Analiza matematyczna inf. II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-212bAM2 | Kod Erasmus / ISCED: |
11.101
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Analiza matematyczna inf. II | ||
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla I roku informatyki |
||
Punkty ECTS i inne: |
7.50 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Wymagania (lista przedmiotów): | Analiza matematyczna inf. I 1000-211bAM1 |
||
Skrócony opis: |
Rachunek różniczkowy jednej zmiennej, zbieżność ciągów i szeregów funkcyjnych, rachunek całkowy jednej zmiennej, przestrzenie metryczne i ciągłość funkcji wielu zmiennych, rachunek różniczkowy wielu zmiennych. |
||
Pełny opis: |
1. Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej: pochodna i jej sens geometryczny, własności algebraiczne pochodnej, różniczkowanie elementarnych funkcji, ekstrema lokalne, twierdzenia Rolle'a, Lagrange'a i Cauchy'ego o wartości średniej, monotoniczność a pochodna, reguła de l' Hospitala, wyższe pochodne, wypukłość, wzór Taylora.** 2. Zbieżności (punktowa, jednostajna, niemal jednostajna) ciągów i szeregów funkcyjnych: norma "sup" funkcji, warunki konieczne i dostateczne (kryt. Weierstrassa) zbieżności jednostajnej szeregów funkcyjnych, twierdzeni a o ciągłości i o różniczkowalności granicy, informacja o aproksymacji jednostajnej wielomianami. 3. Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej: całka nieoznaczona i oznaczona, całkowanie przez części i przez podstawianie, całkowanie funkcji wymiernych, informacje o typowych podstawieniach, całka Riemanna, całkowalność i zbieżność sum Riemanna dla funkcji ciągłych, elementarne własności całki Riemanna, podstawowe twierdzenie rachunku całkowego, twierdzenie (tzw. "I-sze") o wartości średniej, całki niewłaściwe (szkic). 4. Przestrzenie metryczne i ciągłość funkcji wielu zmiennych: przykłady metryk, normy, zbiory otwarte i domknięte, zbieżność ciągów w przestrzeniach metrycznych, zwartość w R^n i twierdzenie Bolzano Weierstrassa, granica i ciągłość funkcji wielu zmiennych, ciągłość funkcji a otwartość/domkniętość zbiorów, twierdzenie Weierstrassa o osiąganiu kresów dla funkcji wielu zmiennych. 5. Rachunek różniczkowy funkcji wielu zmiennych: pochodna funkcji wektorowej 1-nej zmiennej, pochodne cząstkowe, funkcje klasy C^1, tw. o ekstremach lokalnych dla funkcji skalarnych, pochodna kierunkowa, różniczka, macierz Jakobiego, ciągłość funkcji różniczkowalnych i różniczkowalność funkcji klasy C^1, różniczka złożenia i reguła "łańcuchowa", ekstrema warunkowe i tw. o mnożnikach Lagrange'a, pochodne cząstkowe drugiego rzędu i warunki dostateczne na ekstrema lokalne. 6. Rachunek całkowy wielu zmiennych.*** |
||
Literatura: |
1. Kazimierz Kuratowski, Rachunek różniczkowy i całkowy. Funkcje jednej zmiennej, PWN. 2. Marcin Moszyński, Skrypt-Analiza Matematyczna dla informatyków, Wydz. Mat. Inf. i M. UW. 3. Witold Kołodziej, Analiza matematyczna, PWN, 1978 (wybrane rozdziały). |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza i umiejętności: A. znajomość ze zrozumieniem: - pojęć (definicje i przykłady ilustrujące), - sformułowanych twierdzeń (twierdzenia, stwierdzenia, fakty, lematy, wnioski itp oraz przykłady ilustrujące), - ważnych dowodów, B. umiejętność praktycznego posługiwania się twierdzeniami przy badaniu konkretnych problemów matematycznych, w odniesieniu grup tematycznych 1-5 i szczegółowych zagadnień w nich zawartych, wg. programu powyżej Kompetencje społeczne: 1. Zrozumienie możliwości użycia elementarnych działów analizy matematycznej jako narzędzi pomocnych przy rozwiązywaniu zagadnień z innych dziedzin nauki oraz praktycznych zagadnień z życia codziennego (m. in. zagadnienia typu czysto obliczeniowego, zagadnienia maksymalizacji i minimalizacji, znajdowanie przybliżeń z szacowaniem błędów). 2. Umiejętność ścisłego, precyzyjnego i zgodnego z regułami logiki formułowania stwierdzeń, zrozumienie roli dowodu. Rozróżnienie modelu matematycznego od zagadnienia praktycznego, do którego model matematyczny próbujemy stosować. 3. Zdolność dostrzegania w konkretny ch przykładach pewnych abstrakcyjnych obiektów matematycznych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Część grup ćwiczeniowych jest prowadzona w szczególnej formule, z zajęciami laboratoryjnymi i wykorzystaniem systemu obliczeń symbolicznych Mathematica; do grup tych jest prowadzona osobna rejestracja. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin ![]() Wykład, 45 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paweł Strzelecki | |
Prowadzący grup: | Paweł Bechler, Andrzej Kozłowski, Tomasz Piasecki, Jacek Sadowski, Paweł Strzelecki, Sławomir Tomaszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin ![]() Wykład, 45 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Paweł Strzelecki | |
Prowadzący grup: | Paweł Bechler, Andrzej Kozłowski, Marcin Małogrosz, Jacek Sadowski, Paweł Strzelecki, Sławomir Tomaszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.