Chemia analityczna B - laboratorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1200-1CHANALBL3 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia analityczna B - laboratorium |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty minimum programowego - zamienniki dla studentów 3-go semestru (S1-CH) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Własności pierwiastków i ich związków. Równowagi reakcji chemicznych: kwas-zasada, wytrącanie osadów, utlenianie-redukcja, kompleksowanie. Stała równowagi reakcji. Zalecany przedmiot, którego realizacja ułatwi studentowi naukę: Podstawy Chemii Analitycznej z drugiego semestru. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia laboratoryjne mają na celu prezentację klasycznych metod analizy ilościowej wykorzystywanych w praktyce w wielu laboratoriach pomiarowych związanych między innymi z ochroną środowiska. Indywidualnie wykonywane są oznaczenia miareczkowe wykorzystujące reakcje: kwas-zasada, strącanie osadów, utleniania-redukcji oraz kompleksowania. Nabyte umiejętności manualne są niezbędne w pracy laboratoryjnej każdego chemika. Zajęcia stanowią płynne powiązanie z laboratorium „Analiza instrumentalna” prowadzonym w semestrze letnim- IV.Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać podstawy analizy ilościowej klasycznej (metody miareczkowe, metody wagowe, elementy technik instrumentalnych, a także wykazywać się umiejętnością planowania, wykonania i prawidłowego opisu eksperymentów. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć laboratoryjnych wszyscy studenci wykonują ćwiczenia wstępne: • podstawy techniki laboratoryjnej: odmierzanie cieczy, ogrzewanie roztworów, strącanie osadów i ich przemywanie oraz sączenie, prażenie osadów, technika miareczkowania, prowadzenie dziennika laboratoryjnego, • kalibrowanie kolb i pipety, • wykonanie odważki substancji wzorcowej Na2CO3 na wadze analitycznej. Studenci realizujący program na poziomie B wykonują następujące ćwiczenia: • Przygotowanie roztworu ok. 0.2 mol/l HCl i nastawienie jego miana na odważkę Na2CO3 wobec buforu porównawczego. Oznaczanie NaOH. • pH-metryczne oznaczanie CO3 2- i HCO3- . Przygotowanie roztworu ok. 0.2 mol/l HCl i nastawianie jego miana. Miareczkowanie próbki węglanów i wodorowęglanów mianowanym roztworem HCl, obliczenie wyniku na podstawie wykreślonej krzywej miareczkowania. Przygotowanie mianowanego roztworu 0.05 mol/l AgNO3 z odważki wysuszonej soli. Miareczkowanie próbki zawierającej jony Cl- metodą Mohra. Pośrednie manganometryczne oznaczanie jonów wapnia. Wytrącenie CaC2O4, oddzielenie od roztworu, rozpuszczenie w roztworze H2SO4. Miareczkowanie jonów C2O4 2- mianowanym roztworem KMnO4. Przygotowanie 0,05 mol/l EDTA, nastawienie jego miana na ZnO. Miareczkowanie mieszaniny jonów Ca2+ i Mg2+. |
Literatura: |
1. Przepisy analityczne wywieszone w gablocie pracowni. 2. A. Cygański „ Chemiczne metody analizy ilościowej”, WNT, 1992. 3. A. Cygański „ Metody elektroanalityczne”, WNT, 1991. 4. J. Minczewski, Z. Marczenko „Chemia Analityczna”, PWN, 1985. 5. A. Hulanicki „ Reakcje kwasów i zasad w chemii analitycznej”, PWN, 1979. 6. Wykład kursowy „ Podstawy Chemii Analitycznej” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student pozna: • podstawowe składniki materii i ich własności, własności pierwiastków chemicznych, podstawowe pojęcia i prawa chemiczne, symbolikę, nomenklaturę i notację chemiczną, rozumie zapis reakcji chemicznych, • podstawy chemii analitycznej w zakresie metod analizy ilościowej oraz podstawy chemii nieorganicznej, • podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu wystarczającym do pracy w laboratorium chemicznym oraz będzie dysponował uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych związanych z działalnością naukową i dydaktyczną. Umiejętności: Student będzie potrafił: • zastosować poznane prawa chemii w analizie wybranych problemów chemicznych, • posługiwać się metodami rachunku różniczkowego do rozwiązywania wybranych problemów chemicznych, • przeprowadzić analizę ilościową substancji nieorganicznych, • planować i wykonywać podstawowe badania, doświadczenia i obserwacje oraz krytycznie oceniać wyniki, • wypowiadać się na tematy dotyczące problemów chemicznych. Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, przestrzega zasad etyki zawodowej. Student będzie miał świadomość zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz rozumiał potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Kompetencje społeczne: student • będzie potrafił pracować w zespole i mieć świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania oraz przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej. • zrozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: - ocena wiedzy teoretycznej (pięć krótkich pisemnych kolokwiów dopuszczających do wykonania ćwiczeń); zaliczenie pisemne wymaga uzyskania min 50% pkt; - ocena z uzyskanych wyników oznaczeń ilościowych Dopuszczalne są dwie nieobecności. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kowalska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kowalska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.