Dydaktyka fizyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1101-4NP23 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.104
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka fizyki |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: |
Fizyka, II stopień; przedmioty specjalności "Nauczanie i popularyzacja fizyki" Przedmioty do wyboru dla doktorantów; |
Strona przedmiotu: | https://sites.google.com/a/uw.edu.pl/pniezurawski/df |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Kierunek podstawowy MISMaP: | fizyka |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Fizyka jest omówiona jako przedmiot nauczania z punktu widzenia badań dydaktycznych i warsztatu nauczyciela. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zwrócenie uwagi przyszłych nauczycieli na trudności, jakie fizyka sprawia jako przedmiot na różnych szczeblach nauczania, i na możliwości radzenia sobie z nimi w kontekście najnowszych wyników badań dydaktycznych. Nicią przewodnią części dotyczącej kontroli wyników nauczania, wybranych metod dydaktycznych i treści są cele nauczania. Program: 1. Fizyka jako dyscyplina i jako przedmiot nauczania. Metodologia fizyki a metodologia dydaktyki fizyki. 2. Cele nauczania fizyki. 3. Język w nauczaniu fizyki. 4. Trudności poznawcze uczniów. Konstrukcja ciągów dydaktycznych z uwzględnieniem barier pojęciowych. 5. Kontrola i ocena wyników nauczania. Sprawdzanie zrozumienia. 6. Analizy dydaktyczne wybranych działów i zagadnień fizyki. Tendencje integracyjne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych. 7. Modele w fizyce i w nauczaniu fizyki. 8. Metody aktywizujące w nauczaniu fizyki. Nieformalne nauczanie fizyki. 9. Nauczanie fizyki w różnych kontekstach (fizyka w kuchni, w zagadnieniach ekologicznych, fizyka zabawek,...). 10. Rozwiązywanie zadań jako czynność kształcąca. Zadania otwarte. Analiza wymiarowa. (PN) 11. Wykorzystanie zasobów internetowych oraz urządzeń mobilnych w nauczaniu fizyki. (PN) Forma zaliczenia: Zaliczenie ćwiczeń - obecność i aktywność na ćwiczeniach oraz zaliczenie prac domowych. Egzamin składa się z części pisemnej (eseju lub ciągu dydaktycznego do przygotowania w domu) oraz egzaminu ustnego (Magdalena Staszel). Z ostatnich dwóch tematów przeprowadzany jest oddzielny egzamin ustny (Piotr Nieżurawski). Nakład pracy studenta: Wykład - 30 h, cwiczenia - 30 h, prace domowe - 30 h, cotygodniowe przygotowanie się do zajęc - 15 h, egzaminacyjna praca pisemna - ok. 30 h, przygotowanie się do egz. ustnego -15 h, razem ok. 150 h. Opis sporządziła Magdalena Staszel, maj 2010 r.; uzupełnił Piotr Nieżurawski, marzec 2018 r. |
Literatura: |
1. J.L.Lewis (red.), Nauczanie Fizyki. 2. B.Niemierko, Diagnostyka edukacyjna 3. J.D.Harron, Lekcja chemii. O skutecznym sposobie uczenia 4. A.B.Arons, A Guide to Introductory Physucs Teaching (wybrane rozdziały) 5. R.Driver, E.Guesne, A.Tiberghien, Children's Ideas in Science (wybrane rozdziały) oraz artykuły w czasopismach specjalistycznych podane przez wykładowcę. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: 1. Wykazuje się znajomością obowiązującej podstawy programowej z fizyki w gimnazjum i liceum 2. Potrafi dobrać narzędzia kontroli wyników nauczania do przyjętych celów nauczania 3. Rozpoznaje najczęściej występujące trudności poznawcze ucznia i potrafi je zdiagnozować 4. Analizuje złożoność języka tekstów przyrodniczych i ich odpowiedniość dla różnych grup wiekowych 5. Konstruuje ciągi dydaktyczne dla zagadnień trudnych poznawczo 6. Wykorzystuje przykłady wszechobecności fizyki w życiu codziennym 7. Dobiera atrakcyjny kontekst nauczania, by zwiększyć zainteresowanie ucznia 8. Potrafi zastosować aktywizujące metody nauczania 9. Analizuje krytycznie sformułowania zadań, potrafi przedstawić rozwiązanie zadania. 10. Potrafi w podstawowym zakresie wykorzystać w procesie dydaktycznym programy komputerowe i urządzenia mobilne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Tematy 1-9 (MS) Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność - 25% punktów Obecność na zajęciach - 20 % punktów Prace domowe - 25% Egzamin - 30% Tematy 10-11 (PN) Egzamin ustny: 80% Aktywność na zajęciach: 20% Ocena końcowa jest wypadkową ocen od obu prowadzących. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.