ABC popularyzacji nauki – ZIP
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0508-ABC-PN-OG-ZIP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | ABC popularyzacji nauki – ZIP |
Jednostka: | Biuro Programu ZIP i Innowacji Dydaktycznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie w ramach ZIP dla doktorantów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest wypełnienie i podpisanie (podczas pierwszych zajęć) Deklaracji uczestnika/uczestniczki projektu i Oświadczenia uczestnika/uczestniczki projektu. Rezygnacja z udziału w zajęciach w trakcie ich trwania wiąże się ze zwrotem kosztów żetonów ZIP wykorzystanych do rejestracji na zajęcia. |
Skrócony opis: |
Kiedy, gdzie, po co i jak dzielić się wiedzą naukową z opinią publiczną? Do jakich grup docelowych warto docierać z informacją o pracy naukowej? W których momentach pracy naukowej warto skupić się na popularyzacji? Gdzie mówić o nauce, aby zwiększać jej zasięg oddziaływania, a jednocześnie realizować cele naukowe? Podczas zajęć omówimy podstawy popularyzacji i jej praktycznych aspektów dla pracy naukowej |
Pełny opis: |
Zajęcia oferowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Zasady korzystania z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów w ZIP (pn. Regulamin Zintegrowanego kształcenia doktorantów UW) dostępne są na stronie: www.zip.uw.edu.pl Widoczność naukowca jest obecnie jednym ze wskaźników jego skuteczności w świecie akademickim. Ale czy budowanie jej w formie publikacji naukowych wystarcza, aby realizować cele naukowe w dzisiejszym świecie? Zapraszam do udziału w kursie, po którym będziesz świadomie planował działania popularyzacyjne rozumiane jako przekazywanie informacji o prowadzonych badaniach naukowych do odbiorców spoza świata akademickiego. Pokażę Ci, jakie korzyści może Ci dać popularyzacja, a jednocześnie, jakie mogą być jej negatywne konsekwencje dla naukowca. Po zajęciach będziesz mógł/mogła samodzielnie i świadomie zdecydować, w jakim kierunku się rozwijać – tworzenia własnych tekstów czy wideo popularnonaukowych, a może współpracy z dziennikarzami? Omówimy popularyzację z lotu ptaka przez pryzmat celów, narzędzi, miejsc czy czasu na dzielenie się wiedzą naukową z otoczeniem. Widoczność naukowca jest obecnie jednym ze wskaźników jego skuteczności w świecie akademickim. Ale czy budowanie jej w formie publikacji naukowych wystarcza, aby realizować cele naukowe w dzisiejszym świecie? Podczas zajęć uzyskasz odpowiedzi na wiele pytań dotyczących codziennej praktyki z zakresu popularyzacji nauki, poznasz przykłady działań realizowanych przez zespoły badawcze i indywidualnych naukowców, usystematyzujesz sobie funkcje, jakie tego typu działania mogą pełnić w pracy naukowej. Jakie jest znaczenie popularyzacji nauki w pracy naukowca? Czym różni się ona od upowszechniania badań naukowych? Jakie są oczekiwania grantodawców? Jakie korzyści może przynieść popularyzacja dla naukowca? Co właściwie może popularyzować naukowiec? Jaka jest jego rola w przestrzeni publicznej? Jak, gdzie i kiedy popularyzować naukę? Na czym polega współpraca z dziennikarzami, jakie są ich oczekiwania i czym różnia się od potrzeb naukowców? Jakie są pułapki popularyzacji? Jak ocenić skuteczność działań popularyzacyjnych, aby mieć poczucie, że mają sens? Zajęcia są przeznaczone dla wszystkich, którzy myślą o rozpoczęciu przygody z popularyzacją nauki i planują uwzględnić ją w swojej ścieżce rozwoju naukowego. Natalia Osica W latach 2009-2012 zbudowałam Centrum Prasowe SWPS, czyli prężnie i skutecznie działające biuro prasowe jednej z najlepszych uczelni niepublicznych w Polsce. Stojąc na jego czele, wypromowałam w mediach ponad setkę pracowników naukowych oraz kilkadziesiąt prowadzonych przez nich projektów badawczych. W 2011 roku jako pierwszy rzecznik polskiej instytucji naukowej otrzymałam tytuł Popularyzatora Nauki od redakcji Nauka w Polsce PAP. W latach 2012-2014 pełniłam funkcję sekretarza, a potem prezesa Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Naukowych "Naukowi.pl". Jestem jurorką w konkursach popularyzatorskich, w tym Three Minute Thesis organizowanym przez Politechnikę Śląską. W 2017 roku ukazała się książka „Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców” (OPI-PIB, 2017), którą napisałam wspólnie z Wiktorem Niedzickim. Z wykształcenia jestem socjologiem ze specjalizacją z zakresu rozwiązywania konfliktów i mediacji (ukończyłam Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW). Od 5 lat prowadzę firmę – Science PR. Jesteśmy pierwszą w Polsce agencją PR dla sektora wiedzy, naukowców, instytucji i firm, które rozwijają badania i innowacje. |
Efekty uczenia się: |
Studenci dowiedzą się, jak świadomie planować działania popularyzujące ich własną pracę naukową |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność podczas zajęć Przygotowanie planu popularyzacji własnej pracy nau |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.