Termodynamika SPFiA
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1101-S109 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.202
|
Nazwa przedmiotu: | Termodynamika SPFiA |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Pełny opis: |
1. Opis układu termodynamicznego 2. Temperatura empiryczna i własności ciał fizycznych zależne od temperatury. Międzynarodowa skala temperatur. 3. Równanie stanu gazu doskonałego i gazów rzeczywistych. 4. Pierwsza zasada termodynamiki. Przenoszenie się ciepła. 5. Ciepło molowe substancji. Ciepło przemian fazowych. 6. Silniki cieplne. Cykl Otto, cykl Carnota. Chłodziarka. 7. Entropia. Procesy kwazistatyczne, odwracalne i nieodwracalne. 8. Druga zasada termodynamiki. Temperatura termodynamiczna. 9. Zagadnienia transportu (przewodnictwo elektryczne, cieplne, dyfuzja, lepkość). Integralną częścią przedmiotu są ćwiczenia rachunkowe. Ich program obejmuje: - przypominanie i ćwiczenie podstawowych metod rachunkowych potrzebnych przy rozwiązywaniu problemów, - rozwiązywanie prostych rachunkowo problemów, sprawdzających zrozumienie poruszanych zagadnień, - rozwiązywanie bardziej złożonych problemów rachunkowych, pogłębiających i utrwalających zdobyta wiedzę. |
Literatura: |
M. Kamińska, A. Witowski i J. Ginter Wstęp do termodynamiki fenomenologicznej Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego J. Ginter Fizyka IV, Skrypt Nauczycielskiego Kolegium Fizyki Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna najważniejsze zagadnienia termodynamiki fenomenologicznej w tym zasady termodynamiki; - zna pojęcie funkcji stanu, a w szczególności energii wewnętrznej i entropii; - zna procesy termodynamiczne i własności przemian fazowych; - zna podstawy opisu statystycznego. UMIEJĘTNOŚCI - umie opisać i wyjaśnić zjawiska fizyczne związane z termodynamiką fenomenologiczną, a w szczególności umie stosować zasady termodynamiki w praktycznych problemach; - umie posługiwać się formalizmem matematycznym termodynamiki, a w szczególności umie rozwiązywać zadania związane z tymi zagadnieniami; - porównuje wyniki doświadczeń z przewidywaniami modeli. POSTAWY -. ma świadomość fundamentalnego znaczenia zasad termodynamiki w życiu codziennym, naukach technicznych i przyrodniczych; - wskazuje na kluczową rolę wyników doświadczalnych przy formułowaniu modeli fizycznych; - zwraca uwagę na celowość stosowania prostych modeli do opisu rzeczywistości; - nabiera nawyków zdyscyplinowanego i uporządkowanego myślenia; - docenia znaczenie osiągnięć nauki dla życia w świecie współczesnym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowe zadania domowe (teoretyczne i doświadczalne; Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami otwartymi jak i wyboru; Kończący egzamin ustny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.