Analiza basenów sedymentacyjnych - cz. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-WABS2C-GE |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza basenów sedymentacyjnych - cz. 2 |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Druga część 2-semestralnego przedmiotu dotyczy: pochodzenie i ewolucji basenów sedymentacyjnych oraz praktycznego wykorzystania ABS w geologii podstawowej i poszukiwawczej (w szczególności złóż węglowodorów). |
Pełny opis: |
Ćwiczenia: Część ćwiczeniowa jest ściśle powiązana z zakresem tematycznym wykładu i obejmuje geologiczna interpretacje przekrojów sejsmicznych, wykorzystanie geofizyki otworowej w ABS, wykonywanie map strukturalnych (czasowych i głębokościowych) na podstawie sejsmiki, wykonywanie map miąższościowych i litofacjalnych ilościowych na podstawie danych wiertniczych i tektonicznych, analizę subsydencji oraz analizę historii termicznej osadów z prognozowaniem możliwości generacji węglowodorów. Końcowym ćwiczeniem jest przygotowanie przez każdego studenta charakterystyki wybranego basenu sedymentacyjnego na świece poprzez pryzmat systemu naftowego. |
Literatura: |
ALLEN, Ph.A. & ALLEN, J.R. 1993. Basin analysis. Blackwell Scientific Publications; Oxford EINSELE, G. 1982. Sedimentary Basins. Springer Verlag; Berlin-Heidelberg-New York MIALL, A.D. 1985. Principles of sedimentary basin analysis. Springer Verlag; Berlin-Heidelberg-New York TISSOT, B. P. & WELTE, D. H. 1984. Petroleum Formation and Occurrence. Springer. |
Efekty uczenia się: |
Ćwiczenia: Student wykonuje różnorodne mapy i przekroje geologiczne posiłkując się danymi sejsmicznymi, karotażowymi i wiertniczymi. Potrafi konstruować mapy jakościowej i ilościowe z wykorzystaniem wiedzy tektonicznej i paleotektonicznej. Na podstawie danych wgłębnych zapoznaje się z technikami oceny historii termicznej i pogrążeniowej. Potrafii przygotować ocenę basenu sedymentacyjnego poprzez pryzmat elementów układu naftowego i wyróżnić w obrębie basenu sedymentacyjnego prowincje naftowe. KRK dla kierunku Geologia stosowana Efekty kierunkowe w obszarze wiedzy K_W01 – zna szczegółowo i rozumie problematykę procesów powstawania i różnicowania się skał w określonych środowiskach, zna wpływ tych procesów na kształtowanie się Ziemi K_W02 – zna warunki i procesy prowadzące do powstawania złóż kopalin użytecznych, zna obszary ich występowania w Polsce i na świecie K_W03 - zna proste i zaawansowane instrumentalne metody analityczne stosowane w badaniach skał, minerałów i substancji pochodzenia organicznego, zna zalety i ograniczenia poszczególnych metod analitycznych, zna znaczenie badań empirycznych w rekonstrukcji środowisk przyrodniczych K_W04 – zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej oraz zasady planowania badań K_W05 – zna obowiązujące kryteria bilansowości właściwe dla danych kopalin, posiada wiedzę na temat zasobów surowców mineralnych Polski i świata K_W06 – zna zasady prognozowania i określania obszarów perspektywicznych dla złóż kopalin użytecznych, metody udostępniania i eksploatacji złóż, zagrożenia środowiskowe związane z poszukiwaniem, eksploatacją złóż i ich rekultywacją K_W08 – zna zasady termodynamiczne procesów geologicznych, zna wpływ ciśnienia i temperatury na powstawanie określonych faz mineralnych, zna warunki laboratoryjnego odtwarzania wybranych procesów przyrodniczych K_W09 – zna problematykę z zakresu geochemii organicznej i roli biosfery w przebiegu procesów geologicznych, zna rolę mikroorganizmów w szeroko rozumianych procesach geologicznych K_W10 – zna budowę strukturalną minerałów i jej wpływ na właściwości substancji, zna obecne i przeszłe zastosowanie geomateriałów mineralnych w nauce i przemyśle K_W12 – zna elektroniczne bazy danych i programy niezbędne do opracowywania wyników badań K_W14 – zna zależności na światowym i krajowym rynku surowców mineralnych oraz zasady rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości K_W15 – zna zasady funkcjonowania światowych giełd surowcowych i metody wyceny aktywów geologicznych K_W18 – zna przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole wyższej K_W19 – zna geologię regionalną obszaru Polski, potrafi odtworzyć jej historię geologiczną Efekty kierunkowe w obszarze umiejętności K_U04 – umie opisać budowę wewnętrzną skały, zanalizować procesy prowadzące do jej powstania, środowisko geotektoniczne i procesy przeobrażeń K_U05 – umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować wyniki i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe K_U06 – umie określić genezę złoża surowców mineralnych, procesy prowadzące do jego powstania i wykorzystanie określonych surowców w celach naukowych i przemysłowych K_U07 – umie określić właściwości strukturalne i technologiczne surowców mineralnych i ich implikacje w nauce i przemyśle K_U08 – umie określić rolę związków organicznych w przyrodzie i procesy związane z formowaniem złóż surowców energetycznych, umie przewidzieć rolę mikroorganizmów w powstawaniu tych złóż K_U09 – umie dokonać wyboru właściwych metod poszukiwawczych dla złóż surowców mineralnych, zna zasady eksploatacji i udostępniania złóż, określić zagrożenia środowiskowe związane z działalnością eksploatacyjną K_U16 – ma umiejętności językowe wystarczające do korzystania z anglojęzycznej literatury naukowej oraz potrafi zreferować wyniki badań przy użyciu technik multimedialnych Efekty kierunkowe w obszarze kompetencji społecznych K_K01 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze K_K02 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze K_K03 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania, świadomie korzysta z posiadanej wiedzy i umiejętności K_K04 – zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do podjęcia pracy w zawodzie, wykazuje inicjatywę w zdobywaniu doświadczenia K_K05 – jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i organizowanych przez siebie badań K_K06 – rozumie potrzebę przedstawiania i wykorzystania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych K_K07 – zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych K_K08 – zna zasady ekonomicznego wykorzystania surowców mineralnych z uwzględnieniem ochrony środowiska, potrzeb nauki i gospodarki K_K09 – zna zasady przedsiębiorczości K_K10 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, śledzenia najnowszych doniesień naukowych w swojej dziedzinie Efekty kierunkowe w obszarze kompetencji społecznych K_K01 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze K_K02 – współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych, tworzy własne grupy badawcze K_K03 – realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania, świadomie korzysta z posiadanej wiedzy i umiejętności K_K04 – zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do podjęcia pracy w zawodzie, wykazuje inicjatywę w zdobywaniu doświadczenia K_K05 – jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i organizowanych przez siebie badań K_K06 – rozumie potrzebę przedstawiania i wykorzystania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych K_K07 – zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych K_K08 – zna zasady ekonomicznego wykorzystania surowców mineralnych z uwzględnieniem ochrony środowiska, potrzeb nauki i gospodarki K_K09 – zna zasady przedsiębiorczości K_K10 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, śledzenia najnowszych doniesień naukowych w swojej dziedzinie |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia oceniane są na podstawie wykonanych prac. Poszczególne prace wymagają inwencji i staranności, co również wpływa na ocenę z ćwiczeń. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.