Ewolucjonizm-wdw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-WEWW |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Ewolucjonizm-wdw |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmiot do wyboru na studiach II stopnia dla spec. innych niż ta dla której jest obowiązkowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest ewolucjonizmowi jako centralnej i w pełni syntetycznej dyscyplinie przyrodniczej obejmującej niemal wszelkie poziomy organizacji materii ożywionej i wzajemne związki miedzy nimi. Szczególny nacisk położony jest na mechanizmy i konsekwencje ewolucji. Omawiane zagadnienia mieszczą się w szerokim spektrum nauk biologicznych lub pokrewnych biologii- -paleontologii, ekologii, etologii, embriologii i biologii molekularnej. Prezentowany jest również zwięzły zarys rozwoju myśli ewolucyjnej. |
Pełny opis: |
Ewolucjonizm jako jedna z przewodnich dyscyplin w nauce współczesnej. Omówienie klasycznych teorii ewolucyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem darwinizmu. Przedstawienie poglądów na czynniki i mechanizmy ewolucji w kontekście syntetycznej teorii ewolucji (STE). Przebieg i przykłady mikroewolucji oraz znaczenie i mechanizmy powstawania nowych gatunków (specjacja). Dyskusja poglądów na temat przebiegu i przypuszczalnych mechanizmów wielkoskalowych przemian ewolucyjnych (makroewolucja i megaewolucja). Ewolucyjna biologia rozwoju (EVO-DEVO), ewolucja molekularna. |
Literatura: |
„Zarys mechanizmów ewolucji” Krzanowska H., Łomnicki A.,Rafinski J., Szarski H., Szymura J.M. 1995, PWN „Ewolucja” Futuyma D.J. 2008. Wydawnictwa UW. „Zasady nauki o ewolucji” Kuźnicki L., Urbanek A. 1967. PWN |
Efekty uczenia się: |
Student rozpoznaje i rozumie związki przyczynowo-skutkowe między morfologią, behawiorem i innymi przymiotami organizmu a środowiskiem, w którym ten organizm bytuje. Poprzez środowisko rozumie zarówno środowisko nieożywione jak i inne organizmy. Student posiada wiedzę pozwalającą mu na zrozumienie powstawania tego typu przystosowań na wielu poziomach ewolucji w tym na poziomie molekularnym jednak bez oderwania od organizmu jako całości. Student rozumie procesy mikro- makro- i megaewolucyjne i widzi miedzy nimi związki a także dzielące je różnice. Innymi słowy potrafi spojrzeć na proces ewolucji zarówno w ogóle jak i w szczególe i zespolić te dwie perspektywy w całość. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kontrola obecności, końcowe zaliczenie pisemne. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.