Mikroskopia kruszców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OMIKCW-GES |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Mikroskopia kruszców |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmiot obowiązkowy na I sem. I roku na stud. II st. GES na spec. gospodarka surowcami mineralnymi |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład jest wyczerpującym opisem metody badania minerałów kruszcowych w spolaryzowanym świetle odbitym (mikroskopia kruszców). W trakcie wykładu studenci poznają sposoby badania własności optycznych i fizycznych minerałów kruszcowych, poznają zasady opisu i genetycznej interpretacji przerostów (tekstur) minerałów kruszcowych. W trakcie wykładu studenci mają okazję zapoznania się z klasycznymi paragenezami kruszcowymi występującymi w różnych typach złóż. Ćwiczenia służą nauce identyfikacji minerałów kruszcowych wchodzących w skład typowych paragenez kruszcowych. W trakcie ćwiczeń studenci poznają zasady wykonywania różnego rodzaju preparatów do badań mikroskopowych oraz samodzielnie wykonują 1 preparat do badań w świetle odbitym. |
Pełny opis: |
Przedmiot mikroskopia kruszców prowadzony jest w formie wykładu oraz ćwiczeń. Wykład jest wyczerpującym opisem metody badania minerałów kruszcowych w spolaryzowanym świetle odbitym (mikroskopia kruszców). W trakcie wykładu studenci poznają sposoby badania własności optycznych i fizycznych minerałów kruszcowych, poznają zasady opisu i genetycznej interpretacji przerostów (tekstur) minerałów kruszcowych. Treści wykładu ilustrowane są przykładami paragenez kruszcowych charakteryzującymi klasyczne środowiska powstawania skał i/lub rud. Poniżej zestawiono spis zagadnień omawianych w trakcie wykładu: a) wprowadzenie do mikroskopii kruszców (historia, podstawy metody, terminologia) b) budowa mikroskopu do badań w świetle odbitym, elementy teorii światła odbitego c) podstawy identyfikacji minerałów kruszcowych, inne metody identyfikacji kruszców (EPMA, XRD) d) klasyfikacja oraz interpretacja genetyczna przerostów (tekstur) minerałów kruszcowych e) rozpoznawanie procesów minerałotwórczych – krystalizacja w wolnej przestrzeni (z roztworów roztworów hydrotermalnych, ze stopu magmowego); rozpad roztworów stałych, procesy zastępowania w wyniku procesów wietrzenia oraz oddziaływania roztworów hydrotermalnych na ciało stałe f) kryteria określania kolejności powstawania minerałów kruszcowych, zasady konstrukcji schematów sukcesji mineralnej, etapy i stadia mineralizacji g) geotermometria i geobarometria przy wykorzystaniu paragenez kruszcowych h) wykorzystanie minerałów kruszcowych w badaniach geologicznych do rekonstrukcji procesów geologicznych o znaczeniu regionalnym i) charakterystyka zespołów minerałów kruszcowych w głównych typach złóż oraz w wybranych skałach powstających w różnych środowiskach geotektonicznych Ćwiczenia z mikroskopii kruszców składają się z 2 części: A) W pierwszej części ćwiczeń (3 ćwiczenia) studenci samodzielnie wykonują 1 preparat do badań w świetle odbitym. W trakcie tej części zapoznają się z przygotowaniem różnych rodzajów preparatów do badań mikroskopowych przy użyciu konwencjonalnych metod mikroskopii optycznej oraz różnych technik mikroskopii elektronowej. Studenci poznają technologie wykonywania: preparatów kostkowych do badań w świetle odbitym, preparatów kostkowych inkludowanych w żywicy epoksydowej w pierścieniach aluminiowych (światło odbite, EPMA), preparaty do badań petrograficznych w świetle przechodzącym (przykryte szkiełkiem nakrywkowym i odkryte), preparaty do specjalnych metod mikroskopii elektronowej (EBSD, HRTEM). B) W drugiej części ćwiczeń (12 ćwiczeń) studenci samodzielnie wykonują opracowania petrograficzne przygotowanych zestawów preparatów do badań minerałów w świetle odbitym. Preparaty te wybierane są z kolekcji ponad 1000 preparatów zgromadzonych w pracowni badań kruszców. Pierwsze ćwiczenie tego bloku poświecone jest praktycznej nauce obserwacji własności optycznych i fizycznych minerałów, które umożliwiają identyfikację minerałów w świetle odbitym. W trakcie tego ćwiczenia studenci