałów klasowych w USA

- roli i znaczenia biednych w historii Stanów Zjednoczonych

- kulturowego znaczenia stereotypów nt. biednych

- poziomu edukacji, sytuacji mieszkaniowej, struktury rodziny, sytuacji na rynku pracy, sytuacji ekonomicznej, zdrowia, przestępczości, wartości i postaw oraz poglądów politycznych biednych.

Umiejętności:

Umiejętność przeprowadzenia analizy relacji klasowych w USA

Umiejętność opracowania i przedstawienia prezentacji na wybrany temat .

Umiejętność wyszukiwania i analizy danych statystycznych na temat wybranej grupy społecznej

Umiejętność analizy wybranych tekstów kultury (literatura, telewizja, film)

Umiejętność pracy w grupie i dyskutowania na temat przeczytanych lektur.

Kompetencje, które pozwolą im:

Rozumieć złożoność zjawiska biedy w USA

Rozumieć złożoność relacji klasowych w USA

Krytycznie analizować wybrane teksty kultury (literatura, telewizja, film)

Metody i kryteria oceniania:

Na końcową ocenę składać się będzie:

• 30% aktywny udział w zajęciach i dyskusjach

• 40% projekt grupowy, prezentacja i poprowadzenie dyskusji na wybrany temat związany ze zjawiskiem biedy w USA

• 30% udział w dyskusji na temat wybranej książki oraz pisemna recenzja tej książki (750-1000 słów). Książka do wybrania z listy, można też zaproponować własny tytuł po wcześniejszej

konsultacji z prowadzącą zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Durska
Prowadzący grup: Małgorzata Durska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-3 (2024-08-26)