Inżynieria oprogramowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-214bIOP | Kod Erasmus / ISCED: |
11.302
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Inżynieria oprogramowania | ||
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki | ||
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku (4. semestr) JSIM - wariant 3I+4M Przedmioty obowiązkowe dla II roku informatyki Przedmioty obowiązkowe dla III roku JSIM - wariant 3M+4I |
||
Strona przedmiotu: | http://moodle.mimuw.edu.pl | ||
Punkty ECTS i inne: |
5.50 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Kierunek podstawowy MISMaP: | informatyka |
||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Wymagania (lista przedmiotów): | Indywidualny projekt programistyczny 1000-222bIPP |
||
Założenia (lista przedmiotów): | Bazy danych 1000-213bBAD |
||
Założenia (opisowo): | Znajomość zagadnień omawianych na przedmiotach: 1. Indywidualny projekt programistyczny 2. Bazy danych 3. Programowanie obiektowe |
||
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nauczenie zasad tworzenia oprogramowania w projektach programistycznych realizowanych zespołowo. Na wykładzie omawiane są praktyki tworzenia oprogramowania wybrane z obowiązujących współcześnie metodyk. Podczas laboratorium czteroosobowe zespoły pracują nad wybranymi przez siebie małymi projektami; uczą się pracować w zespole, stosować wzorce funkcjonalne i architektoniczne, korzystać z narzędzi wspierających wytwarzanie oprogramowania. Od zespołów oczekuje się, że doprowadzą w kilku (co najmniej dwóch) iteracjach do powstania uruchamialnej wersji systemu, która zawierać będzie minimalny zakres funkcjonalności, pozwalający uznać system za użyteczny (MVP, minimal viable product). Zdobyta wiedza i doświadczenie mają posłużyć w kolejnym roku przy realizacji dużego projektu programistycznego w ramach proseminarium Zespołowy Projekt Programistyczny. |
||
Pełny opis: |
Zakres wykładu: - Projekt informatyczny - Architektura - Funkcjonalność - Wzorce - Specyfikacja - Jakość - Planowanie - Zarządzanie konfiguracją - Metodyki - Praca w grupie Zakres laboratorium: - Ustalenie zespołów projektowych (4-osobowych) - Uzgodnienie projektu przewidzianego do realizacji (pomiędzy zespołami a prowadzącym laboratorium) - Przeprowadzenie kilku (co najmniej 2) iteracji wytwórczych, w ramach każdej iteracji stworzenie kolejnych wersji wszystkich artefaktów projektowych (co najmniej: kod źródłowy systemu, zwięzły opis architektury i funkcjonalności systemu, krótka prezentacja na temat systemu, plakat reklamujący system) |
||
Literatura: |
1. E.Yourdon, Death March 2. T.DeMarco, The Deadline 3. I.Sommerville, Software Engineering 4. S.McConnell, Code Complete 5. H.Takeuchi, I.Nonaka, The new product development game (article) 6. W.W.Royce, Managing development of large software systems (article) 7. M.Shaw, D.Garlan, Software Architecture 8. E.Gamma, R.Helm, R.Johnson, J.Vlissides, Design patterns |
||
Efekty uczenia się: |
Wymagane: - Potrafi określić procesy wytwórcze właściwe dla wytwarzanego systemu - Potrafi projektować (modelować) architekturę wytwarzanego systemu - Potrafi projektować (modelować) funkcjonalność wytwarzanego systemu - Potrafi definiować (w mierzalny sposób) oczekiwania jakościowe względem wytwarzanego systemu - Potrafi planować projekt w zakresie procesów wytwórczych - Potrafi planować projekt w zakresie narzędzi wspierających - Potrafi zarządzać konfiguracją, zarządzać zmianami, budować wydania oprogramowania Pożądane: - Potrafi zarządzać małym projektem programistycznym - Potrafi identyfikować i dobierać właściwe dla projektu wzorce (projektowe, architektoniczne, analityczne) - Potrafi identyfikować i dobierać właściwe dla projektu metodyki (wytwórcze, zarządcze) - Potrafi koordynować mały zespół programistów |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest oparta na sumie punktów otrzymanych za projekt laboratoryjny oraz test egzaminacyjny. Oceny są ustalane następująco: jeśli suma punktów > 50% wtedy ocena = 3 (dst); jeśli suma punktów > 60% wtedy ocena = 3,5 (dst+); jeśli suma punktów > 70% wtedy ocena = 4 (db); jeśli suma punktów > 80% wtedy ocena = 4,5 (db+); jeśli suma punktów > 90% wtedy ocena = 5 (bdb); w przeciwny przypadku ocena = 2 (ndst). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-08-02 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Stencel | |
Prowadzący grup: | Szymon Acedański, Grzegorz Grudziński, Piotr Hofman, Łukasz Kamiński, Krzysztof Stencel, Patrycja Węgrzynowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Hofman | |
Prowadzący grup: | Wojciech Dubiel, Grzegorz Grudziński, Piotr Hofman, Łukasz Kamiński, Sławomir Lasota, Aleksy Schubert, Patrycja Węgrzynowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.