Pedagogika na III i IV etapie nauczania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1101-351M |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.702
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika na III i IV etapie nauczania |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Przedmioty dające uprawnienia pedagogiczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Dla studentów matematyki przygotowujących się do zawodu nauczyciela. |
Skrócony opis: |
Pedagogika II, grupa dla matematyków. Celem zajęć jest przygotowanie przyszłych nauczycieli do roli wychowawcy. Omawiane są następujące zagadnienia: nauczyciel skuteczny, style rozwiązywania konfliktów, zachowania interpersonalne, agresja oraz sztuka prezentacji. |
Pełny opis: |
Pedagogika II, grupa dla matematyków. Program: 1. Kompetencje nauczyciela. 2. Sztuka prezentacji; struktura, styl i treść wystąpienia. 3. Cechy dobrej prezentacji, przekaz werbalny i niewerbalny. 4. Autoprezentacja nauczyciela. 5. Komunikacja społeczna w organizacji. 6. Teoria grup społecznych. Struktura grupy, normy grupowe, interakcja w grupie, cele grupy. 7. Klasa szkolna jako grupa społeczna. 8. Społeczne instytucje wychowania - rodziny, społeczności lokalne, grupy rówieśnicze. 9. Edukacja prorodzinna. Współpraca z rodzicami. Organizacja czasu wolnego ucznia. 10. Rodzaje zachowań: asertywne, agresywne i bierne. 11. Rozwiązywanie konfliktów i negocjowanie. 12. Wychowawcza praca szkoły. Współpraca z instytucjami pomocy pedagogicznej. Opis przygotowała Stefania Elbanowska, kwiecień 2007 |
Literatura: |
1. K. Knafel, Komunikacja społeczna w organizacji, 2. K. Ernst, Szkolne gry uczniów, 3. R. Pijarowska, A. M. Seweryńska, Sztuka prezentacji, 4. H. Hamer, Klucz do efektywności nauczania a także aktualne publikacje polecane przez wykładowcę. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: 1. Wyjazuje się znajomością kompetencji nauczyciela skutecznych w pracy wychowawczej; 2. Rozróżnia umiejętności zachowań agresywnych, asertywnych i biernych; 3. Potrafi wskazać przyczyny zachowań agresywnych uczniów; 4. Potrafi zastosować właściwe metody rozwiązywania konfliktów w sytuacjach szkolnych; 5. Potrafi dostosować styl, strukturę oraz treść wystąpienia do celu prezentacji; 6. Potrafi świadomie kontrolować zachowania niewerbalne (postawę, gesty, mimikę) podczas wystąpień publicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: zaliczenie na ocenę (aktywny udział na ćwiczeniach oraz test zaliczeniowy) Kryteria ocen: dostateczny: 55% do 69% punktów mozliwych do uzyskania, dobry: od 70% do 85% punktów mozliwych do uzyskania, bardzo dobry: ponad 85% punktów możliwych do uzyskania. |
Praktyki zawodowe: |
Opis przygotowała Stefania Elbanowska-Ciemuchowska, May 2010 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.