Sztuczna inteligencja i systemy doradcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-2N00SID | Kod Erasmus / ISCED: |
11.402
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Sztuczna inteligencja i systemy doradcze | ||
Jednostka: | Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki | ||
Grupy: |
Przedmioty monograficzne dla III - V roku informatyki Przedmioty obieralne dla informatyki Przedmioty obieralne stałe dla informatyki |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z technikami stosowanymi do rozwiązywania problemów, które sa trudne lub niepraktyczne przy zastosowaniu typowych metod programistycznych. Zajęcia przedstawiają studentom także najbardziej istotne specjalistyczne zastosowania komputerów i metody wykorzystywane do tych zastosowań. Główne tematy: poszukiwanie rozwiązań w przestrzeni stanów, strategie w grach, wnioskowanie w logice, planowanie, uczenie maszynowe, zastosowania specjalistyczne. |
||
Pełny opis: |
1.Poszukiwanie rozwiązań w przestrzeni stanów: przeszukiwanie brutalne, przeszukiwanie pierwszy najlepszy, algorytm A*, hill-climbing, symulowane wyżarzanie, strategie ewolucyjne 2.Strategie w grach: gry dwuosobowe, algorytm minimax, odcięcia alfa-beta 3.Wnioskowanie w logice: reprezentacja problemu i wiedzy związanej z problemem, rachunek zdań, badanie spełnialności, logika I rzędu, metoda rezolucji, dowodzenie twierdzeń 4.Planowanie: reprezentacja STRIPS i ADL, algorytmy forward-chaining i backward-chaining, planowanie przez sprowadzenie do problemu spełnialności, planowanie hierarchiczne, dekomponowanie planów, planowanie przez analogie (system Prodigy), planowanie oparte na logice temporalnej (system TALPlanner), uczenie przez wyprowadzenie 5.Uczenie maszynowe: uczenie symboliczne (algorytm indukcji reguł), drzewa decyzyjne, sieci neuronowe (algorytm propagacji wstecznej), sieci bayesowskie, uczenie z przykładów (algorytm k najblizszych sasiadów), reinforcement learning 6.Zastosowania specjalistyczne: przetwarzanie jezyka naturalnego, rozpoznawanie twarzy, robotyka, systemy wieloagentowe Wymagania wstępne: Logika, Algorytmy i struktury danych |
||
Literatura: |
1.Artificial Intelligence: a modern approach, S. Russell, P. Norvig, Prentice-Hall 1995 2.Artificial Intelligence: structures and strategies for complex problem solving, G. Luger, Addison Wesley 1997 |
||
Efekty uczenia się: |
Celem zajęć jest przedstawienie podstaw oraz zastosowań wybranych metod sztucznej inteligencji i systemów doradczych. Student powinien nabyć umiejętność rozwiązywania złożonych problemów obliczeniowych przy użyciu omawianych metod. Powinien także posiąść wiedzę, na ile omawiane metody mogą być przydatne w projektach, w których bierze udział. Zakładamy, że student po zakończeniu zajęć: 1. Zna i umie zastosować heurystyczne metody przeszukiwania przestrzeni stanów, takie jak na przykład A*, symulowane wyżarzanie, czy też strategie szukania rozwiązań z dodatkowymi więzami. 2. Zna i umie zamodelować strategie w grach dwuosobowych, oparte na przykład na algorytmach typu minimax oraz odcięciach alfa-beta. 3. Zna podstawy reprezentacji wiedzy i wnioskowań w rachunku zdań i logice I rzędu, a także aproksymacyjne metody reprezentacji wiedzy, takie jak logika rozmyta, sieci bayesowskie i zbiory przybliżone. 4. Zna i umie zastosować podstawowe metody planowania, w tym algorytmy forward-chaining i backward-chaining, oraz planowanie przez sprowadzenie do problemu spełnialności. 5. Zna i umie zastosować wybrane techniki systemów uczących się, zarówno jeżeli chodzi o modele symboliczne (np. drzewa decyzyjne), jak i numeryczne (np. sztuczne sieci neuronowe). |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Na pomyślne zaliczenie przedmiotu składają się ćwiczenia (zaliczenie) oraz egzamin (ocena). Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym i dostatecznym dla przystąpienia do egzaminu. Istotnymi warunkami dla zaliczenia ćwiczeń jest regularna obecność na ćwiczeniach oraz kolokwium, na którym studenci rozwiązują zadania na zastosowanie metod sztucznej inteligencji. Warunkiem dodatkowym lub alternatywnym jest rozwiązywanie prac domowych. Dalsze szczegóły ustalają osoby prowadzące poszczególne grupy ćwiczeniowe. Uczęszczanie na wykład nie jest obowiązkowe, lecz wskazane dla pełnego zrozumienia materiału. Egzamin ma formę pisemną. Jest złożony z zadań na zastosowanie metod sztucznej inteligencji. Na egzaminie można korzystać z materiałów własnych, ale zadania trzeba rozwiązywać indywidualnie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-06-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dominik Ślęzak | |
Prowadzący grup: | Ewa Madalińska-Bugaj, Anh Linh Nguyen, Marcin Szczuka, Dominik Ślęzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.