Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

From Riches to Rags - deindustrialization and social tensions in USA (Od milionera do pucybuta - deindustrializacja i napięcia społeczne w USA)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4219-SH081-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0229) Nauki humanistyczne (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: From Riches to Rags - deindustrialization and social tensions in USA (Od milionera do pucybuta - deindustrializacja i napięcia społeczne w USA)
Jednostka: Ośrodek Studiów Amerykańskich
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie OSA
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest uzmysłowienie studentom tego, że w społeczeństwie post-industrialnym jakim jest Ameryka XXI wieku, mamy do czynienia z odwróconą mobilnością spoleczną. Zajmiemy się też politycznymi implikacjami tych procesów które dotykaja klasy średniej i robotniczej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zbadanie kierunków mobilnmośći społecznej w USA, ze szczególnym naciskiem na zagrożenia dla statusu spolecznego i roli klasy robotniczej i średniej. tendencja ta jest wynikiem globalizacji,która z kolei przyczyniła się do deindustrializacji Ameryki. Przyjrzymy się życiu rodzin klasy robotniczej i średniej. Spojrzymy na ich zwyczaje, zachowania konsumenckie, aspiracje. odwiedzimy ich miejsca pracy. Obserwowować będziemy charakter relacji społecznych tak w malych miasteczkach jak i w wielkich metropoliach.

Pełny opis:

Zwycięstwo Donalda Trumpa uzmysłowiło nam jak bardzo polityka jest wrażliwa na zmiany społeczno-ekonomiczne w popst-industrialnym społeczeństwie. Celem zajęć jest zbadanie kierunków mobilnmośći społecznej w USA, ze szczególnym naciskiem na zagrożenia dla statusu spolecznego i roli klasy robotniczej i średniej. tendencja ta jest wynikiem globalizacji,która z kolei przyczyniła się do deindustrializacji Ameryki. Zbadamy obraz stratyfikacji społecznej w dzisiejszej Ameryce. Przyjrzymy się życiu rodzin klasy robotniczej i średniej. Spojrzymy na ich zwyczaje, zachowania konsumenckie, aspiracje. odwiedzimy ich miejsca pracy. Obserwowować będziemy charakter relacji społecznych tak w małych miasteczkach jak i w wielkich metropoliach. Badać będziemy te zjawiska przez pryzmat teorii jak również codziennej praktyki. czesto korzystac bedziemy z materialow wideo i internetu.

TEMATY ZAJĘĆ

1. społeczeństwo amerykańskie w 2017. Panorama.

2. Dlaczego Donald trump wygrał wybory w 2016?

3-4. Rozwój amerykańskiego przemysłu - kariery od pucybuta do milionera. Detroit, Baltimore, Youngstown OH

5. Kiedy Ameryka była wielka? lata 1950te czy 1960te?

6. Amerykańskie społeczeństwo odzwierciedlone w kulturze popularnej

7. Globalizacja i gospodarka USA

8. Nierówności spoleczne w USA w XXI wieku

9. Ameryka korporacji i drobny biznes - efekt Wal Martu

10. kryzys klasy średniej

11-13. Deindustrializacja w XXI wieku. koszty społeczne i ekonomiczne

14. Polityczne konsekwencje napięć społecznych

15. Dokąd zmierzasz Ameryko 2017?

Literatura:

Robert Frank, Frank Cook, The Winner-Take-All Society, penguin 1996

Thomas Frank, What's the Matter With Kansas? Holt, 2005

Robert Puttnam, Bowling Alone, Simon and Shuster, 2000

Frances fox Piven, Richard Cloward, The Breaking of the American Social Compact, New Press, 1997

Sherry lee Linkon, John Russo, Steeltown USA. Work and Memory in Youngstown, University Press of Kansas, 2002

David Halle, America's Working Man, University of Chicago Press, 1984

Dale Maharidge, Someplace like America. Tales from the New Great Depression, University of California Press, 2011

David Grusky (ed.), Social Stratification in Sociological Prespective, Westview, 1994

Donald Bartlett, James Steele, America Who Stole the Dream, Andrews and McFeel, 1996

America What Went Wrong? 1992

America Who Really Pays the Taxes? Touchstone Books, 1994

J.D. Vance, A Hillbilly Elegy. A Memoir, Harper Collins, 2016

Efekty uczenia się:

Wiedza: znajomość dynamiki społecznej w nowoczesnym społeczeństwie kapitalistycznym; poznanie czynników kształtujących mobilność społeczną; poznanie reguł rządzących uprzemysłowieniem i rozwojem społecznym w USA w XX wieku; poznanie podstawowych zasad globalizacji i wzajemnych relacji miedzy polityka i gospodarka.

Umiejętności: studenci naucza się analizować dane statystyczne, wyciągać wnioski, budować modele rozwoju, analizować wykresy i rysunki. Będą badać bazy danych i wyciągać wnioski z danych statystycznych. Nauczą się porównywać dane w różnych okresach czasu

Kompetencje społeczne: nauczą się pracować w grupach, wygłaszać wystąpienia publiczne, analizować dane i polityki. Nauczą się na czym polega odpowiedzialności polityka za rozwój społeczeństwa

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę składac się będą następujące składowe:

1. prezentacja (praca grupowa) (30%)

2. praca semestralna (30%)

3. kolokwium cząstkowe (30%)

4. udział w dyskusjach na zajęciach (10%)

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)