Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

ABC popularyzacji nauki – ZIP

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0508-ABC-PN-OG-ZIP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: ABC popularyzacji nauki – ZIP
Jednostka: Biuro Programu ZIP i Innowacji Dydaktycznych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie w ramach ZIP dla doktorantów
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest wypełnienie i podpisanie (podczas pierwszych zajęć) Deklaracji uczestnika/uczestniczki projektu i Oświadczenia uczestnika/uczestniczki projektu. Rezygnacja z udziału w zajęciach w trakcie ich trwania wiąże się ze zwrotem kosztów żetonów ZIP wykorzystanych do rejestracji na zajęcia.

Skrócony opis:

Kiedy, gdzie, po co i jak dzielić się wiedzą naukową z opinią publiczną? Do jakich grup docelowych warto docierać z informacją o pracy naukowej? W których momentach pracy naukowej warto skupić się na popularyzacji? Gdzie mówić o nauce, aby zwiększać jej zasięg oddziaływania, a jednocześnie realizować cele naukowe? Podczas zajęć omówimy podstawy popularyzacji i jej praktycznych aspektów dla pracy naukowej

Pełny opis:

Zajęcia oferowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Zasady korzystania z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów w ZIP (pn. Regulamin Zintegrowanego kształcenia doktorantów UW) dostępne są na stronie: www.zip.uw.edu.pl

Widoczność naukowca jest obecnie jednym ze wskaźników jego skuteczności w świecie akademickim. Ale czy budowanie jej w formie publikacji naukowych wystarcza, aby realizować cele naukowe w dzisiejszym świecie? Zapraszam do udziału w kursie, po którym będziesz świadomie planował działania popularyzacyjne rozumiane jako przekazywanie informacji o prowadzonych badaniach naukowych do odbiorców spoza świata akademickiego. Pokażę Ci, jakie korzyści może Ci dać popularyzacja, a jednocześnie, jakie mogą być jej negatywne konsekwencje dla naukowca. Po zajęciach będziesz mógł/mogła samodzielnie i świadomie zdecydować, w jakim kierunku się rozwijać – tworzenia własnych tekstów czy wideo popularnonaukowych, a może współpracy z dziennikarzami? Omówimy popularyzację z lotu ptaka przez pryzmat celów, narzędzi, miejsc czy czasu na dzielenie się wiedzą naukową z otoczeniem.

Widoczność naukowca jest obecnie jednym ze wskaźników jego skuteczności w świecie akademickim. Ale czy budowanie jej w formie publikacji naukowych wystarcza, aby realizować cele naukowe w dzisiejszym świecie?

Podczas zajęć uzyskasz odpowiedzi na wiele pytań dotyczących codziennej praktyki z zakresu popularyzacji nauki, poznasz przykłady działań realizowanych przez zespoły badawcze i indywidualnych naukowców, usystematyzujesz sobie funkcje, jakie tego typu działania mogą pełnić w pracy naukowej.

Jakie jest znaczenie popularyzacji nauki w pracy naukowca? Czym różni się ona od upowszechniania badań naukowych? Jakie są oczekiwania grantodawców? Jakie korzyści może przynieść popularyzacja dla naukowca? Co właściwie może popularyzować naukowiec? Jaka jest jego rola w przestrzeni publicznej? Jak, gdzie i kiedy popularyzować naukę? Na czym polega współpraca z dziennikarzami, jakie są ich oczekiwania i czym różnia się od potrzeb naukowców? Jakie są pułapki popularyzacji? Jak ocenić skuteczność działań popularyzacyjnych, aby mieć poczucie, że mają sens?

Zajęcia są przeznaczone dla wszystkich, którzy myślą o rozpoczęciu przygody z popularyzacją nauki i planują uwzględnić ją w swojej ścieżce rozwoju naukowego.

Natalia Osica

W latach 2009-2012 zbudowałam Centrum Prasowe SWPS, czyli prężnie i skutecznie działające biuro prasowe jednej z najlepszych uczelni niepublicznych w Polsce. Stojąc na jego czele, wypromowałam w mediach ponad setkę pracowników naukowych oraz kilkadziesiąt prowadzonych przez nich projektów badawczych. W 2011 roku jako pierwszy rzecznik polskiej instytucji naukowej otrzymałam tytuł Popularyzatora Nauki od redakcji Nauka w Polsce PAP. W latach 2012-2014 pełniłam funkcję sekretarza, a potem prezesa Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Naukowych "Naukowi.pl".

Jestem jurorką w konkursach popularyzatorskich, w tym Three Minute Thesis organizowanym przez Politechnikę Śląską. W 2017 roku ukazała się książka „Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców” (OPI-PIB, 2017), którą napisałam wspólnie z Wiktorem Niedzickim.

Z wykształcenia jestem socjologiem ze specjalizacją z zakresu rozwiązywania konfliktów i mediacji (ukończyłam Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW).

Od 5 lat prowadzę firmę – Science PR. Jesteśmy pierwszą w Polsce agencją PR dla sektora wiedzy, naukowców, instytucji i firm, które rozwijają badania i innowacje.

Efekty uczenia się:

Studenci dowiedzą się, jak świadomie planować działania popularyzujące ich własną pracę naukową

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność podczas zajęć

Przygotowanie planu popularyzacji własnej pracy nau

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)