Paleozoologia kręgowców
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OPKR5W |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.305
|
Nazwa przedmiotu: | Paleozoologia kręgowców |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wskazane jest wcześniejsze uczestnictwo w przedmiotach Paleontologia I i II oraz Geologia historyczna. Przydatna jest znajomość osteologii. |
Skrócony opis: |
Nauka o budowie, ewolucji i sposobie życia kopalnych kręgowców. |
Pełny opis: |
Ogólna budowa szkieletu kręgowców. Założenia systematyki kręgowców. Systematyka kladystyczna. Grupy zwierząt najbliżej spokrewnione z kręgowcami: osłonice, bezczaszkowce, konodonty, śluzice. Bezszczękowce kopalne i współczesne. Cechy szczękowców. Plakodermy i akantody. Chrzęstnoszkieletowe: budowa ogólna i typy uzębienia spodoustych; zrosłogłowe i grupy incertae sedis. Kostnoszkieletowe: problematyka homologii kości czaszki; promieniopłetwe; mięśniopłetwe. Wyjście kręgowców na ląd. Płazy. Najwcześniejsze owodniowce. Gady permsko-mezozoiczne. Synapsida. Anapsida. Gady pływające. Diapsida: wczesne archozaury; pterozaury. Późnotriasowa wymiana fauny lądowej. Dinozaury. Ptaki: pokrewieństwa; umiejętność latania i jej zastosowania. Przekształcenie żuchwy i stawu szczękowego w linii rozwojowej cynodonty-ssaki. Ssaki mezozoiczne. Wymieranie na granicy kredy i trzeciorzędu. Paleoceńska wybuchowa radiacja ssaków, ssaki trzeciorzędowe i czwartorzędowe. Naczelne. Hominidy. Koncepcje na temat powstania człowieka współczesnego. |
Literatura: |
Gould, S. J. 2007. Dzieje życia na Ziemi. Świat Książki; Warszawa. Szarski, H. 1982. Anatomia porównawcza kręgowców. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa. Janvier, Ph. 1996. Early vertebrates. Clarendon Press; Oxford. Benton, M. 2005. Vertebrate palaeontology. Blackwell Publishing; Oxford. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu wykładu student zna położenie kręgowców w świecie zwierząt oraz przebieg ewolucji kręgowców od bezszczękowców po Homo sapiens. Umie wymienić i opisać najważniejsze wydarzenia w historii kręgowców, takie jak powstanie szczęk, płetw parzystych, wyjście kręgowców na ląd czy przystosowanie do aktywnego lotu. Orientuje się w zasadniczych elementach budowy szkieletu kręgowców i rozpoznaje tkanki budujące ten szkielet. K_W03 - zna szczegółową budowę anatomiczną, mineralogię szkieletu, systematykę, stany zachowania, rozumie przydatność w biostratygrafii i interpretacji paleośrodowisk wybranych grup mikroskamieniałości i makroskamieniałości K_U05 - rozpoznaje najważniejsze grupy kopalnych mikroskamieniałości i makroskamieniałości, orientuje się w ich położeniu w systematyce oraz zna szczegóły budowy anatomicznej, rozumie przydatność poszczególnych grup skamieniałości dla celów biostratygrafii oraz rekonstrukcji paleośrodowisk K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych K_K02 - umie zaplanować etapy przygotowawcze do wykonania prezentacji i prac zaliczeniowych K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania K_K04 - zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do ewentualnego podjęcia studiów III stopnia K_K05 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych K_K09 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceniana jest umiejętność rozpoznawania skamieniałości oglądanych na ćwiczeniach oraz opanowanie materiału przekazanego podczas wykładu i znajdującego się w materiałach pomocniczych (skrypt, prezentacje multimedialne). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.