poznają sposoby badania zdolności refleksyjnej, barwy minerału, dwójodbicia, reliefu względnego, twardości, anizotropii i refleksów wewnętrznych. W trakcie badania tych cech studenci porównują swoje obserwacje z opisem własności minerałów kruszcowych zawartych w podręcznikach i zestawieniach tabelarycznych. Pozostałe zajęcia drugiego bloku poświęcone są samodzielnej pracy w laboratorium mikroskopii kruszców. Studenci wykonują opracowania petrograficzne specjalnie przygotowanych zestawów preparatów kruszcowych. Zestawy te zostały przygotowane z myślą o prezentacji: charakterystycznych własności optycznych minerałów kruszcowych (minerały wysokiej, pośredniej i niskiej zdolności refleksyjnej, minerały o barwie białej, żółtej, czerwonej i niebieskiej, minerały o silnym i słabym dwójodbiciu/anizotropii); minerałów prezentujących główne grupy mineralne (metale rodzime, siarczki, arsenki, selenki, tellurki, siarkosole oraz tlenki i wodorotlenki); typowych paragenez kruszcowych występujących w głównych typach złóż. |
Literatura: |
Bolewski A., Kubisz J., Żabiński W. (1981) – Mineralogia ogólna. Wyd. Geol. Warszawa. Craig J. R., Vaughan D.J. (1981) - Ore microscopy and ore petrology. Wiley, New York. Muszer A. (2000) - Zarys mikroskopii kruszców. Wyd. Uniw. Wroc. Wrocław. Picot P., Johan Z. (1982) - Atlas of ore minerals. Elsevier, Amsterdam. Piestrzyński A. (1992) - Wybrane materiały do ćwiczeń z petrografii rud. Wyd. AGH Kraków. Pluta M. (1982) – Mikroskopia optyczna. PWN, Warszawa. Pracejus B. (2008) - The Ore Minerals Under the Microscope. An Optical Guide. Elsevier. Ramdohr P. (1975) - Die Erzmineralien und ihre Verwachsungen. Akademie-Verlag, Berlin. Stanton R.L. (1972) – Ore petrology. McGraw-hill Book Company, New York. Uytenbogaardt W., Burke E.A.J (1971) - Tables for microscopic identification of ore minerals. Elsevier. Amsterdam. Wołynski J.S. (1958) - Mikroskopowe oznaczanie minerałow kruszcowych. Wyd. Geol., Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student powinien umieć wykonać opracowanie petrograficzne preparatów zawierających zespoły minerałów kruszcowych. W ramach tego opracowania powinien zaobserwować wszystkie minerały kruszcowe występujące w preparacie, opisać ich własności optyczne, zidentyfikować je oraz określić genezę mineralizacji kruszcowej. Po zaliczeniu ćwiczeń studenci potrafią także samodzielnie wykonać podstawowe preparaty do badań w świetle odbitym. KRK dla kierunku Geologia stosowana K_W10 – ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał K_W12 – zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm K_W13 – posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie K_W14 – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych K_U01 – stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych (petrograficzne, geochemiczne, hydrochemiczne, geotechniczne, hydrogeologiczne, geoinżynierskie) K_U08 – potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim K_U11 – ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej K_U12 – wykazuje umiejętność wyboru specjalności i tematu pracy magisterskiej pod kątem przyszłej kariery zawodowej, umie opracować w formie tekstowej, graficznej i multimedialnej zadanie geologiczne, w tym pracę magisterską K_K01 – rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi K_K02 – współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych K_K03 – potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego K_K05 – potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych K_K06 – skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań K_K07 – wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych K_K09 – jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z wybraną specjalnością |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena w formie pisemnego kolokwium zaliczeniowego składającego się z dwóch części. W pierwszej części student odpowiadana na 5 pytań z treści wykładu, druga część zaliczenia oparta na ocenie wykonanego opracowania petrograficznego 3 preparatów kruszcowych. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.