Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metodyka nauczania informatyki I

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-135MI1 Kod Erasmus / ISCED: 11.013 / (0540) Matematyka i statystyka
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania informatyki I
Jednostka: Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki
Grupy: Przedmioty fakultatywne dla studiów 1 stopnia na matematyce
Przedmioty fakultatywne dla studiów 2 stopnia na matematyce
Przedmioty fakultatywne na matematyce
Punkty ECTS i inne: 6.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Wymagania (lista przedmiotów):

Wstęp do informatyki (potok I) 1000-111bWI1a
Wstęp do informatyki II (potok I) 1000-112bWI2a

Założenia (lista przedmiotów):

Matematyka dyskretna 1000-134MAD

Założenia (opisowo):

Posiadanie podstawowych umiejętności programistycznych oraz umiejętność konstruktywnego rozwiązywania problemów matematyki dyskretnej.

Skrócony opis:

Lekcje informatyki w szkołach różnych typów i poziomów powinny dostarczać uczniom zarówno wiedzy ogólnej o informatyce i teorii informacji, a także uczyć programowania. "Metodyka nauczania informatyki I" przedstawia sposoby budowania i prowadzenia lekcji informatyki poświęconych nauce programowania oraz nauce teoretycznej informatyki. Będziemy mówić o metodach uczenia programowania, o konstrukcjach modeli pomocniczych w nauczaniu i pułapkach czyhających na lekcjach.

Pełny opis:

Lekcje informatyki w szkołach różnych typów i poziomów powinny dostarczać uczniom zarówno wiedzy ogólnej o informatyce i teorii informacji, a także uczyć programowania. "Metodyka nauczania informatyki I" jest poświęcony sposobom budowania i prowadzenia lekcji informatyki poświęconych nauce programowania oraz nauce teoretycznej informatyki. Będziemy mówić o metodach uczenia programowania, o konstrukcjach modeli pomocniczych w nauczaniu i pułapkach czyhających na lekcjach.

Uczestnicy zajęć powinni znać podstawy informatyki. Ponadto powinni umieć programować na elementarnym poziomie. Częścią zajęć będzie kurs programowania na potrzeby szkolnych lekcji.

Literatura:

1. Andrzej Walat (2007), Zarys dydaktyki informatyki, Warszawa: OEIiZK.

2. Seymour Papert (1996), Burze mózgów. Dzieci i komputery, Warszawa: PWN.

3. Eric S. Roberts (1986), Thinking Recursively, New York: John Wiley & Sons.

Efekty uczenia się:

Student

1. Zna założenia i zapisy podstawy programowej kształcenia ogólnego z informatyki na każdym poziomie nauczania.

2. Zna i rozumie zasady myślenia algorytmicznego.

3. Umie stawiać i rozwiązywać szkolne problemy algorytmiczne i prezentować rozwiązania w sposób zrozumiały dla uczniów na każdym poziomie nauczania.

4. Potrafi zaprojektować (ułożyć scenariusz i konspekt) poprawną lekcję informatyki z wykorzystaniem konstruktywistycznych metod nauczania oraz technologii informatycznych, w szczególności środowisk programistycznych.

5. Umie skonstruować zestawy zadań sprawdzających umiejętności wymienione w podstawie programowej na każdym poziomie nauczania.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywność na zajęciach. W szczególności:

- przygotowanie i zrealizowanie na ćwiczeniach zajęć szkolnych na zadany temat, na każdym poziomie nauczania (klasy 1-3, klasy 4- 8, szkoła średnia - poziom rozszerzony)

- zrealizowanie edukacyjnego projektu programistycznego na laboratorium

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2021-02-22 - 2021-06-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Diks
Prowadzący grup: Krzysztof Diks, Tomasz Kazana
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.