Automaty, logika i gry
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-2M22ALG |
Kod Erasmus / ISCED: |
11.3
|
Nazwa przedmiotu: | Automaty, logika i gry |
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki |
Grupy: |
Przedmioty obieralne dla informatyki Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | informatyka |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (lista przedmiotów): | Języki, automaty i obliczenia 1000-214bJAO |
Skrócony opis: |
Wykład opisuje związki pomiędzy logiką a automatami skończonymi. Punktem wyjścia jest klasyczne twierdzenie, że automaty skończone opisują dokładnie te języki, które można zdefiniować w logice monadycznej drugiego rzędu. Wykład omawia daleko idące rozszerzenia tego twierdzenia, dotyczące przede wszystkim obiektów nieskończonych, takich jak nieskończone słowa czy drzewa. Ważną rolę w teorii odgrywają pewne gry matematyczne, przede wszystkim tzw. gry parzystości, w których rozgrywka jest nieskończona. |
Pełny opis: |
Wykład podąża według programu i slajdów przedstawionych na stronie https://www.mimuw.edu.pl/~bojan/2020-2021-2/automata-logic-and-games 1. Automaty i logika monadyczna dla słów skończonych 2. Półgrupy i kompozycjonalność dla logiki 3. Logika pierwszego rzędu i pokrewne 4. Słowa nieskończone i automaty Büchiego na nich 5. Determinizacja automatów na słowach nieskończonych 6. Gra i ich determinacja 7. Automaty alternujące oraz logika temporalna LTL 8. Algorytmy rozwiązujące gry parzystości 9. Drzewa skończone 10. Drzew nieskończone 11. Twierdzenie Rabina 12. Logiki temporalne i struktury Kripkego 13. Rachunek mi 14. Grafy 15. Transdukcje Przedmiot jest przeznaczony również dla doktorantów. |
Literatura: |
Podstawowym materiałem będą slajdy https://www.mimuw.edu.pl/~bojan/2020-2021-2/automata-logic-and-games Uzupełniającym materiałami są: * Wolfgang Thomas. Languages, Automata and Logic * Mikołaj Bojańczyk i Wojciech Czerwiński. An automata toolbox * Mikołaj Bojańczyk. Recognisable languages … |
Efekty uczenia się: |
Wykład ma być obszernym wprowadzeniem do współczesnych badań dotyczących automatów i logiki. Dzięki wykładowi student powinien zapoznać się z teorią używaną w tych badaniach, wraz z powiązaniami z pozornie odległymi zagadnieniami takimi jak teoria gier czy topologia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin z przedmiotu jest ustny. Poprzedzony będzie zadaniami domowymi, które umożliwiają podwyższenie oceny z egzaminu ustnego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.