Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Inżynieria oprogramowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-214bIOP Kod Erasmus / ISCED: 11.302 / (0612) Database and network design and administration
Nazwa przedmiotu: Inżynieria oprogramowania
Jednostka: Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla II roku (4. semestr) JSIM - wariant 3I+4M
Przedmioty obowiązkowe dla II roku informatyki
Przedmioty obowiązkowe dla III roku JSIM - wariant 3M+4I
Strona przedmiotu: http://moodle.mimuw.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 5.50
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Kierunek podstawowy MISMaP:

informatyka

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Indywidualny projekt programistyczny 1000-222bIPP

Założenia (lista przedmiotów):

Bazy danych 1000-213bBAD
Programowanie obiektowe 1000-212bPO

Założenia (opisowo):

Znajomość zagadnień omawianych na przedmiotach:

1. Indywidualny projekt programistyczny

2. Bazy danych

3. Programowanie obiektowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest nauczenie zasad tworzenia oprogramowania w projektach programistycznych realizowanych zespołowo. Na wykładzie omawiane są praktyki tworzenia oprogramowania wybrane z obowiązujących współcześnie metodyk. Podczas laboratorium czteroosobowe zespoły pracują nad wybranymi przez siebie małymi projektami; uczą się pracować w zespole, stosować wzorce funkcjonalne i architektoniczne, korzystać z narzędzi wspierających wytwarzanie oprogramowania. Od zespołów oczekuje się, że doprowadzą w kilku (co najmniej dwóch) iteracjach do powstania uruchamialnej wersji systemu, która zawierać będzie minimalny zakres funkcjonalności, pozwalający uznać system za użyteczny (MVP, minimal viable product). Zdobyta wiedza i doświadczenie mają posłużyć w kolejnym roku przy realizacji dużego projektu programistycznego w ramach proseminarium Zespołowy Projekt Programistyczny.

Pełny opis:

Zakres wykładu:

- Projekt informatyczny

- Architektura

- Funkcjonalność

- Wzorce

- Specyfikacja

- Jakość

- Planowanie

- Zarządzanie konfiguracją

- Metodyki

- Praca w grupie

Zakres laboratorium:

- Ustalenie zespołów projektowych (4-osobowych)

- Uzgodnienie projektu przewidzianego do realizacji (pomiędzy zespołami a prowadzącym laboratorium)

- Przeprowadzenie kilku (co najmniej 2) iteracji wytwórczych, w ramach każdej iteracji stworzenie kolejnych wersji wszystkich artefaktów projektowych (co najmniej: kod źródłowy systemu, zwięzły opis architektury i funkcjonalności systemu, krótka prezentacja na temat systemu, plakat reklamujący system)

Literatura:

1. E.Yourdon, Death March

2. T.DeMarco, The Deadline

3. I.Sommerville, Software Engineering

4. S.McConnell, Code Complete

5. H.Takeuchi, I.Nonaka, The new product development game (article)

6. W.W.Royce, Managing development of large software systems (article)

7. M.Shaw, D.Garlan, Software Architecture

8. E.Gamma, R.Helm, R.Johnson, J.Vlissides, Design patterns

Efekty uczenia się:

Wymagane:

- Potrafi określić procesy wytwórcze właściwe dla wytwarzanego systemu

- Potrafi projektować (modelować) architekturę wytwarzanego systemu

- Potrafi projektować (modelować) funkcjonalność wytwarzanego systemu

- Potrafi definiować (w mierzalny sposób) oczekiwania jakościowe względem wytwarzanego systemu

- Potrafi planować projekt w zakresie procesów wytwórczych

- Potrafi planować projekt w zakresie narzędzi wspierających

- Potrafi zarządzać konfiguracją, zarządzać zmianami, budować wydania oprogramowania

Pożądane:

- Potrafi zarządzać małym projektem programistycznym

- Potrafi identyfikować i dobierać właściwe dla projektu wzorce (projektowe, architektoniczne, analityczne)

- Potrafi identyfikować i dobierać właściwe dla projektu metodyki (wytwórcze, zarządcze)

- Potrafi koordynować mały zespół programistów

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa jest oparta na sumie punktów otrzymanych za projekt laboratoryjny oraz test egzaminacyjny.

Oceny są ustalane następująco:

jeśli suma punktów > 50% wtedy ocena = 3 (dst);

jeśli suma punktów > 60% wtedy ocena = 3,5 (dst+);

jeśli suma punktów > 70% wtedy ocena = 4 (db);

jeśli suma punktów > 80% wtedy ocena = 4,5 (db+);

jeśli suma punktów > 90% wtedy ocena = 5 (bdb);

w przeciwny przypadku ocena = 2 (ndst).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)

Okres: 2019-02-16 - 2019-06-08
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Dąbrowski
Prowadzący grup: Szymon Acedański, Robert Dąbrowski, Jędrzej Fulara, Grzegorz Grudziński, Piotr Hofman, Łukasz Kamiński, Patrycja Węgrzynowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-17 - 2020-06-10
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Stencel
Prowadzący grup: Szymon Acedański, Grzegorz Grudziński, Piotr Hofman, Łukasz Kamiński, Krzysztof Stencel, Patrycja Węgrzynowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.