Kobieta w domu, w pracy w polityce. Historia praw kobiet na ziemiach polskich w XIX i XX w.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 6600-05/2018-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kobieta w domu, w pracy w polityce. Historia praw kobiet na ziemiach polskich w XIX i XX w. |
Jednostka: | Katedra im. Tadeusza Mazowieckiego |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla studentów zainteresowanych tematyką praw kobiet i historią ruchów feministycznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu ukazanie zmian w prawie tyczącym kobiet w XIX i XX stuleciu na tle analizy zjawisk społecznych, które miały wpływ na tworzenie i kształt norm prawnych. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu ukazanie zmian i ewolucji w prawie tyczącym kobiet w XIX i XX stuleciu na tle analizy zjawisk społecznych, które maja wpływ na tworzenie i kształt norm prawnych. W związku z tym uczestnicy konwersatorium analizować będą nie tylko źródła stricte prawne (kodeksy, ustawy etc), ale też źródła prasowe, literackie, ikonograficzne, korzystając z różnych metodologii. Wszystkie tematy odnoszone też będą do współczesnych problemów kobiet i ciągle funkcjonujących stereotypów wiodących z historycznej tradycji. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student / studentka: W zakresie wiedzy: 1. posiada wiedzę o pozycji prawnej kobiety w wieku XIX – XX 2. posiada wiedzę o uwarunkowaniach prawnych rozwoju ruchów emancypacyjnych i feministycznych 3. posiada wiedzę o współczesnych problemach prawnych kobiet i próbach ich rozwiązywania UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi: 4. widzieć prawo jako element szeroko rozumianej kultury społecznej. 5. samodzielnie podejmować próby poszukiwania opracowań i materiałów źródłowych związanych z tematyką konwersatorium 6. Wyciągać wnioski dotyczące omawianych zagadnień z tekstów prawniczych i nie-prawniczych 7. analizować problemy polskie na tle porównawczym i zaproponować rozwiązania. 8. Rozumieć znaczenie analizy historycznej w ujęciu nie-prezentystycznym. POSTAWY 9. analizuje i ocenia rozwiązania prawne dotyczące kobiet, aktywnie włączając się w dyskusję nad nimi. 10. w dyskusjach szanuje poglądy innych wykazuje postawę tolerancyjną w stosunku do poglądów innych osób 11. rozumie konieczność podnoszenia kultury prawnej społeczeństwa 12. docenia walory pracy w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), oceny aktywności na zajęciach, pracy pisemnej lub prezentacji. Ocena ogólna zajęć będzie składową oceny aktywności studenta podczas zajęć (40%) oraz oceny pracy (60%). Kryteria brane pod uwagę przy ocenie pracy/ prezentacji: umiejętność stawiania pytań badawczych i selekcji materiału źródłowego, umiejętność posługiwania się aparatem naukowym (przypisy, bibliografia) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.